Page 29 - Rondo_07
P. 29
Dan Karlström on kotoisin Ahvenanmaalta, ja oopperafestivaalin perustaminen kotiseudulle
on hänen pitkäaikainen haaveensa. Vasen kuva on otettu Ahvenanmaan luonnossa.
”Rooleissa keskeisintä ovat pienet vivahteet ja teks- kaiken syypää on sormus, joka on varastanut hänen
tin käsittely, ei volyymi”, hän sanoo. ”Paljon riippuu sii- mielensä. Reininkullassa Mime laulaa hyvästä ajasta en-
tä, mitä montussa tapahtuu – pystyykö kapellimestari nen kuin sormus tuli pilaamaan elämän, ja siinä on ti-
tulemaan mukaan tähän nyanssien taiteeseen vai luu- laisuus korostaa hänen inhimillisiä vivahteitaan.”
kuttaako orkesteri lujaa ja pakottaa myös laulajan pai- ”Mimen rooli on yhtä vivahteiden, rytmien, ivan ja
namaan ääntään.” ironian tulitusta. Siinä täytyy todella näytellä ja pureu-
Leipzigin oopperan solistikuntaan 21 vuotta kuulu- tua tekstiin. Olen saanut siihen uudenlaisia ilmeitä ja
nut Dan Karlström on tullut tunnetuksi pikemmin ka- värejä esittäessäni sitä pienissä teattereissa, kuten hiljat-
rakteritenorina kuin romanttisena sankarina, mutta itse tain Mindenissä, joissa kontakti yleisöön on suora, eikä
hän ei lokeroisi itseään. volyymin kanssa tarvitse kamppailla saadakseen äänen-
”Olen lyyrinen heldenbuffo”, hän määrittelee. Se sä kuuluviin.”
tarkoittaa käytännössä sitä, että hän osaa laajan paletin Seuraavaksi isoksi roolikseen Karlström toivoo saa-
erilaisia asioita. Yhtenä iltana hän naksauttelee Wagne- vansa Reininkullan tulenjumala Logen. Myös Lentävän
rin kitkeriä konsonantteja niin, että sylki roiskuu, toise- hollantilaisen Erik siintää mielessä. Siegfriediksi ei kuiten-
na taas vuodattaa Taikahuilun Taminon tai La Traviatan kaan tee mieli. ”Minusta Mime on roolina paljon haus-
Alfredon pitkiä ja ihania melodioita. kempi.” Hänelle täydellisesti sopivista rooleista hän
”Haluan pitää lyyriset roolit ohjelmassani, koska ne mainitsee myös Zemlinskyn Kääpiön (Der Zwerg) ni-
ovat samalla äänenhuoltoa. Mutta totta on, että jonkun miroolin, jossa saa näyttää kaikki puolet itsestään.
Taminon vaatimalla tekniikalla ei tehdä sellaisia karak- Koomikkonakin hän on tunnettu. Sitä on luvassa,
terirooleja, joita minulla enimmäkseen on. Oleellista kun Kansallisooppera sai kiinnitettyä hänet uuden Tu-
niissä on juuri tekstiin pureutuminen ja roolityö.” randotinsa Pingiksi, hulvattoman ministerikolmikon kor-
keimmaksi ääneksi.
Roolityö ja teksti ovat tärkeintä
Dan Karlström on tehnyt Mimen roolia jo noin 50 ker- Saksa opetti oopperanteon
taa viidessä eri produktiossa, ja ensi kevätkaudella hän Dan Karlström sai laulamisen sytykkeen lapsena, kun
saa esittää sen ensimmäistä kertaa myös suomalaisel- hän katsoi televisiosta Ingmar Bergmanin ohjaamaa
le yleisölle Kansallisoopperan uudessa Siegfriedissä. On- Taikahuilua ja lauloi mukana. Perheen tuttava oli musiikin
ko Mime-kääpiö, Siegfried-sankarin katala ja sormusta ammattilainen ja kehotti poikaa hakeutumaan lauluopin-
himoitseva kasvattaja, juutalaisuuden karikatyyri, kuten toihin. Kun ammatinvalinnan paikka tuli, isä suositteli
usein on väitetty? hakemaan ensin jotain varmaa ja sitten toteuttamaan
”En sanoisi niin, sillä ei hän ole aina ollut paha, vaan unelmiaan. Näin hän päätyi Kauppakorkeakouluun. |
RONDO CLASSIC 7|2022 29