Page 18 - RONDO 04
P. 18

Perhe on suuri voimavara; Zinovjevilla on 1- ja 9-vuotiaat   Pekka Kuusiston kantaesittämä viulukonsertto sekä Sir-
               lapset, ja arkiset rutiinit pitävät elämää kasassa. Vapautta-  ja Nirosen ja Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin kan-
               valta tuntuu myös, että monet läheiset ystävät tulevat musii-  taesittämä sellokonsertto, molemmat vuodelta 2017, olivat
               kin ulkopuolelta.                                       hyisen melankolisia teoksia, jotka liikkuivat saksalaisen ro-
                 ”Olen herkkä ja joudun paljon suojelemaan itseäni. En   mantiikan mielenmaisemassa. Sittemmin Zinovjev kertoo
               osaa laskelmoida tai pysty huijaamaan itseäni. Teen sitä,   innostuneensa konsertoissa yhä enemmän liikkeestä ja tai-
               mikä on itselleni aitoa ja totta, ja siksi myös sattuu, jos se   turuudesta, mikä kuuluu vaikkapa vuonna 2019 valmistu-
               ei resonoi muissa, koska musiikkinsa kanssa on niin alasti.”  neessa, Víkingur Ólafssonin, Rso:n ja Klaus Mäkelän
                 Yhteyden saaminen kuulijaan on Zinovjeville kaikki    kantaesittämässä pianokonsertossa. Konserttojen keveys on
               kaikessa. Siksi hän myös kertoo jännittävänsä esityksiä ja   ollut hyvää vastapainoa orkesteriteosten syville vesille ja re-
               yleisön reaktiota. Sävellyksissä kiehuvat tunteet ovat äärim-  piville tunteille, etenkin Taste of  Metalin sävellysprosessille.
               mäisiä liikkuen paljaan ja perimmäisen ihmisyyden äärellä.
               Selvästi määriteltyjä emootioita tai aiheita Zinovjevin teok-         Kauneus ja kauheus
               set eivät kuitenkaan käsittele, vaan hänelle on leimallista la-  40-minuuttisen sinfonian yhtenä keskeisenä innoittajana
               vea virtaus, joka voi imaista sisäänsä koko elämän.     oli installaatiotaiteilija ja kuvanveistäjä Markus Coppe-
                 ”Haluan, että musiikki hyppäisi ulos nuotista, että se läi-  rin (1968–2019) näyttely Kiasmassa muutama vuosi sitten.
               mii kuulijaa ja näyttää keskisormea, anteeksipyytelemättä.”  Copperin koneenkaltaiset, massiiviset ja uhkaavat veistokset
                                                                       hyödyntävät monenlaisia materiaaleja ja kertovat rajuja ta-
                          Vastapainoa syville vesille                  rinoita. Zinovjevin mukaan Taste of  Metal on samalla kertaa
               Kamarimusiikin säveltäminen on Zinovjevilla noussut yhä   kaunis ja brutaali, intensiivinen teos, jossa metallisuus asso-
               tärkeämmäksi orkesterimusiikin rinnalle. Viime vuonna val-  sioituu musiikillisten viitepisteiden lisäksi painavuuteen, ve-
               mistui esimerkiksi kaksi teosta sellolle ja pianolle.   ren makuun ja haavoittuvaisuuteen.
                 ”Tykkään kamarimusiikin tekemisestä mielettömästi.      Sinfonian maailmaa  jatkaa  20-minuuttinen orkesterite-
               Kontakti soittajiin on suorempi ja prosessit vähemmän hie-  os Fade Out, jota Zinovjev kuvailee vuoristoratamaiseksi. Ti-
               rarkkisia. Ajatuksia voi testailla soittajien kanssa, sävellyksis-  laus on osa Sinfonia Lahden kanssa alkavaa kahden vuoden
               tä tulee ikään kuin laboratorioita”, Zinovjev kuvaa.    säveltäjäresidenssiä. Sinfonia Lahti oli myös vuonna 2022
                 Jos sinfonia on orkesterimusiikin kuningaslaji, niin jou-  kantaesitetyn an adagio -teoksen takana. Se on kuin palanen
               sikvartetto on kamarimusiikin, ja  sellainen jo siinteleekin   sinfoniaa, kymmenminuuttista laajuuttaan selvästi suurem-
               Zinovjevin mielessä. Hänen toistaiseksi laajin kamarimu-   man tuntuinen teos.
               siikkiteoksensa on pianotrio a love song, jonka viime vuonna   ”Kyllä toiveissa on säveltää useita sinfonioita”, Zinovjev
               kantaesittivät Wienin konserttitalon residenssiyhtyeenä toi-  sanoo. ”Pienessä teoksessa voi sanoa vain rajallisesti asioita.
               mivat Nikita Boriso-Glebsky, Narek Hakhnazaryan         Jos uuden musiikin esittäminen keskittyy kymmenminuut-
               ja Georgy Tchaidze. Lokakuussa Rso:n kanssa kantaesi-   tisiin teoksiin, se on kuin housuun pissaisi – lämmittää het-
               tettävän uuden viulukonserton solistina on niin ikään Bori-  ken, mutta  kostautuu. 1900-luvun orkesterirepertuaarista
               so-Glebsky.                                             ovat jääneet elämään ne suuret sinfoniat, eikä sadan vuo-
                 Zinovjevin  ensimmäiset  konsertot,  Oulu  Sinfonian  ja   den päästäkään ehkä haluta kuulla niitä lyhyitä teoksia.” ■




                                                                Syntynyt Lahdessa 1988, asuu Helsingissä
                                                           Sauli Zinovjev
                                                                Keskeisiä teoksia:
                                                                •  Batteria, kantaesitys Rso ja André de Ridder 2017
                                                                •  Un Grande Sospiro, kantaesitys Tapiola Sinfonietta ja Klaus Mäkelä 2019
                                                                •  Pianokonsertto, kantaesitys Víkingur Ólafsson, Rso ja Klaus Mäkelä 2022
                                                                •  Kaksoiskonsertto viululle ja pianolle, kantaesitys Hugo Ticciati,
                                                                    Simon Crawford-Phillips, Tapiola Sinfonietta ja Ryan Bancroft 2023
                                                                •  Lyömäsoitinkonsertto A Savage Beat, kantaesitys Vivi Vassileva,
                                                                    Beethoven Orchester Bonn ja Dirk Kaftan 2024

                                                                Tulossa kaudella 2025–26:
                                                                •  Tarpeeton Pyyhitään Yli, orkesterilaulusarja Mirkka Rekolan runoihin.
                                                                    Kantaesitys Helsingin juhlaviikoilla, 14.8., HKO, Jukka-Pekka Saraste
                                                                     ja Helena Juntunen
                                                                •  Viulukonsertto nro 2, Ylen tilaus
                                                                •  Taste of Metal -sinfonia, Helsingin kaupunginorkesterin,
                                                                    Oslon filharmonisen orkesterin ja Pariisin orkesterin tilaus
                                                                •  Fade Out, Sinfonia Lahden tilaus
                                                                •  Klarinettikonsertto, Ranskan radio-orkesterin tilaus
                                                                Teosten kustantajana HarrisonParrottin Birdsong Music Publishing

                                                                Perheeseen kuuluu puoliso ja kaksi lasta
                                                                Säveltämisen lisäksi soittaa bassoa indierockbändissä Indigo Dream.

          18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23