Page 30 - Rondo_07
P. 30

© TOM SCHULZE     Wagnerin Reininkullan ja Siegfriedin Mime on Karlströmin tärkeimpiä rooleja. Tässä hän on Leipzigin oopperan Siegfried-tuotannossa
                         Wandereria esittävän John Lundgrenin kanssa.

                           Laulu veti kuitenkin pidemmän korren, ja  Ans-  ura, joka edellyttää pitkiä poissaoloja kotoa. Kaupunki
                         si Hirvonen oli tässä vaiheessa tärkeä opettaja. Ovet   on mukava, eikä oopperatalossa ole valittamista.”
                         Sibelius-Akatemiaankin aukenivat toisella yrittämäl-  ”Repertoaari teatterin tapaan on laaja, ja minulla-
                         lä. Roolit Hype-musikaalissa, Kansallisoopperan Sweeney   kin on kaudessa 15 roolia, joista suurin osa on vanhoja.
                         Toddissa ja Juha T. Koskisen Velhosiskoissa veivät kohti   Teen näistä Taikahuiluja ja La Traviatoja tyypillisesti 2–4
                         ammattiuraa, ja Sibel Savonlinnan oopperajuhlien Faus-  kertaa kaudessa. Leipzigissa on vähän Wienin mallinen
                         tissa oli tärkeä esittäytyminen suurilla areenoilla.  systeemi, jossa vanhoja tuotantoja ei juuri harjoitella. Se
                           Takaiskuilta  ei silti vältytty: Timo  Mustakallio  -kil-  on joskus myös huono asia: vivahteita jää pois, kun men-
                         pailussa hän ei päässyt finaaliin. Saksalainen agentti oli   nään vuodesta toiseen samalla radalla.”
                         kuitenkin kuullut häntä  välierissä  ja  ryhtyi auttamaan   ”Toisaalta systeemi on kyllä opettanut oopperanteon,
                         työpaikan  metsästyksessä.  Ensin  koelauluissa  nappasi   kun on saanut nousta pienistä rooleista suurempiin.
                         Kielissä ja Feldkirchenissä, joista Karlström valitsi jäl-  Vaihtelua tuovat vierailut muissa taloissa. Meillähän on
                         kimmäisen.                                       12 oopperataloa tunnin ajomatkan etäisyydellä, ja olen
                           Sitten vuorossa oli Darmstadt, kunnes agentti Pek-  päässyt laulamaan Berliinin valtionoopperaankin.”
                         ka K. Pohjola suositteli käymään Leipzigissa koelau-
                         lussa. Siellä oli vaihtunut intendentti, ja uusi oli potkinut   Ahvenanmaalla on mahdollisuuksia
                         koko solistikunnan ulos. Näin intendentin hyvin tunte-  Dan Karlströmin uusi rooli on toimia festivaalijohtaja-
                         valle Pohjolalla aukeni tilaisuus saada iso joukko suoma-  na. Hän on yhdessä laulupedagogi-vaimonsa kanssa pe-
                         laisia taloon.                                   rustanut Ahvenanmaalle uuden oopperafestivaalin, joka
                           Siitä joukosta Dan Karsltröm ja  Tuomas Pursio   ensimmäisellä kerrallaan 6.–7. elokuuta tarjoaa yhden
                         ovat viihtyneet kaupungissa pisimpään. Dan on tyyty-  gaalakonsertin ja Vocal Lab -nimisen kokeellisen vokaali-
                         väinen  solistipaikan tuomaan  turvaan, ja  joustavuutta   musiikin tapahtuman.
                         on riittänyt myös muualla vierailuihin. Hänen perhee-  Gaala pidetään Stallhagenissa, ja se lupailee viittei-
                         seensä kuuluu ruotsalainen vaimo ja kaksi lasta.  tä festivaalin tulevien vuosien kokoillan oopperoista.
                           ”Eihän ensemblen jäsenenä aina pääse tekemään sitä,   Karlströmin rinnalla laulavat mm.  Elisabeth Strid,
                         mikä olisi hauskinta, mutta kyllä tämä ratkaisu on per-  Terése Karlsson,  Jenny Carlstedt,  Björn Blom-
                         heelliselle paljon parempi kuin freelance-laulajan rankka   qvist, Philip Björkqvist ja Mikael Fagerholm.


          30     RONDO CLASSIC   7|2022
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35