Page 16 - RONDO 04
P. 16
Sinfonisuus oli se, mikä AAOSTA, YKSINÄISYYTTÄ, tarpomista hetki kerrallaan.
veti SAULI ZINOVJEVIN k Sauli Zinovjevin musiikki on vereslihaista suuren ekspres-
sion virtaa, ja sellaisena hän myös kokee sävellysprosessin.
”Minulle olisi tosi vaikea ajatella, että sävellyksestä olisi
säveltäjäksi, ja nyt hänen olemassa millimetripiirros, jota sitten alan toteuttaa. Biiseis-
ensimmäinen sinfoniansa tä ei koskaan tule sellaisia kuin etukäteen suunnittelen”, Zi-
novjev sanoo.
nimeltään Taste of Metal Musiikki syntyy tekemisen kautta, työstämällä materiaalia vähä vähältä pa-
on valmis. ”En ole kasvanut remmaksi. Työkaluna oli aiemmin paperi ja kynä, nyt tietokone. Ensin tietoko-
ne tuntui pakottavan liian valmiiseen kirjoittamiseen, mutta sittemmin siitä on
muusikoksi, koen olevani tullut hyvä työkalu.
Pianon ääressä Zinovjev ei sävellä, eikä hän niinkään ole kiinnostunut yksit-
lähempänä kuvataiteilijaa tai täisistä sävelistä tai spesifeistä rytmeistä.
kirjailijaa”, sanoo Zinovjev. ”En ole kasvanut muusikoksi, koen olevani paljon lähempänä kuvataiteilijaa
tai kirjailijaa”, hän kertoo. ”Pensseli on iso ja rakennuspalikat tulevat syvältä.
Suunnat ja dramaturgiat ovat ykkösasia.”
Hänelle luovaan prosessiin kuuluvat sattuma, tunteet ja muuttuvat olosuh-
Teksti: AULI SÄRKIÖ-PITKÄNEN teet. Modernistisessa eetoksessa sellaiset on tyypillisesti haluttu lakaista säveltä-
Kuvat: OTTO VIRTANEN misestä pois.
”Minua ei niinkään puhuttele
kiteytyneisyys vaan kokonais-
valtaisuus, makrokosmos,
joka sisältää kaiken”, sanoo
Sauli Zinovjev.
”
Haluan, että musiikki
hyppää esiin nuotista
ja iskee kuulijaa”
16 RONDO 4|2025