Page 12 - RONDO 04
P. 12
Mutta hauskinta oli kotona. Malmivaaran synnyinko-
dissa oli aina tilaa leikille ja luovuudelle, hassuttelulle ja
yhteiselle tekemiselle.
Malmivaaran isä Jouni Malmivaara on metsäalan
ammattilainen ja harvoja sukunsa miehistä, josta ei tul-
lut pappia. Hän matkusti työnsä puolesta paljon, toimi
yhdistyksissä ja toi niiden kautta Kajaaniin monia tärkei-
tä esityksiä.
”Oma innostuminen elämästä ja uusista mahdolli-
suuksista tulee isältä, vaikka äiti on mahdollistanut koko
meidän huseeraamisemme. Minun haaveitani ei ole kos-
kaan lytätty. Viesti oli pikemminkin se, että mee vaan ja
kokeile.”
Laura oli isän tyttö, pitkä, saman oloinen, rohkea ja
nopea. Isä kyyditsi lapsia harrastuksiin ja odotti teiniä
kuvauskeikalta auto lämpimänä. Kun pääsy Sibelius-lu-
kioon oli vaakalaudalla muuttoaikeiden vuoksi, isä oli
auttamassa Lauraa pääsemään viime hetkellä sisään.
Isä eläytyi tyttären elämään. Edelleen perheen kesä-
huvilan aitasta löytyvät kaikki Laurasta kertovat aika-
kauslehdet.
Lauran veljet ovat samaa rohkeaa, esiintyvää sorttia,
Olli NHL-tason jääkiekkoilijana menestynyt urheilija ja
Mikko Malmivaara muusikko.
Nyt on aika kirjoittaa
Queen of Fucking Everything -sarjan varjoon on jäänyt se, et-
tä Laura Malmivaaralta on ilmestynyt kaksi autofiktiivis-
tä romaania, Vaiti (2021) ja Iltatähti (2024).
Vaiti kertoo äidin ja aikuistuvien tytärten suhteesta.
Kaiken taustalla on ex-puolison työkohu ja sen aiheutta-
ma oma sisäinen umpio. Puhumattomuuden tila oli riit-
tävän suuri romaanin aiheeksi imeäkseen sisäänsä muita,
ihmissuhteita purkavia teemoja.
Iltatähti-romaani tarkentaa elämän vauvavaiheeseen,
jossa äiti on 48-vuotias ja lapsen sisaret aikuistumassa.
Uuden puolison kanssa yhteys ei olekaan enää helppoa
ja kertojan keho tuntuu vastaavan vain pienokaisen vaa- Laura Malmivaara sanoo olevansa kiltti, tunnollinen ihminen eli ihan
muuta kuin Queen of Fucking Everything -sarjan konfliktialtis Linda.
timuksiin. Missä ovat minän rajat, kun tarvitsevia ja haas-
tajia on monia? Mihin katoaa parisuhde, vaikka lapsi on
hartaasti odotettu?
”Romaanin kirjoittamiseen tunsin olevani vasta viime Kokemus oopperasta oli Malmivaaralle näyttelijän roo-
vuosina valmis. Romaani sai löytää muotonsa vähitellen. lissa ensimmäinen ja osui suoraan korvaan. Basso Mika
Minua houkuttelivat vastuu ja vapaus omaan näkökul- Kares lauloi herättäjä Paavon roolissa ensimmäistä vai-
maan.” moaan esittäneen Malmivaaran vieressä niin läheltä, että
Malmivaara on käyttänyt romaanien tarinoissa pitkälti laulun paineen saattoi fyysisesti tuntea.
omia havaintoja eletystä elämästä. Mutta ”mikä on mun, ”Oli kyllä uskomattoman hienoa seurata sitä voimaa
on usein myös sun”. ja toisaalta haurautta, mitä Kares Paavona ilmensi. Kun
Parhaillaan Malmivaara kirjoittaa audiodraamaa yh- basso jylisee vieressäni koko kehoni läpi ja kuolakin lentää
dessä nilsiäläisen kirjailija Antti Heikkisen kanssa. Ky- suun auetessa, onhan se hurjaa.”
seessä on dialogimuotoinen teos, joka julkaistaan syksyllä Jo harjoitusprosessi yksittäisten solistien osalta oli täysin
Otavalta äänikirjana. Siinä risteytetään maalaisuus ja erilainen kuin teatterissa.
kaupunkilaisuus, menestys ja sen puute, Savo ja Helsinki. ”Laulajat pikkuhiljaa ottivat käyttöön koko sen kapasi-
Kirjan nimikin on Pelkkää hyvää. Se voisi vastata vaik- teetin, mitä oli säästelty ja hiottu harjoituksissa. Kun sinfo-
kapa nykyään hieman unohtuneeseen kysymykseen: niaorkesteri tuli mukaan loppuharjoituksissa, kävi mielessä,
”Mitä kuuluu?” että ai jaa, tämäkin vielä! Sitten ensi-illassa kaikki ikään
kuin räjähti ilmoille.”
Laulun hämmentävä paine ”Musiikki elää ajassa, jossa solistin on vain pysyttävä
Tampereen oopperan Viimeiset kiusaukset palaa lavalle Sa- mukana. Teatterissa näyttelijä pystyy itse säätelemään ryt-
vonlinnan Oopperajuhlilla Olavinlinnassa heinäkuussa. miä. Itse sain seurata tätä vapaana laulajien ponnistuksis-
12 RONDO 4|2025