Page 21 - Rondo_07
P. 21

Vapaalla tyylillä                                                                  RONDO   kolumni



                                                                                                               OLLI VIRTAPERKO


                                KIRJOITTAJA ON SÄVELTÄJÄ JA MUUSIKKO





                 Teknologian aallonharjalla?


                m              USIIKKI, TIEDE JA teknologia ovat kul-  segmentoitunut harvoihin erityisyksiköihin maailman joh-


                                                                      tavissa musiikkikorkeakouluissa ja tutkimuskeskuksissa. Sen
                               keneet käsi kädessä aina antiikin ajoista
                               lähtien, jolloin Pythagoras loi pohjan ää-
                                                                      hedelmät eivät tavoita laajaa yleisöä eivätkä ylitä uutiskyn-
                               nen rakenteellisten ominaisuuksien ymmär-
                 tämiselle tutkiessaan monokordilla puhtaiden intervallien   nystä. Populaarimusiikkia palvelemaan luotujen ja kaikkialle
                                                                      levinneiden keksintöjen listaus tuntuu sen sijaan lop-
                 kokonaislukujen jakosuhteisiin perustuvaa matematiikkaa.   pumattomalta: uudet sähköisesti vahvistetut ja muokatut
                 Antiikin perintönä länsimaiseen maailmankuvaan siirtyi   soittimet – etenkin sähkökitaraperhe sekä analogiset ja di-
                 ajatus musiikin, teologian, matematiikan ja tähtitieteen lii-  gitaaliset syntetisaattorit, digitaalinen moniraitaäänittämi-
                 tosta, jossa musiikki matemaattisluonteisen järjestyksensä ja   nen ja miksaaminen, midi-teknologia, kaikulaitteet, äänen
                 tasapainonsa myötä heijasteli taivaallista täydellisyyttä. Re-  digitaaliset pakkausformaatit, auto-tune, PA-järjestelmä,
                 nessanssista alkanut uusi aika ja myöhempi tieteellinen vallan-  musiikin esittämisen virtuaalitilat, äänen tallennuksen ja
                 kumous tarjosi äänen fysikaalisten lainalaisuuksien   muokkauksen digitaaliset softat sekä musiikin suoratoisto-
                 tutkimiseen aiempaa tehokkaampia työkaluja. Äänen omi-  ja pilvipalvelut, vain joitakin mainitakseni.
                 naisuuksien kartoittamisessa opittiin hyödyntämään mm.
                 säveljärjestelmien käyttäytymistä määrittävää epälineaaris-  Keskittyminen menneisyyden
                 ta matematiikaa, ja tärkeitä teknologisia läpimurtoja olivat   vaalimiseen katkaisi nykyhetkeen
                 niin värähtelytaajuuksien mittauslaitteiston keksiminen kuin
                 äänen tallentamiseen ja toistamiseen kehitetyt fono-     sitoutuneen relevanssin tunnun
                 grafi ja gramofoni. Soitinrakennuksellinen kehi-         kokonaiselta taidealalta.
                 tystyö hyödynsi ja haastoi kunkin ajan tuoreinta
                 materiaaliteknologiaa. Yhteistä niin Pythago-
                 raalle kuin fonografin kehittäneelle Thomas                Klasareista löytyy toki edellä mainittujen keksintö-
                 Edisonille oli tieteellisen keksinnän tapah-               jen käyttäjiä siinä missä poppareistakin, teknologia
                 tuminen vuorovaikutuksessa taidemusiikiksi                      ei katso genreä. Käyttäjä huomaa kuitenkin
                 miellettävän itseilmaisun kanssa.                                 nopeasti, ettei taidemusiikin näkökulmia ja
                   1900-luvulla kehityksen suunta kään-                            tarpeita ole huomioitu uusissa tuotteissa ja
                 tyi. Orkesterikulttuuri  jähmettyi säilö-                         niiden palvelumuotoilussa. Musiikin luomi-
                 mään kuolleiden säveltäjien musiikkia ja                          seen ja muokkaamiseen kehitetyt softat ja
                 sen esittämiseen tarvittavia instrument-                         niiden käyttöliittymät on räätälöity popu-
                 teja. Soittimien kehitystyö kuihtui pois, ja                     laarimusiikin tarpeisiin, kuten myös musiikin
                 taidemusiikkia uudistamaan pyrkineet jäi-                        pääasialliseksi jakelukanavaksi muotoutuneet
                 vät  pimentoon. Ala marginalisoitui.  Kes-                       striimausalustat. Itsensä tarpeettomaksi teh-
                 kittyminen  menneisyyden  vaalimiseen                            nyt taidemusiikki on pystynyt vaikuttamaan
                 katkaisi nykyhetkeen sitoutuneen relevans-                       teknologian kehityssuuntaan tuskin lainkaan.
                 sin tunnun kokonaiselta taidealalta.  Sen
                 myötä  myös taidemusiikin  ja teknologian                       SYNKÄN NYKYTILANTEEN valoisa puoli
                 vuosituhantinen symbioottinen suhde katke-                     on se, että välttämättömyys ennakoi muutosta.
                 si – ensimmäinen jämähti paikoilleen, jälkim-                  Nykypäivän musiikin luomisen uusi teknologinen
                 mäinen kirmasi vauhdilla karkuun.                             ympäristö on pakottanut taidemusiikin toimijat
                                                                               uudistamaan työskentelytapojaan ja omaksumaan
                 TAIDEMUSIIKIN PAIKAN kehityksen aal-                          tuoreita ideoita ja esikuvia sähköisesti vahvistetun
                 lonharjalla otti populaarimusiikki. Äänen vah-                musiikin suunnasta. Orkesterimaailman katveessa
                 vistamisen ja muokkauksen ympärille syntyi                    on jo pitkään kuplinut uutta, kiinnostavaa ilmai-
                 alle puolessa vuosisadassa kukoistava musiik-                sua, joka liikkuu luontevasti eri tasojen musiikilli-
                 kiteknologian teollisuudenhaara, jonka varaan                 sissa maailmoissa. Populaarimusiikin teknologinen
                 nykypäivän musiikin digitaalinen ekosysteemi                  kehikko on synnyttänyt uutta musiikillista ajattelua,
                 on rakentunut. Populaarimusiikin tarpeisiin täs-              jonka uskon vielä kehittyvän merkittäväksi muutos-
                 mäkohdennettujen teknologioiden leimallinen                   voimaksi. Musiikin tulevaisuus toteutuu nykyisen
                 piirre on ollut niiden saattaminen matalalla kyn-             kehityksen viitoittamalla tiellä, johon taidemusii-
                 nyksellä kenen tahansa musiikista kiinnostuneen            © HEIKKI TUULI  kin nuoren polven ammattilaiset ovat jo luonte-
                 käyttöön. Taidemusiikin lähtökohdista tapahtu-                vasti sitoutuneet. On vain ajan kysymys, milloin
                 va musiikkiteknologinen tutkimus puolestaan on                uudet tuulet alkavat heilutella myös klassisen mu-
                                                                               siikin konservatiivisimpia rakenteita. ■

                                                                                                 RONDO CLASSIC    7|2022        21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26