Page 9 - Rondo_07
P. 9
ystävällistä ja kirjoitustapa resonoiva. Pidän uudesta
Sibelius kuin luonnonvoima musiikista osaksi juuri siksi, että se usein antaa mahdol-
Inmo Yang muutti Berliiniin 2020 keskelle pandemiasul- lisuuden laajentaa ilmaisukeinoja ja sointeja.”
kuja. Lamaannusta välttääkseen hän tarvitsi jonkin pää- Sibeliuksen viulukonserttoa hän on soittanut jo use-
määrän, johon keskittyä, ja sen vuoksi hän päätti osallistua an orkesterin kanssa. Kolme vuotta sitten hän teki si-
Sibelius-viulukilpailuun. tä Soulin filharmonikkojen ja Osmo Vänskän kanssa,
”Pandemian aika oli tietenkin raskasta mutta ei tur- ja kapellimestari selitti hänelle useita hieman hämäräk-
haa. Se antoi meille tilaisuuden kysyä itseltämme, mitä si jääneitä esitysmerkintöjä. Kilpailussa RSO Dima
olemme muusikkoina ja mitä voimme tehdä muiden ih- Slobodenioukin johdolla kuitenkin tarjosi sellais-
misten hyväksi. Sulun tuoma pysähtyneisyys antoi mo- ta vastusta ja sointeja, ettei hän aiemmin ollut kokenut
nille, myös itselleni, tilaisuuden palata menneeseen ja vastaavaa.
reflektoida sitä. Sellainen on aina hyödyllistä”, hän kokee. ”Sointi oli syvää ja painavaa ja tummaa mutta samal-
”Kilpailuun valmistautuminen antoi minulle energi- la aktiivista, ikään kuin jokin voima olisi ollut takana. Se
aa. Se oli hyvä tilaisuus positioida itseni solistina, laajen- antoi minulle aimo annoksen lisää energiaa tulkintaan.”
taa ohjelmistoa ja soittaa uusien orkesterien kanssa. Sain Millaisia mielikuvia Sibeliuksen konsertto korea-
kuulla kolmen viikon aikana paljon erilaisia lähestymisiä laiselle tuo? ”Kyllä siinä on paljon tekemistä luonnon
viulunsoittoon, mikä aina avartaa.” kanssa. Koen sen monien merkintöjen viittaavan pi-
”Ohjelmiston osalta esimerkiksi välierien pakollinen kemmin luonnonvoimiin kuin yksilölliseen ilmaisuun.
teos, Magnus Lindbergin Capriccio, tarjosi inspiroivan Samalla kuitenkin se olen minä, joka välitän tätä mys-
tutkimusmatkan. Olen kuullut, että Magnus oli nuore- tistä voimaa, jota en oikeastaan ymmärrä. Se vie minut
na raskas modernisti, mutta nyt hänen sävelkielensä on mukanaan tuntemattomaan.” |
”Olen kiinnostuneempi hiljaisen soinnin vivahteista
kuin suuresta klangista. Minusta hiljaisella puolella
on enemmän mahdollisuuksia.”
© MINNA HATINEN
Inmo Yang nautti sekä Helsingin
kaupunginorkesterin että Radion
sinfoniaorkesterin kanssa
soittamisesta. Edellisen solistiksi
hän tulee joulukuussa, ja kapelli-
mestarina on hänen vanha tuttunsa
Osmo Vänskä.
RONDO CLASSIC 7|2022 9