Page 22 - Rondo_07
P. 22

RONDO   kantaesitys


       Teksti: KIMMO KORHONEN








                                                                musiikki




                                                                on elämän


                                                                prosessointia







                                                                             ”Tarvitsen teoksiini impulsseja elämästä”,
                                                                                 sanoo säveltäjä MINNA LEINONEN,
                                                                                     jonka uusi jousikvartetto kuullaan
                                                                                          Viitasaaren Musiikin ajassa ja

                                                                                           pianokvintetto Korsholman
                                                                                                        musiikkijuhlilla.







              Leinosen Three point eight on polarisoitunut teos; vastakkain ovat haavoittuvaisuus ja uhka.         © HEIKKI TUULI
              Teoksen rauhattomuus kuvastaa yhteiskunnallista muutostilaa.
            s           ÄVELTÄJÄ Minna Leinonen (s. 1977) elää   lektoi arjessa, se vaikuttaa myös musiikkiini. Ensin on

                                                                aihepiiri, josta lähden kartoittamaan sointeja ja teks-
                        vahvaa nousukautta urallaan. Tämän vuo-
                                                                tuureja ja luomaan harmonioita, kategorisoin niitä, ja
                        den huhtikuussa julkistettiin tieto siitä, että
                        hän on nykymusiikkifestivaali Tampere Bien-
                                                                ne alkavat liittyä yhteen.”
                        nalen seuraava taiteellinen johtaja, ja tou-
                                                                  Viitasaaren Musiikin  aika -festivaalin tilausteok-
                        kokuussa hänen oopperansa Alma! valittiin
                                                                san) lähtökohtana on ollut huoli maailman tilasta. Nimi
                        Suomen toiseksi ehdokkaaksi marraskuus-  sen, jousikvarteton Three point eight (Kolme pilkku kahdek-
               sa julkistettavan Pohjoismaiden neuvoston musiikkipal-  viittaa siihen, että jos maapallon asukkaat kuluttaisivat
               kinnon saajaksi.                                 kuin suomalaiset, tarvittaisiin 3,8 maapalloa pitämään
                 Julkisuus  jatkuu heinäkuussa,  kun  kaksi  Leinosen   ihmiskunta elossa.
               laajamuotoista  kamarimusiikkiteosta kantaesitetään.   Teoksen syntyprosessiin liittyivät omat, koronan ai-
               Heinäkuun 9. päivänä italialainen Quartetto Maurice   heuttamat hankaluutensa.
               soittaa  Viitasaaren  Musiikin  aika -festivaalilla  jousi-   ”Esitys  kesällä 2020 peruuntui, eikä ollut  tietoa,
               kvarteton  Three point eight (2020/2022), ja 31. heinä-  milloin teos  esitettäisiin  ja kuka sen esittää.  Minulle
               kuuta kuullaan Vaasan kaupungintalossa Korsholman   teos-esittäjät-yleisö on tärkeä kokonaisuus, ja kun tä-
               musiikkijuhlilla pianokvintetto  Kerrostumat (2022). Lei-  mä kiertokulku puuttui, teoksessa ei ollut inhimillisyyt-
               nonen on Korsholmassa tämän vuoden säveltäjävieras,   tä. Keväällä 2022 sain vihdoin tietää esittäjät, jolloin
               ja festivaalin aikana esitetään yhdeksän hänen teostaan.  muokkasin teosta, ja vasta silloin se syttyi elämään.”
                 Uutuusteokset  ovat  kokoonpanoiltaan  lähel-    ”Three point eight on polarisoitunut teos; vastakkain
               lä toisiaan, ja kummassakin on taustalla luontoon tai   ovat haavoittuvaisuus ja uhka. Teoksen rauhattomuus
               ekologisiin kysymyksiin liittyvä aihepiiri. Leinonen ko-  kuvastaa  yhteiskunnallista muutostilaa,  jossa  on mu-
               rostaakin, että hänellä teokset saavat yleensä alkunsa   kana säröä. Koen, että säröjen kautta myös herkkyy-
               musiikin ulkopuolisista virikkeistä.             den voi kokea intensiivisemmin. Kun uusin teosta, sen
                 ”Tarvitsen teoksiini impulsseja elämästä. Säveltämi-  herkkä ulottuvuus laajeni, ja lisäsin silloin myös soitta-
               nen on maailmankuvan prosessointia. Kun asioita ref-   jien lausumat tekstikatkelmat.”


          22     RONDO CLASSIC    7|2022
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27