Page 23 - Rondo_07
P. 23
© VILLE HAUTAKANGAS
”Vuosien aikana
säveltäminen on
kytkeytynyt
entistä vahvemmin
arvomaailmaani.
Ja mitä estetiikkaan
tulee, katson
moniin suuntiin
yhä avoimemmin.”
Leinonen on Korsholman musiikkijuhlilla vuoden säveltäjävieras,
ja festivaalin aikana esitetään yhdeksän hänen teostaan.
Korsholmassa kantaesitettävässä pianokvintetossa Ker-
rostumat suhde luontoon avautuu positiivisemmassa henges-
sä. Festivaalin teemana on ”Humisevat metsät”, ja Leinoselta
toivottiin metsäaiheista teosta. Se sopi hänelle hyvin, ja hä- 7 kantaesitykset
nen aiemmassakin tuotannossaan on useita teoksia, joilla on
vahva luontoaiheinen kytkentä. Monia niistä kuullaan myös
Korsholman festivaalilla. 6.7.2022
”Teos heijastelee mielessäni puun elämän kaarrosta tai- Tze Yeung Ho: vihik (g). Quatuor Sine Nomine ja Teodoro Anzellotti.
mesta ikipuuksi, ja muodon perushahmo syntyi aiheen Fribourg, Sveitsi.
pohjalta. Metsästä löytyvät moninaiset pinnat muuttuivat
mielessäni musiikilliseksi ilmaisuksi, jossa on haavan sileyt- 9.7. Minna Leinonen: Three point eight. Quartetto Maurice.
tä, kilpikaarnan rosoisuutta, naavan huokoisuutta, sammalen Musiikin aika -festivaali, Viitasaari.
pehmeyttä ja havunneulojen piikikkyyttä.” 9.7. Kalevi Aho: Venematka. Jussi Makkonen, sello ja Nazig Azezian,
”Teoksen musiikki versoo pienistä eleistä elinvoimaisiksi piano. Lieksan kirkko.
kasvaviksi prosesseiksi. Mukana on myös ’puun melodia’, jo-
ka on usein mukana tekstuurissa, ja suurimmassa nousussa se 10.7. Outi Tarkiainen: Woodland Fanfares.
esiintyy monitasoisena polyfonisena kudoksena. Lopussa on Kuhmon Kamarimusiikin taiteilijoita (klarinetti, sello, piano).
Kuhmon Kamarimusiikki 10.–22.7.2022.
lahovaihe, puu kuolee mutta luo ympärilleen pientä elämää.”
Pianokvintetoissa piano ja jouset ovat usein toistensa vas- 17.7. Lauri Supponen: [øθ].
tavoimia, mutta Leinonen on omassa teoksessaan sulauttanut Detritus: Linnéa Sundfær Casserly, sopraano,
soittimet sekä tekstuurien että kuvioiden tasolla yhtenäisek- Kaisamaija Uljas, teorbi. Enonkoski.
si kokonaisuudeksi, yhdeksi ”superinstrumentiksi” niin kuin 22.7. Jennah Vainio: Queen Bee (version for contrabass tuba).
hän toteaa. Kokoonpano syntyi festivaalin taiteellisen johta- Nicolas Indermühle, kontrabassotuuba.
jan, viulisti Cecilia Zilliacuksen toiveesta; hänen ajatukse- Lieksan kirkko, Lieksan vaskiviikko.
naan on ollut, että soittajat ovat hänen lisäkseen Korsholman
juhlien aiempia taiteellisia johtajia, ja heitä ovat viulisti John 23.7. Sebastian Dumitrescu: Optimismus. Angela Metzger.
Martinskirche / Pyhän Martin kirkko, Kassel, Saksa.
Storgårds, sellisti Marko Ylönen ja pianisti Henri Sig-
fridsson; vain altisti Vicki Powell ei ole taiteellisen johta- 23.7. Niilo Tarnanen: Oma tunto / omatunto.
jan tehtävässä ollut. Aura Visala, cembalo, laulu, puhe, pedaaliluupperi, liike.
Korsholman juhlilla kuultava yhdeksän teoksen otos tar- Kulttuuriareena 44, Kuopio, BarokkiKuopio-festivaali.
joaa ajallisesti kattavan läpileikkauksen Minna Leinosen tuo- 28.7. Osmo Tapio Räihälä: Insolenza (Jousikvartetto nro 3).
tantoon. Kamus-kvartetti. Suviranta, Järvenpää, Meidän Festivaali.
”Korsholman festivaali on minulle hieno retro- ja intro-
spektio, jossa näkee paitsi menneisyyteen myös nykyisyyteen 30.7. Jimmy López Bellido: Pago a la Tierra.
ja ehkä myös tulevaisuuteen”, hän iloitsee. Lakes Area Music Festival Orchestra, Christian Reif, johtaja.
Entä kokeeko hän musiikkinsa muuttuneen tänä reiluna Brainerd, Minnesota.
kymmenenä vuonna, jolta ajalta teoksia kuullaan? 31.7. Minna Leinonen: Kerrostumat.
”Kuulen eri aikojen tuotannossani enemmän yhtäläi- John Storgårds, viulu; Cecilia Zilliacus, viulu; Vicki Powell, alttoviulu;
syyksiä kuin erilaisuuksia. Vuosien aikana säveltäminen on Marko Ylönen, sello; Henri Sigfridsson, piano.
kytkeytynyt entistä vahvemmin arvomaailmaani. Ja mitä es- Vaasan kaupungintalo, Korsholman Musiikkijuhlat.
tetiikkaan tulee, katson moniin suuntiin yhä avoimemmin.” ■
RONDO CLASSIC 7|2022 23