Page 25 - Rondo_07
P. 25
© TEEMU MATTSSON RONDO populaaritaidetta
OSA: 17
Teksti: SANTERI KAIPIAINEN
SARJASSA ESITELLÄÄN TAITEELLISESTI KORKEATASOISIA
2000-LUVUN ALBUMEITA KLASSISEN MUSIIKIN ULKOPUOLELTA.
Pääsoittimensa musiikkia jousille, lyömä-
alttosaksofonin ohella
Zenger soittaa mm.
bassosaksofonia, soittimille ja samplerille
bassoklarinettia sekä
kontrabassoklarinettia.
VENETIAN SNARESIN Rossz czillag alatt
suudellaan vaikutuksen tehnyt opettajani on
ollut Jussi Kannaste.” született (2005) on käänteinen versio
eurooppalaisten taidesäveltäjien
Vanhan pääkaupungin kansanmusiikillisista vaikutteista: se
potentiaali
Nuoruudenkaupunki Turku on saanut vii- tekee löytöretken kamari- ja orkesteri-
meisen kymmenen vuoden aikana jalansijaa musiikin ”toiseuteen” leikaten ja liimaten
jazzkaupunkina Flame Jazz -konserttitoi- sitä tummanharmaina palasina hektisiin
minnan, Turku Jazz Festivalin ja Turku Jazz
Orchestran yhteisvoimin. Isona primus mo- ja komplekseihin konerytmeihin.
torina kaupungin jazzelämässä toimii Zenge-
rin entinen opettaja ja nykyinen bändikaveri, BÉLA BARTÓK (1881–1945) löysi 1900-lu- klassisen elementin Funkin oman, saman-
pianisti-rumpali Jussi Fredriksson. vun alun taidemusiikin modernien virtausten aikaisesti sekä modernin että kansan- eli
”Turku Jazz Festival oli merkityksellinen ja kotimaansa Unkarin sekä sitä ympäröivien populaarimusiikillisen konemaailman pa-
jo varhaisnuoruudessani, ja pääsin siellä isä- kansojen musiikkien risteytyksestä reseptin, riin.
ni kanssa näkemään yhtyeitä, joihin tuskin joka varmisti hänen paikkansa taidesäveltäji- Albumin unkarinkielinen nimi suomen-
olisin missään muualla törmännyt. Varsinai- en historiassa: kansanmelodiat ja -tanssiryt- tuu ”Syntynyt huonon tähden alla”, ja sen
nen buumi alkoi 2011, kun Turku oli Eu- mit paiskasivat kättä bitonaalisuuden sekä löyhänä konseptina on Funkin kuvitelma
roopan kulttuuripääkaupunki ja Flame Jazz symmetristen muotojen ja asteikkojen kans- itsestään puluna Budan linnan pihalla. Sze-
perustettiin, ja kaupungissa oli vielä pystyssä sa luoden osiaan suuremman summan. rencsétlenissä Bartókin 4. jousikvarteton
jazzklubi Monk jameineen”, Zenger kertoo. Samalla tavalla voisi ajatella, että kanada- pizzicatot ja terävät intervallit löytävät
”Perustin Jussin ja trumpetisti Ilkka lainen muusikko Aaron Funk alias Venetian itsensä vuoropuhelusta jatkuvasti varioi-
Arolan kanssa myöhemmin Flame Jazz Re- Snares teki vuonna 2005 saman operaati- dun rumpujen tilkkutäkin kanssa. Samoin
cordsin, ja ensi keväänä julkaisemme uutta on käänteisesti. Toisin kuin Bartók, hänen myös Hajnalin voi kuvitella olevan pulun
musiikkia Freezer-trioni kanssa, jossa koske- musiikkikoulutuksensa ei ollut muodollisen näkökulmasta siipien, kynsien, nokkien ja
tinsoittaja Mikael Myrskogin lisäksi soit- opetuksen tulosta vaan lähinnä itsekseen höyhenten kaaosta ihmisten väistelyineen
taa ja säveltää Jussin alter ego Fredator.” omaksuttua teknologian käyttöä lapsuuden ja reviiritappeluineen – tällä kertaa Shos-
Zenger huomaa pohtivansa usein paluu- kasettimankoista aina träkkereihin ja sample- takovitshin mieleen tuovalla synkkyydellä
muuttoa Turkuun. ”Sieltä ehkä vielä kui- reihin. Näiden kautta hänen sävelkielekseen ja jazzrummuilla höystettynä. Rauhalli-
tenkin puuttuu muusikoiden keskinäinen, muodostuivat rujot, kompleksit ja nopeat semmat raidat eivät sen lohdullisemmiksi
instituutioista itsenäinen jazzskene. Samal- elektroniset kudelmat, joita usein kutsutaan muutu, esimerkkinä Öngyilkos vasárnap,
la huomaan niin ikään myös halun päästä termillä breakcore – ikonisen breakbeat-ryt- joka samplaa Billie Holidayn levytystä
ulkomaille asumaan ja soittamaan. On vain miikan hardcore-versio. Rezső Seressin pahamaineisesta ”itsemur-
vaikeaa tehdä päätös lähteä Suomesta, kun Kansanmusiikki ei edustanut Bartókille ak- haballadista”. Toisinaan naisääni vierailee
täällä tuntee kaikki soittajat ja töitä riittää.” tiivista omaa tekemistä mutta oli silti hänen pitämässä huolestunutta monologiaan pu-
Yksi Zengerin valttikorteista freelan- ääreiskentässään läsnä, vaikuttamassa kult- lulle (Második galamb) ja kertomassa, kuin-
ce-muusikkona on hänen laaja vaihtosoitin- tuurisessa perimässä ja muodostuen musii- ka ei muista enää, miltä onnellisuus tuntuu
ten hallintansa. killisten tutkimusmatkojen kohteeksi. Fun- (Kétsarkú mozgalom).
”Suunnittelen sooloprojektia, jossa soit- kin tekemästä matkasta Unkariin muodostui Venetian Snaresin raju konemusiikki on
taisin yksin useita puupuhaltimia. Ennen löytöretki kamari- ja orkesterimusiikin pariin, samalla tavalla nykypäivän musiikillisen
kaikkea rakastan soittaa bassoklarinettia, sil- josta hän poimi irtokarkkihyllyn tavoin kaik- maailman marginaalissa kuin Bartókin
lä sen rekisteri on niin laaja ja ääni on to- kea tarkoituksiinsa soveliasta leikaten, liima- jousikvartetotkin. Kenties näiden kahden
della orgaaninen. Minusta on hienoa viedä ten ja kopioiden Bartókin jousikvartettojen maailman edustajat ovat löytäneet toisen-
omaa improvisaatiotyyliäni eri soittimiin, ohella niin Stravinskya, Mahleria, Teleman- sa Rossz csillag alatt születettillä? Voi olla,
ja vieläkin harvinaisempiin sellaisiin, ku- nia, Elgaria, Prokofjevia kuin Paganinia. ettei sillä edes ole Funkille ollut niin väliä.
ten hankkimiini bassosaksofoniin ja kont- Postmodernia sämpläyskollaasia olivat Felbomlasztott Mentőkocsilla oletettavasti
rabassoklarinettiin. Samaan aikaan haluan aiemmin harrastaneet niin Funkin hengen- kuullaan hänen omaa viulunsoittoaan, jon-
kuitenkin kehittyä alttosaksofonistina vielä heimolainen Aphex Twin kuin populaarimu- ka tuulenheiluttaman saranan kaltaisessa
pidemmälle, sillä koen, että soittotaito, imp- siikkia muhentanut John Oswald, mutta Ve- ostinatossa on enemmän kuin ripaus reki-
rovisaatiotaito ja säveltäminen kehittyvät netian Snaresin lopputulos, Rossz csillag alatt laulun murhetta. Kaikki linnut laulelevat,
kaikki käsi kädessä.” ■ született, nimenomaan sisällytti ”vieraan” käki yksin kukkuu. ■
RONDO CLASSIC 7|2022 25