Page 25 - Rondo_07
P. 25

© TEEMU MATTSSON             RONDO   populaaritaidetta


                                                                                                                     OSA: 17
                                                                             Teksti: SANTERI KAIPIAINEN

                                                                             SARJASSA ESITELLÄÄN TAITEELLISESTI KORKEATASOISIA
                                                                             2000-LUVUN ALBUMEITA KLASSISEN MUSIIKIN ULKOPUOLELTA.


      Pääsoittimensa                                musiikkia jousille, lyömä-
      alttosaksofonin ohella
      Zenger soittaa mm.
      bassosaksofonia,                              soittimille ja samplerille
      bassoklarinettia sekä
      kontrabassoklarinettia.
                                                    VENETIAN SNARESIN Rossz czillag alatt
           suudellaan vaikutuksen tehnyt opettajani on
           ollut Jussi Kannaste.”                   született (2005) on käänteinen versio
                                                    eurooppalaisten taidesäveltäjien
                  Vanhan pääkaupungin               kansanmusiikillisista vaikutteista: se
                       potentiaali
           Nuoruudenkaupunki Turku on saanut vii-   tekee löytöretken kamari- ja orkesteri-
           meisen kymmenen vuoden aikana jalansijaa   musiikin ”toiseuteen” leikaten ja liimaten
           jazzkaupunkina Flame Jazz -konserttitoi-  sitä tummanharmaina palasina hektisiin
           minnan, Turku Jazz Festivalin ja Turku Jazz
           Orchestran yhteisvoimin. Isona primus mo-  ja komplekseihin konerytmeihin.
           torina kaupungin jazzelämässä toimii Zenge-
           rin entinen opettaja ja nykyinen bändikaveri,   BÉLA BARTÓK (1881–1945) löysi 1900-lu-  klassisen elementin Funkin oman, saman-
           pianisti-rumpali Jussi Fredriksson.      vun alun taidemusiikin modernien virtausten   aikaisesti sekä modernin että kansan- eli
               ”Turku Jazz Festival oli merkityksellinen   ja kotimaansa Unkarin sekä sitä ympäröivien   populaarimusiikillisen konemaailman pa-
           jo varhaisnuoruudessani, ja pääsin siellä isä-  kansojen musiikkien risteytyksestä reseptin,   riin.
           ni kanssa näkemään yhtyeitä, joihin tuskin   joka varmisti hänen paikkansa taidesäveltäji-  Albumin unkarinkielinen nimi suomen-
           olisin missään muualla törmännyt. Varsinai-  en historiassa: kansanmelodiat ja -tanssiryt-  tuu ”Syntynyt huonon tähden alla”, ja sen
           nen buumi alkoi 2011, kun Turku oli Eu-  mit paiskasivat kättä bitonaalisuuden sekä   löyhänä konseptina on Funkin kuvitelma
           roopan kulttuuripääkaupunki ja Flame Jazz   symmetristen muotojen ja asteikkojen kans-  itsestään puluna Budan linnan pihalla. Sze-
           perustettiin, ja kaupungissa oli vielä pystyssä   sa luoden osiaan suuremman summan.  rencsétlenissä Bartókin 4. jousikvarteton
           jazzklubi Monk jameineen”, Zenger kertoo.   Samalla tavalla voisi ajatella, että kanada-  pizzicatot ja terävät intervallit löytävät
             ”Perustin Jussin ja trumpetisti  Ilkka   lainen muusikko Aaron Funk alias Venetian   itsensä vuoropuhelusta jatkuvasti varioi-
           Arolan kanssa myöhemmin Flame Jazz Re-   Snares teki vuonna 2005 saman operaati-  dun rumpujen tilkkutäkin kanssa. Samoin
           cordsin, ja ensi keväänä julkaisemme uutta   on käänteisesti. Toisin kuin Bartók, hänen   myös Hajnalin voi kuvitella olevan pulun
           musiikkia Freezer-trioni kanssa, jossa koske-  musiikkikoulutuksensa ei ollut muodollisen   näkökulmasta siipien, kynsien, nokkien ja
           tinsoittaja Mikael Myrskogin lisäksi soit-  opetuksen tulosta vaan lähinnä itsekseen   höyhenten kaaosta ihmisten väistelyineen
           taa ja säveltää Jussin alter ego Fredator.”  omaksuttua teknologian käyttöä lapsuuden   ja reviiritappeluineen – tällä kertaa Shos-
             Zenger huomaa pohtivansa usein paluu-  kasettimankoista aina träkkereihin ja sample-  takovitshin mieleen tuovalla synkkyydellä
           muuttoa Turkuun. ”Sieltä ehkä vielä kui-  reihin. Näiden kautta hänen sävelkielekseen   ja jazzrummuilla höystettynä. Rauhalli-
           tenkin puuttuu muusikoiden keskinäinen,   muodostuivat rujot, kompleksit ja nopeat   semmat raidat eivät sen lohdullisemmiksi
           instituutioista  itsenäinen  jazzskene.  Samal-  elektroniset kudelmat, joita usein kutsutaan   muutu, esimerkkinä Öngyilkos vasárnap,
           la huomaan niin ikään myös halun päästä   termillä breakcore – ikonisen breakbeat-ryt-  joka samplaa Billie Holidayn levytystä
           ulkomaille asumaan ja soittamaan. On vain   miikan hardcore-versio.             Rezső Seressin pahamaineisesta ”itsemur-
           vaikeaa tehdä päätös lähteä Suomesta, kun   Kansanmusiikki ei edustanut Bartókille ak-  haballadista”. Toisinaan naisääni vierailee
           täällä tuntee kaikki soittajat ja töitä riittää.”  tiivista omaa tekemistä mutta oli silti hänen   pitämässä huolestunutta monologiaan pu-
             Yksi Zengerin valttikorteista freelan-  ääreiskentässään läsnä, vaikuttamassa kult-  lulle (Második galamb) ja kertomassa, kuin-
           ce-muusikkona on hänen laaja vaihtosoitin-  tuurisessa perimässä ja muodostuen musii-  ka ei muista enää, miltä onnellisuus tuntuu
           ten hallintansa.                         killisten tutkimusmatkojen kohteeksi. Fun-  (Kétsarkú mozgalom).
             ”Suunnittelen sooloprojektia, jossa  soit-  kin tekemästä matkasta Unkariin muodostui   Venetian Snaresin raju konemusiikki on
           taisin yksin useita puupuhaltimia. Ennen   löytöretki kamari- ja orkesterimusiikin pariin,   samalla tavalla nykypäivän musiikillisen
           kaikkea rakastan soittaa bassoklarinettia, sil-  josta hän poimi irtokarkkihyllyn tavoin kaik-  maailman marginaalissa kuin Bartókin
           lä sen rekisteri on niin laaja ja ääni on to-  kea tarkoituksiinsa soveliasta leikaten, liima-  jousikvartetotkin. Kenties näiden kahden
           della orgaaninen. Minusta on hienoa viedä   ten ja kopioiden Bartókin jousikvartettojen   maailman edustajat ovat löytäneet toisen-
           omaa  improvisaatiotyyliäni eri  soittimiin,   ohella niin Stravinskya, Mahleria, Teleman-  sa Rossz csillag alatt születettillä? Voi olla,
           ja vieläkin harvinaisempiin sellaisiin, ku-  nia, Elgaria, Prokofjevia kuin Paganinia.  ettei sillä edes ole Funkille ollut niin väliä.
           ten hankkimiini bassosaksofoniin ja kont-  Postmodernia sämpläyskollaasia olivat   Felbomlasztott Mentőkocsilla oletettavasti
           rabassoklarinettiin. Samaan aikaan haluan   aiemmin harrastaneet niin Funkin hengen-  kuullaan hänen omaa viulunsoittoaan, jon-
           kuitenkin kehittyä  alttosaksofonistina  vielä   heimolainen Aphex Twin kuin populaarimu-  ka tuulenheiluttaman saranan kaltaisessa
           pidemmälle, sillä koen, että soittotaito, imp-  siikkia muhentanut John Oswald, mutta Ve-  ostinatossa on enemmän kuin ripaus reki-
           rovisaatiotaito ja  säveltäminen kehittyvät   netian Snaresin lopputulos, Rossz csillag alatt   laulun murhetta. Kaikki linnut laulelevat,
           kaikki käsi kädessä.” ■                  született, nimenomaan sisällytti ”vieraan”   käki yksin kukkuu. ■

                                                                                                RONDO CLASSIC   7|2022         25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30