Page 9 - Rondo_07
P. 9

ystävällistä ja  kirjoitustapa resonoiva. Pidän uudesta
                              Sibelius kuin luonnonvoima               musiikista osaksi juuri siksi, että se usein antaa mahdol-
                     Inmo Yang muutti Berliiniin 2020 keskelle pandemiasul-  lisuuden laajentaa ilmaisukeinoja ja sointeja.”
                     kuja. Lamaannusta välttääkseen hän tarvitsi jonkin pää-  Sibeliuksen viulukonserttoa hän on soittanut jo use-
                     määrän, johon keskittyä, ja sen vuoksi hän päätti osallistua   an orkesterin kanssa. Kolme vuotta sitten hän teki si-
                     Sibelius-viulukilpailuun.                         tä Soulin filharmonikkojen ja Osmo Vänskän kanssa,
                       ”Pandemian aika oli tietenkin raskasta mutta ei tur-  ja kapellimestari selitti hänelle useita hieman hämäräk-
                     haa. Se antoi meille tilaisuuden kysyä itseltämme, mitä   si jääneitä esitysmerkintöjä. Kilpailussa RSO  Dima
                     olemme muusikkoina ja mitä voimme tehdä muiden ih-  Slobodenioukin  johdolla  kuitenkin  tarjosi  sellais-
                     misten hyväksi. Sulun tuoma pysähtyneisyys antoi mo-  ta vastusta ja sointeja, ettei hän aiemmin ollut kokenut
                     nille, myös itselleni, tilaisuuden palata menneeseen ja   vastaavaa.
                     reflektoida sitä. Sellainen on aina hyödyllistä”, hän kokee.   ”Sointi oli syvää ja painavaa ja tummaa mutta samal-
                       ”Kilpailuun valmistautuminen antoi minulle energi-  la aktiivista, ikään kuin jokin voima olisi ollut takana. Se
                     aa. Se oli hyvä tilaisuus positioida itseni solistina, laajen-  antoi minulle aimo annoksen lisää energiaa tulkintaan.”
                     taa ohjelmistoa ja soittaa uusien orkesterien kanssa. Sain   Millaisia mielikuvia Sibeliuksen konsertto korea-
                     kuulla kolmen viikon aikana paljon erilaisia lähestymisiä   laiselle tuo? ”Kyllä siinä on paljon tekemistä luonnon
                     viulunsoittoon, mikä aina avartaa.”               kanssa. Koen  sen monien merkintöjen  viittaavan  pi-
                       ”Ohjelmiston osalta esimerkiksi välierien pakollinen   kemmin luonnonvoimiin kuin yksilölliseen ilmaisuun.
                     teos, Magnus Lindbergin  Capriccio, tarjosi inspiroivan   Samalla kuitenkin se olen minä, joka välitän tätä mys-
                     tutkimusmatkan. Olen kuullut, että Magnus oli nuore-  tistä voimaa, jota en oikeastaan ymmärrä. Se vie minut
                     na raskas modernisti, mutta nyt hänen sävelkielensä on   mukanaan tuntemattomaan.”                    |


                         ”Olen kiinnostuneempi hiljaisen soinnin vivahteista
                         kuin suuresta klangista. Minusta hiljaisella puolella

                         on enemmän mahdollisuuksia.”
     © MINNA HATINEN


                                                                                                       Inmo Yang nautti sekä Helsingin
                                                                                                       kaupunginorkesterin että Radion
                                                                                                       sinfoniaorkesterin kanssa
                                                                                                       soittamisesta. Edellisen solistiksi
                                                                                                       hän tulee joulukuussa, ja kapelli-
                                                                                                       mestarina on hänen vanha tuttunsa
                                                                                                       Osmo Vänskä.





































                                                                                                RONDO CLASSIC    7|2022   9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14