Page 12 - RONDO 04
P. 12

Mutta hauskinta oli kotona. Malmivaaran synnyinko-
           dissa oli aina tilaa leikille ja luovuudelle, hassuttelulle ja
           yhteiselle tekemiselle.
             Malmivaaran isä Jouni Malmivaara on metsäalan
           ammattilainen ja harvoja sukunsa miehistä, josta ei tul-
           lut pappia. Hän matkusti työnsä puolesta paljon, toimi
           yhdistyksissä ja toi niiden kautta Kajaaniin monia tärkei-
           tä esityksiä.
             ”Oma  innostuminen elämästä ja  uusista  mahdolli-
           suuksista tulee isältä, vaikka äiti on mahdollistanut koko
           meidän huseeraamisemme. Minun haaveitani ei ole kos-
           kaan lytätty. Viesti oli pikemminkin se, että mee vaan ja
           kokeile.”
             Laura oli isän tyttö, pitkä, saman oloinen, rohkea ja
           nopea. Isä  kyyditsi lapsia  harrastuksiin ja  odotti teiniä
           kuvauskeikalta auto lämpimänä. Kun pääsy Sibelius-lu-
           kioon oli vaakalaudalla muuttoaikeiden vuoksi, isä oli
           auttamassa Lauraa pääsemään viime hetkellä sisään.
             Isä eläytyi tyttären elämään. Edelleen perheen kesä-
           huvilan  aitasta  löytyvät  kaikki  Laurasta  kertovat  aika-
           kauslehdet.
             Lauran veljet ovat samaa rohkeaa, esiintyvää sorttia,
           Olli NHL-tason jääkiekkoilijana menestynyt urheilija ja
           Mikko Malmivaara muusikko.

                        Nyt on aika kirjoittaa
           Queen of  Fucking Everything -sarjan varjoon on jäänyt se, et-
           tä Laura Malmivaaralta on ilmestynyt kaksi autofiktiivis-
           tä romaania, Vaiti (2021) ja Iltatähti (2024).
             Vaiti  kertoo äidin ja aikuistuvien tytärten suhteesta.
           Kaiken taustalla on ex-puolison työkohu ja sen aiheutta-
           ma oma sisäinen umpio. Puhumattomuuden tila oli riit-
           tävän suuri romaanin aiheeksi imeäkseen sisäänsä muita,
           ihmissuhteita purkavia teemoja.
             Iltatähti-romaani tarkentaa  elämän vauvavaiheeseen,
           jossa äiti on 48-vuotias ja lapsen sisaret aikuistumassa.
           Uuden puolison kanssa yhteys ei olekaan enää helppoa
           ja kertojan keho tuntuu vastaavan vain pienokaisen vaa-  Laura Malmivaara sanoo olevansa kiltti, tunnollinen ihminen eli ihan
                                                              muuta kuin Queen of Fucking Everything -sarjan konfliktialtis Linda.
           timuksiin. Missä ovat minän rajat, kun tarvitsevia ja haas-
           tajia on monia? Mihin katoaa parisuhde, vaikka lapsi on
           hartaasti odotettu?
             ”Romaanin kirjoittamiseen tunsin olevani vasta viime         Kokemus oopperasta oli Malmivaaralle näyttelijän roo-
           vuosina valmis. Romaani sai löytää muotonsa vähitellen.      lissa ensimmäinen ja osui suoraan korvaan. Basso Mika
           Minua houkuttelivat vastuu ja vapaus omaan näkökul-          Kares lauloi herättäjä Paavon roolissa ensimmäistä vai-
           maan.”                                                       moaan esittäneen Malmivaaran vieressä niin läheltä, että
             Malmivaara on käyttänyt romaanien tarinoissa pitkälti      laulun paineen saattoi fyysisesti tuntea.
           omia havaintoja eletystä elämästä. Mutta ”mikä on mun,         ”Oli  kyllä  uskomattoman  hienoa  seurata  sitä  voimaa
           on usein myös sun”.                                          ja toisaalta haurautta, mitä Kares Paavona ilmensi. Kun
             Parhaillaan Malmivaara kirjoittaa audiodraamaa yh-         basso jylisee vieressäni koko kehoni läpi ja kuolakin lentää
           dessä nilsiäläisen kirjailija Antti Heikkisen kanssa. Ky-    suun auetessa, onhan se hurjaa.”
           seessä on dialogimuotoinen teos, joka julkaistaan syksyllä     Jo harjoitusprosessi yksittäisten solistien osalta oli täysin
           Otavalta äänikirjana. Siinä risteytetään maalaisuus ja       erilainen kuin teatterissa.
           kaupunkilaisuus, menestys ja sen  puute, Savo ja Helsinki.                 ”Laulajat pikkuhiljaa ottivat käyttöön koko sen kapasi-
             Kirjan nimikin on Pelkkää hyvää. Se voisi vastata vaik-    teetin, mitä oli säästelty ja hiottu harjoituksissa. Kun sinfo-
           kapa  nykyään hieman unohtuneeseen kysymykseen:              niaorkesteri tuli mukaan loppuharjoituksissa, kävi mielessä,
           ”Mitä kuuluu?”                                               että ai jaa, tämäkin vielä! Sitten ensi-illassa kaikki ikään
                                                                        kuin räjähti ilmoille.”
                     Laulun hämmentävä paine                              ”Musiikki elää  ajassa, jossa solistin on vain pysyttävä
           Tampereen oopperan Viimeiset kiusaukset palaa lavalle Sa-    mukana. Teatterissa näyttelijä pystyy itse säätelemään ryt-
           vonlinnan Oopperajuhlilla Olavinlinnassa heinäkuussa.        miä. Itse sain seurata tätä vapaana laulajien ponnistuksis-



          12     RONDO   4|2025
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17