Page 31 - Rondo_07
P. 31
”Wagner-rooleissa
keskeisintä ovat pienet
vivahteet ja tekstin
käsittely, ei volyymi.”
Ålands Festspelsorkester koostuu pitkälle Opera Bo-
xin käyttämistä freelancereista, ja sitä johtaa Jonas
Rannila. Vocal Lab -konsertissa kuullaan kantaesitykse-
nä Peter Långin säveltämä Luft sopraanolle, sellolle ja
elektroniikalle.
Karlströmin mielenkiinto Ahvenanmaata kohtaan
on luonnollinen, sillä hän on sieltä kotoisin, ja hän ha-
luaisi käyttää kansainvälisiä kontaktejaan ja ammattitai-
toaan synnyinseutunsa hyväksi.
”Aloitamme tunnustellen, mutta ensi kesänä on
tarkoitus jo esittää Mozartin Taikahuilu. Ideana on
yhdistää tällaista tunnettua klassikko-ohjelmistoa ko-
keelliseen antiin pienemmissä puitteissa. Myös koulutus
on tarkoitus ottaa mukaan toimintaan.”
Ahvenanmaalla on jo pidempään toiminut tasokas
Katrina-kamarimusiikkifestivaali, jonka taustaorgani-
saatio on järjestänyt myös oopperaesityksiä – viimeksi
noitavainoista kertovan Lisbetan. Karlström ei halua hy-
pätä Katrinan varpaille vaan toivoo yhteistyötä ja sy-
nergiaa.
”Minusta Ahvenanmaalla on vielä paljon käyttä-
mättömiä mahdollisuuksia kulttuurimatkailun kehit-
tämiseksi. Jos Venäjän rajan lähellä oleva Savonlinna
on onnistunut oopperajuhlien luomisessa, niin miksei Carl Nielsenin Naamiaiset (Maskarade) oli Leipzigin oopperan menneen kauden © TOM SCHULZE
sitten Suomen ja Ruotsin välissä oleva saari kauniine ilopilleri. Dan Karlström esitti siinä Arvin ja Marek Reichert Henrikin roolia.
luontoineen?”
No, aivan Olavinlinnan veroista tilaa ei toki ole tar-
jolla, mutta Kastelholman linnan edustan rakentamista
oopperanäyttämöksi harkitaan ensi vuoden festivaa- Svenska Kulturfonden ja muut säätiöt ovat jo lu-
leille. ”Ongelmana ovat kolme puuta, jotka rajoittavat vanneet tukeaan, mutta rahoittajat haluavat tietenkin
suunniteltua näyttämön paikkaa. Selvittelemme asiaa. katsoa tämän kesän perusteella, miltä jatkon mahdol-
Tänä kesänä gaalakonsertti pidetään Stallhagenin am- lisuudet näyttävät. Karlströmin mielestä ideaali talous-
fiteatterissa”, Karlström kertoo. rakenne olisi kolmannes tukia ja kaksi kolmannesta
Ahvenanmaan väestö ei aivan riitä oopperajuhlien lipputuloja.
yleisöpohjaksi, joten Karlström kääntää katseen sekä ”Ehkä budjettien laskemisessa saa vihdoin käyttää
Suomeen että Ruotsiin. ”Jos saisimme esimerkiksi run- kauppakorkeakoulun opintojen antia”, Karlström nau-
saat parituhatta kävijää, niin sillä päästäisiin alkuun. rahtaa. Festivaalijohtamisen lisäksi toinen asia, jossa
Olemme viritelleet yhteistyötä Viking Linen ja Visit hän haluaisi nyt hyödyntää yli 20 vuoden oopperauran
Ålandin kanssa. Mökki- ja kalasteluloma yhdistettynä kokemuksia, on opettaminen.
oopperailtaan voisi olla houkutteleva täky.” ”Kielen käyttö ja vokaalien ja konsonanttien sijoitus
”Haluaisin, että useammat suomalaiset saisivat fes- on yksi asia, jota mielestäni ei tarpeeksi korosteta. Har-
tivaalista lisäsyyn käydä Ahvenanmaalla. Olen lukenut vat korrepetiittoritkaan niihin paneutuvat. Juuri Wag-
kriittisiä kommentteja liittyen saaren asemaan osana ner-laulussa nämä asiat ovat keskeisiä. Ja sitten ihan
Suomea, mutta luulen, että kommenttien esittäjät eivät perusasiat: miten seisoo ja hengittää? Laulu ei kulje il-
kovin hyvin tunne saarta ja sen kulttuuria.” man, että ne ovat kunnossa.” ■
RONDO CLASSIC 7|2022 31