Page 8 - Rondo_07
P. 8

© MINNA HATINEN










































            i





                                 NMO YANG SAI Sibelius-viulukilpai-   ”En ole vielä päättänyt, mitä soittimien kanssa teen.
                                 lun yleisön unohtamaan, että se seuraa   Käytössäni on nyt hybridi-Stradivarius, jonka jotkut
                                 kilpailuja. Hänen soittonsa tekninen   elementit ovat Guarnierin tekemiä. Puuosat ovat eri
                                 vaivattomuus, ilmaisullinen avoimuus   vuosilta, ne on myöhemmin liitetty yhteen. Tämä te-
                                 ja vivahteiden runsaus luovat liitelevän   kee soittimesta erityisen, ja olen kasvanut siihen kiin-
                                 vapauden tunteen, joka varmaan tule-  ni”, hän kertoo.
                                 vaisuudessa saa kylkeensä myös voimal-  Illalla  on lento takaisin nykyiseen kotikaupunkiin
                                 lisempia sävyjä.                   Berliiniin,  jossa  hän  jatkaa  opintojaan  Antje  Weit-
                                   Kaikki vanhat kliseet aasialaisis-  haasin johdolla Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa.
                                 ta, teknisesti lyömättömistä mutta kyl-  Mutta hetkinen – miksi hän ylipäätään vielä opiskelee?
                                 mäksi jättävistä soittajista sai heittää   Hänhän voitti Paganini-viulukilpailun vuonna 2015, on
                                 romukoppaan, sillä Inmo Yangissa on   tehnyt kaksi cd:tä Deutsche Grammophonelle ja kon-
                                 aseistariisuvaa Peter Pan -mentaliteet-  sertoi koko ajan nimekkäiden orkesterien solistina.
                                 tia. Sibelius-viulukilpailun tuomaris-  ”Paganini-kilpailu toi paljon esiintymisiä, mutta tun-
                                 ton puheenjohtajan Sakari Oramon   sin silti, että minulla on vielä liikaa opittavaa. Halusin
                   mukaan hänen voittonsa oli ylivoimainen. Hän osoit-  etsiä tietäni ja tuntea oloni vapaaksi niin musiikillisesti
                   ti kyntensä niin Bach-soittajana, sielukkaana kamari-  kuin muutenkin. Berliini oli tähän täydellinen paikka: il-
                   muusikkona,  Magnus Lindbergin soolokappaleen    mapiiri on avoin, ja siellä saa paljon erilaisia vaikuttei-
                   mielikuvituksekkaana tulkkina kuin orkesterisolistina.   ta”, hän kertoo.
                     Finaalia seuraavana päivänä helsinkiläisen hotellin   ”Ihmiset Saksassa todella arvostavat klassista mu-
                   aulaan astelee tavallisen ja rennon oloinen nuorimies,   siikkia.  Tunne  siitä,  että  asuu  Bachin,  Brahmsin  ja
                   joka ei suuremmin edes juhlinut, sillä ilta meni viesti-  Schumannin  mailla, avartaa. Olen esimerkiksi  aina
                   vyöryyn vastaillessa. Iltapäivällä on hotellilla Guarnie-  ihmetellyt, miksi Schubertin musiikissa toistuu vaelta-
                   ri-viulun testaus, sillä sen lainan mahdollisuus kuuluu   jateema. Jotenkin olen alkanut ymmärtää myös sitä uu-
                   kilpailuvoittajalle.                             dessa valossa.”


          8     RONDO CLASSIC   7|2022
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13