Page 10 - Rondo_07
P. 10

Toiseksi  finaalin  konsertoksi  Inmo  valitsi  harvem-  Inmo tuntee, että Etelä-Korealla ja Suomella on joi-
                      min soitetun Nielsenin konserton. Siihenkin hänellä   tain yhtäläisyyksiä. ”Olin täällä ensimmäistä kertaa, ja
                      on pitkä suhde, sillä hän kuuli sen seitsemänvuotiaana,   tunne vain vahvistui siitä, että kulttuurimme eivät ole
                      ja se on soinut hänen korvissaan siitä lähtien. Orkeste-  kaukana toisistaan. Ihmisten käytöstapa muistuttaa ko-
                      rin kanssa hän ei vielä ollut sen pariin aiemmin uskal-  realaista: se on ystävällinen mutta varautunut, jollain
                      tautunut.                                        tavalla ujo. Suomalaiset ovat tutkimusten mukaan on-
                         ”Kilpailussa Nielsen jännitti minua eniten, kos-  nellista kansaa, ja sama pätee korealaisiin.”
                      ka ihmiset eivät tunne sitä, ja vastaanotto oli siksi ky-  Inmo sanoo haluavansa paneutua suomalaiseen kult-
                      symysmerkki. Tykkään konserton virtuoosisuudesta ja   tuuriin paremmin. ”Haluan mennä saunaan ja hypä-
                      juhlivista elementeistä, mutta niitä ei saa tehdä liian il-  tä järveen!” Aivan seuraavalla vierailukerralla se tosin
                      meisellä tavalla. On tiedettävä, mitä haluan kommuni-  voi olla vähän epämukavaa, sillä hän tulee soittamaan
                      koida.”                                          Sibeliuksen konserton Helsingin kaupunginorkesterin
                                                                       konserttiin 8. joulukuuta.
                               Korealaista päättäväisyyttä
                      Inmo ei ole laisinkaan harvinaisuus musiikkikilpailujen   Muusikko on osa maailmaa
                      korealaisten voittajien joukossa. Päinvastoin korealaisten   Sibelius-kilpailun rakkaimmaksi teokseksi Inmo mainit-
                      rynnäkkö kaikkialla – niin kilpailuissa kuin orkesterien   see välieräohjelmassa olleen Schumannin Fantasian C, sillä
                      koesoitoissa ja oopperoiden koelauluissa – on ollut vii-  Schumann on hänen lempisäveltäjiään. ”Hänen musiik-
                      meisten vuosikymmenten suuri ilmiö. Mistä se johtuu?   kinsa puhuttelee minua suoraan, ja halusin näyttää tä-
                         ”Me korealaiset olemme hyvin kurinalaisia ihmisiä.   män romanttisen puolen itsestäni”, hän sanoo.
                      Kun päätämme tehdä jotain, satsaamme siihen todella   Tämä oli helppo huomata soitosta, jossa oli nautin-
                      paljon ja puskemme itsemme äärirajoille. Se on kulttuu-  nollisesti venyttelevää rubatoa ja herkkää muodontaa.
                      rinen ja mentaalinen asia. Haluamme testata rajojam-  Jälleen kerran: kaukana teknisistä kilpailusuorituksista.
                      me, eikä kova työnteko ole vastenmielistä.”      Miten hän on löytänyt tiensä tällaiseen persoonalliseen
                         ”Jo pikkupoikana viulunsoiton opettajani teki minul-  ilmaisuun?
                      le rankan harjoitteluohjelman, ja soittotunteja oli kol-  ”Kyllä suuri ansio siitä lankeaa Miriam Friedille,
                      me viikossa. Myönnän, että joskus tämä saattaa mennä   jonka johdolla opiskelin kuusi vuotta Bostonissa. Opin
                      stressin puolelle, mutta ilman sitä emme olisi nousseet   häneltä musiikillisesti paljon, mutta oleellista oli myös
                      musiikkimaana näin nopeasti. Täytyy muistaa, että vie-  se, mitä opin musiikin ulkopuolelta, ihmisenä. Hän oli
                      lä 50 vuotta sitten emme olleet klassisen musiikin saral-  kiinnostunut siitä, mikä on muusikon rooli yhteiskun-
                      la juuri mitään.”                                nassa ja pani ajattelemaan isoja asioita. Koulutukseni












           ”Me korealaiset

           olemme hyvin
           kurinalaisia
           ihmisiä. Kun
           päätämme

           tehdä jotain,
           satsaamme siihen
           todella paljon
           ja puskemme

           itsemme
           äärirajoille.”









          10     RONDO CLASSIC   7|2022
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15