Page 18 - RONDO 04
P. 18
Perhe on suuri voimavara; Zinovjevilla on 1- ja 9-vuotiaat Pekka Kuusiston kantaesittämä viulukonsertto sekä Sir-
lapset, ja arkiset rutiinit pitävät elämää kasassa. Vapautta- ja Nirosen ja Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin kan-
valta tuntuu myös, että monet läheiset ystävät tulevat musii- taesittämä sellokonsertto, molemmat vuodelta 2017, olivat
kin ulkopuolelta. hyisen melankolisia teoksia, jotka liikkuivat saksalaisen ro-
”Olen herkkä ja joudun paljon suojelemaan itseäni. En mantiikan mielenmaisemassa. Sittemmin Zinovjev kertoo
osaa laskelmoida tai pysty huijaamaan itseäni. Teen sitä, innostuneensa konsertoissa yhä enemmän liikkeestä ja tai-
mikä on itselleni aitoa ja totta, ja siksi myös sattuu, jos se turuudesta, mikä kuuluu vaikkapa vuonna 2019 valmistu-
ei resonoi muissa, koska musiikkinsa kanssa on niin alasti.” neessa, Víkingur Ólafssonin, Rso:n ja Klaus Mäkelän
Yhteyden saaminen kuulijaan on Zinovjeville kaikki kantaesittämässä pianokonsertossa. Konserttojen keveys on
kaikessa. Siksi hän myös kertoo jännittävänsä esityksiä ja ollut hyvää vastapainoa orkesteriteosten syville vesille ja re-
yleisön reaktiota. Sävellyksissä kiehuvat tunteet ovat äärim- piville tunteille, etenkin Taste of Metalin sävellysprosessille.
mäisiä liikkuen paljaan ja perimmäisen ihmisyyden äärellä.
Selvästi määriteltyjä emootioita tai aiheita Zinovjevin teok- Kauneus ja kauheus
set eivät kuitenkaan käsittele, vaan hänelle on leimallista la- 40-minuuttisen sinfonian yhtenä keskeisenä innoittajana
vea virtaus, joka voi imaista sisäänsä koko elämän. oli installaatiotaiteilija ja kuvanveistäjä Markus Coppe-
”Haluan, että musiikki hyppäisi ulos nuotista, että se läi- rin (1968–2019) näyttely Kiasmassa muutama vuosi sitten.
mii kuulijaa ja näyttää keskisormea, anteeksipyytelemättä.” Copperin koneenkaltaiset, massiiviset ja uhkaavat veistokset
hyödyntävät monenlaisia materiaaleja ja kertovat rajuja ta-
Vastapainoa syville vesille rinoita. Zinovjevin mukaan Taste of Metal on samalla kertaa
Kamarimusiikin säveltäminen on Zinovjevilla noussut yhä kaunis ja brutaali, intensiivinen teos, jossa metallisuus asso-
tärkeämmäksi orkesterimusiikin rinnalle. Viime vuonna val- sioituu musiikillisten viitepisteiden lisäksi painavuuteen, ve-
mistui esimerkiksi kaksi teosta sellolle ja pianolle. ren makuun ja haavoittuvaisuuteen.
”Tykkään kamarimusiikin tekemisestä mielettömästi. Sinfonian maailmaa jatkaa 20-minuuttinen orkesterite-
Kontakti soittajiin on suorempi ja prosessit vähemmän hie- os Fade Out, jota Zinovjev kuvailee vuoristoratamaiseksi. Ti-
rarkkisia. Ajatuksia voi testailla soittajien kanssa, sävellyksis- laus on osa Sinfonia Lahden kanssa alkavaa kahden vuoden
tä tulee ikään kuin laboratorioita”, Zinovjev kuvaa. säveltäjäresidenssiä. Sinfonia Lahti oli myös vuonna 2022
Jos sinfonia on orkesterimusiikin kuningaslaji, niin jou- kantaesitetyn an adagio -teoksen takana. Se on kuin palanen
sikvartetto on kamarimusiikin, ja sellainen jo siinteleekin sinfoniaa, kymmenminuuttista laajuuttaan selvästi suurem-
Zinovjevin mielessä. Hänen toistaiseksi laajin kamarimu- man tuntuinen teos.
siikkiteoksensa on pianotrio a love song, jonka viime vuonna ”Kyllä toiveissa on säveltää useita sinfonioita”, Zinovjev
kantaesittivät Wienin konserttitalon residenssiyhtyeenä toi- sanoo. ”Pienessä teoksessa voi sanoa vain rajallisesti asioita.
mivat Nikita Boriso-Glebsky, Narek Hakhnazaryan Jos uuden musiikin esittäminen keskittyy kymmenminuut-
ja Georgy Tchaidze. Lokakuussa Rso:n kanssa kantaesi- tisiin teoksiin, se on kuin housuun pissaisi – lämmittää het-
tettävän uuden viulukonserton solistina on niin ikään Bori- ken, mutta kostautuu. 1900-luvun orkesterirepertuaarista
so-Glebsky. ovat jääneet elämään ne suuret sinfoniat, eikä sadan vuo-
Zinovjevin ensimmäiset konsertot, Oulu Sinfonian ja den päästäkään ehkä haluta kuulla niitä lyhyitä teoksia.” ■
Syntynyt Lahdessa 1988, asuu Helsingissä
Sauli Zinovjev
Keskeisiä teoksia:
• Batteria, kantaesitys Rso ja André de Ridder 2017
• Un Grande Sospiro, kantaesitys Tapiola Sinfonietta ja Klaus Mäkelä 2019
• Pianokonsertto, kantaesitys Víkingur Ólafsson, Rso ja Klaus Mäkelä 2022
• Kaksoiskonsertto viululle ja pianolle, kantaesitys Hugo Ticciati,
Simon Crawford-Phillips, Tapiola Sinfonietta ja Ryan Bancroft 2023
• Lyömäsoitinkonsertto A Savage Beat, kantaesitys Vivi Vassileva,
Beethoven Orchester Bonn ja Dirk Kaftan 2024
Tulossa kaudella 2025–26:
• Tarpeeton Pyyhitään Yli, orkesterilaulusarja Mirkka Rekolan runoihin.
Kantaesitys Helsingin juhlaviikoilla, 14.8., HKO, Jukka-Pekka Saraste
ja Helena Juntunen
• Viulukonsertto nro 2, Ylen tilaus
• Taste of Metal -sinfonia, Helsingin kaupunginorkesterin,
Oslon filharmonisen orkesterin ja Pariisin orkesterin tilaus
• Fade Out, Sinfonia Lahden tilaus
• Klarinettikonsertto, Ranskan radio-orkesterin tilaus
Teosten kustantajana HarrisonParrottin Birdsong Music Publishing
Perheeseen kuuluu puoliso ja kaksi lasta
Säveltämisen lisäksi soittaa bassoa indierockbändissä Indigo Dream.
18