Page 34 - Rondo_07
P. 34
© KALLE KULTALA
”On ollut
ihmeellistä
saada kokea,
kuinka
äärettömän
lähellä
toisiaan
ovat tuska
ja riemu.”
– helvi Leiviskä
Leiviskä otti vaikutteita musiikkiinsa myöhäisromantiikasta, symbolismista, ekspressionismista kuin uusklassismistakin.
”Hän toivoo oppilaansa löytävän oman itsensä, omat mah- henkisyyden kirkastamista: pyrkimystä kohti pyhyyttä.
dollisuutensa, oman tahtonsa. Hän ei voi musikaalista sanontaa Vuonna 1982 sydänkohtaukseen menehtyneen Leivis-
oppilailleen antaa, mutta herättää sen kipinän, joka hiljaisuudes- kän musiikista ei voi olla aistimatta tätä – ikään kuin
sa odottaa tilaisuutta leimahtamiseen”, ja jatkaa vielä myö- hän sävelillään johdattelisi kuulijan johonkin ikuisuut-
hemmin: ”Tällainen opettaja on Erkki Melartin. Hän näkee ta muistuttavaan paikkaan, jota hän itse kutsui ”ikuisek-
kömpelönkin muodon lävitse jotain arvokasta, jonka toivoo kerran si elämäksi”. ■
pääsevän päivänvaloon.”
Leiviskän opiskeluvuosilta on peräisin hänen Piano- Lähteet:
trionsa, joka kantaesitettiin vuonna 1924. Tonaalisuuden Kansalliskirjaston digitoidut aineistot; Tarasti: ”Nouse,
rajoja rikkovan pianotrion ensimmäistä osaa voisi ku- ole kirkas” – Helvi Leiviskän elämä ja teokset (2017);
vailla henkevyyden ja voimallisuuden synteesiksi, kun Fennica Gehrmanin Helvi Leiviskä -julkaisut (2022).
taas toisessa osassa kaikuu viehkeän lyyrinen, jopa imp-
ressionistinen henki. Leiviskä sävelsi noin kaksi vuotta
myöhemmin myös ekspressiivisen Pianokvartettonsa op. 1
– jota hän tosin uudisti vuonna 1935.
Leiviskä-aiheisia
Säveltäminen on kirkastamista julkaisuja sekä
Itseään sinfonikkona pitävä ja Sibelius-Akatemian kir-
jastonhoitajana vuosikymmenet toiminut Leiviskä ot- konsertteja
ti vaikutteita musiikkiinsa niin myöhäisromantiikasta,
symbolismista, ekspressionismista kuin uusklassismista- 120-VUOTISJUHLAVUODEN kunniaksi Fennica Gehrman
kin. Hänen sävellystuotantoonsa kuuluvat muun muassa on ensijulkaissut kolme Leiviskän kamarimusiikkiteosta:
kolme sinfoniaa, yksiosainen Sinfonia brevis, kolme orkes- Pianotrion, Pianokvarteton op. 1 sekä Sonaatin viululle ja
terisarjaa, mittava ja solistilta melkoista taitoa kysyvä pianolle op. 21. Fennica Gehrman tulee julkaisemaan lähitu-
Pianokonsertto op. 7 sekä laulu-, piano- ja kamarimusiik- levaisuudessa myös Leiviskän orkesterimusiikkia. Myös Sa-
kia. Lisäksi hän sävelsi musiikin ensimmäiseen Juha-elo- von soitannollinen seura tekee työtä sen eteen, että entistä
kuvaan. useampi Leiviskän teos olisi tulevaisuudessa saatavilla. Lei-
Leiviskä suhtautui nöyrästi työhönsä. Hän ajatteli, viskän musiikkia on mahdollista päästä kuuntelemaan tänä
että taiteilija on ihmiskunnan palvelija, jonka olisi hyvä vuonna muun muassa seuraavissa konserteissa: Helsingin
pyrkiä pois minäkeskeisyydestä avautuakseen sille, mikä kaupunginorkesteri esittää Sinfonia breviksen 21. syyskuu-
hänelle ylhäältä annetaan. ta johtajanaan Dalia Stasevska, ja Sinfonia Lahti esittää
Leiviskä puhui myös sisäisestä sanonnasta. Omaa, Sinfonian nro 2 6. joulukuuta johtajanaan Anna-Maria Hel-
moniulotteista sisintään hän tuntuikin usein pohtivan. sing. Helvi Leiviskän elämään ja teoksiin voi myös syventyä
Kirjeessään Erkki Melartinille vuonna 1935 Leiviskä lukemalla Eila Tarastin kirjoittaman, vuonna 2017 julkais-
muun muassa toteaa näin: ”On ollut ihmeellistä saada ko- tun monipuolisen ja laajan Nouse, ole kirkas -elämäkerran.
kea, kuinka äärettömän lähellä toisiaan ovat tuska ja riemu.”
Ennen kaikkea Leiviskä ajatteli musiikin olevan
34 RONDO CLASSIC 7|2022