Page 33 - Rondo_07
P. 33
Leiviskä etsi tasapainoa
oman lahjakkuutensa ja
persoonansa ja toisaalta
herännäisyydestä peräisin
olevien arvojen välillä.
h ELVI LEIVISKÄ SYNTYI
25.5.1902 Helsingissä esi-
koislapseksi äidilleen Elinil-
le sekä isälleen Hannekselle,
jotka kumpikin olivat kotoisin
Pohjois-Pohjanmaalta. Äidin
suvussa oli paljon taiteellis-
ta kyvykkyyttä, ja äiti itsekin
soitti pianoa sekä julkaisi ru-
nojaan esimerkiksi Naisten ääni -lehdessä. Isä oli pappi,
jonka hengellisyydellä oli suuri vaikutus koko perheeseen.
Varhaislapsuudessaan Leiviskä asui hetken aikaa
Amerikassa, jonne hän muutti isänsä työn perässä.
Kahdeksanvuotiaana hän aloitti säännöllisen pianon-
soiton opiskelun Helsingissä. Säveltäminen astui ku-
vioihin muutamia vuosia myöhemmin. Näin hän on
kertonut musiikillisesta heräämisestään:
”Noin kolmentoista vuoden iässä aloin tuntea merkillistä kai-
pausta jotakin uutta tuntematonta kohden. Yritin etsiä pianosta Leskeksi jäänyt Elli Leiviskä kuvattuna seitsemän lapsensa kanssa. Perheen taloudellinen
uusia sointukulkuja ja melodianpätkiä siinä kuitenkaan onnis- asema huononi merkittävästi isän kuoltua, ja esikoisena Helvi Leiviskä joutui ottamaan
tumatta. Kerran kuumeisen yritykseni keskellä kuulin isän lem- osaa perheen elatukseen jo varhain. Kuvassa Helvi Leiviskä istumassa toisena vasemmalta.
peät, mutta vakavat sanat. Lapsi kulta, älä nyt haaveile. Tämä
oli suunnaton järkytys. Eikö isä ollenkaan ymmärtänyt, isä, joka nyt mahdollisuus ottaa askelia kohti intohimoaan mu-
muuten oli niin viisas ja laaja-katseinen! Sen jälkeen harrastettiin siikkia, koska isä ei ollut enää estämässä tätä unelmaa.
sävellyskokeiluja taatusti yksin ollessa.” Leiviskä aloittikin opinnot Helsingin musiikkiopistossa
Leiviskä siis koki monen muun aikalaisnaiskollegan- vuonna 1919.
sa tavoin säveltämisessä esteitä, mutta ne eivät kuiten- Leiviskän nuoruuden päiväkirjamerkinnöistä on ais-
kaan saaneet häntä lannistumaan. Hänellä oli sisäinen tittavissa hänen herkkä ja moniulotteinen luonteensa
pakko uuden luomiseen. 16-vuotiaana Leiviskä teki Ke- sekä toisaalta hänen valpas omatuntonsa: hän syytti it-
vätiloa-nimisen teoksensa, joka on hänen ensimmäisiä seään elämänjanostaan ja tunteistaan, jotka pulpahteli-
säilyneitä sävellyksiään, ja jonka hän näki aivan selvänä vat pakostakin esiin, vaikka hänen nöyryyteen pyrkivä
mielessään - musiikki oli vain kirjoitettava ylös. mielensä yritti tukahduttaa niitä. Leiviskä siis etsi tasa-
Samoihin aikoihin, vuonna 1918, Leiviskän isä kuoli. painoa oman lahjakkuutensa ja persoonansa ja toisaalta
Myös Helvin äidin veli, kirjailija Juhani Siljo, haavoit- herännäisyydestä peräisin olevien arvojen välillä.
tui sisällissodassa ja lopulta kuoli saamiinsa vammoi-
hin. Leiviskän äidistä tuli kuuden lapsen yksinhuoltaja. Melartinin tärkeä kannustus
Muutama kuukausi isän kuoleman jälkeen perheeseen Helsingin musiikkiopistossa Leiviskä opiskeli pianonsoit-
syntyi vielä seitsemäs lapsi, Aulis. Hänetkin Leiviskät toa Ingeborg Hymanderin ja sävellystä Erkki Me-
joutuivat kuitenkin hyvästelemään, kun hän vuonna lartinin johdolla. Sävellystä hän opiskeli lisäksi myös
1944 kaatui jatkosodassa. Wienissä Arthur Willnerin johdolla vuonna 1928. Voi
Ensimmäisen maailmansodan aiheuttama ruokapu- olla, että Leiviskä ajatteli alun perin ryhtyvänsä pianon-
la tuntui myös Leiviskän perheessä. Äiti ei aina kestänyt soiton opettajaksi, mutta Melartinin lämmin kannustus
haasteellista arkea yksinhuoltajana ja joutui useaan ker- sai Leiviskän muuttamaan suunnitelmiaan ja suhtautu-
taan sairaalaan. maan vakavasti säveltämiseen.
Melartin oli juuri sellainen opettaja, jonka Leivis-
Tasapainoa etsimässä kä tarvitsi: isällinen, ymmärtäväinen ja ystävällinen.
Isän menetys asetti Leiviskän uudenlaiseen tilanteeseen. Leiviskä ajatteli, että on kahdenlaisia opettajia: toiset
Toisaalta hänestä tuli tärkeä perheensä vastuunkantaja, opettavat taitajiksi, toiset taiteilijoiksi. Melartin kuului
ja tämä heijastui hänen elämäänsä vielä pitkälle tulevai- Helvin mielestä ehdottomasti jälkimmäiseen ryhmään.
suuteenkin: hänellä oli niin taloudellisia kuin sosiaalisia- Näin hän kertoo Erkki Melartin opettajana -artikkelissaan
kin velvoitteita perhettään kohtaan. Toisaalta hänellä oli (Musiikkitieto 2/1935) opettajastaan: |
RONDO CLASSIC 7|2022 33