Page 21 - RONDO 04
P. 21

Tanssi ja musiikki ovat yrittäneet kiilata teatterin rinnalle yhteiskunnallisina
                             keskustelijoina, mutta usein se tarvitsee tekstiä ja monitaiteisia keinoja

                                rinnalleen. Kolme kauden tanssiesitystä valottavat ilmastonkriisin
                                         tematiikkaa. Millä keinoin sanoma niissä välittyy?

         t                          ANSSILLA JA MUSIIKILLA              quiemin soidessa. Tanssijat jatkavat kuoleman ja elämän kier-


                                                                          Viimeisessä osassa ollaan kuolinvuoteella  Mozartin  Re-
                                    on otettu kantaa jo kauan, mutta
                                                                        tokulun teemojen käsittelyä, ja ryhmämuodostelmat saavat
                                    viime vuosina etenkin ekokriisiä
                                                                        edellistä osaa harmonisempaa ilmettä. Lopun visio sukupol-
                                    käsittelevät aiheet ovat nousseet
                                                                        vien yhteydestä tuo toivoa. Välillä selostaja taas opettaa meitä,
                                    entistä enemmän pintaan. Tu-
                                    lokset eivät ole saaneet yksimie-
                                                                        että kapitalismi epäinhimillisti yhteiskunnan, ja egosentrismi
                                                                        rikkoi elävien ja kuolleiden keskinäisriippuvaisuuden.
                                    listä hyväksyntää. Sanattomat
                                                                          NDT:n huikeat taiturit ja innovatiivinen valosuunnittelu
                                    taiteet eivät voi jäädä ulkopuo-
                                    liseksi maailman menosta ja
                                    ihmiskunnan suurista kysymyk-
                                                                        ka en varauksetta pitänytkään tekstistä ja sekavasta musiikki-
                                    sistä, mutta kriittistä keskustelua
                                                                        kollaasista.
            on käyty siitä, meneekö trendikkäiden asioiden päälle liimaa-  saivat mielenkiinnon säilymään herpaantumattomana, vaik-
            minen yli taiteellisen substanssin. Vastaus ei voi olla muu kuin       Ilmastokriisiä ei voi esittää
            se, että tehdään tarpeeksi vakuuttavia esityksiä.           Suomalaisista koreografeista Sanna Kekäläistä ei ainakaan
               Tanssin alalla aktivistiset teemat ovat laajentaneet taide-  voi syyttää trendien perässä juoksemisesta, sillä hän on tehnyt
            muodon rajoja niin, että teksti ja ylipäätään teatterilliset kei-  konseptuaalisia tanssiteoksia jo kolme vuosikymmentä, ja yh-
            not ovat tulleet fyysisen ilmaisun rinnalle. Se on nähtävillä   teiskunnalliset ja sosiaaliset aiheet ovat aina kulkeneet mukana.
            myös tämän kauden tuotannoissa.                               Pakolaisuus ja paperittomuus kytkeytyvät ilmastokriisin ja
               Tanssin talo  sai  huhtikuussa  vieraakseen  Nederlands   joukkosukupuuttoon  Kekäläisen  teoksessa  Etiopialainen ystä-
            Dans Theaterin tuotannon Figures in Extinction, jonka taka-  vä, joka nähtiin viime vuonna Tampereella Hällä-näyttämöl-
            na ovat kanadalainen koreografi Crystal Pite ja brittiläisen   lä, ja toukokuussa sen toinen versio tulee Kansallisteatterin
            Complicité-teatteriryhmän perustaja  Simon  McBurney.       Taivassaliin. Se on yhteistuotanto Kekäläinen & Companyn,
            Kolmiosainen teoskokonaisuus käsittelee tanssin ja  teatte-  Kansallisteatterin ja Tanssiteatteri MD:n kanssa.
            rin keinoin ilmastonmuutosta, lajikatoa, ihmisten suhdetta    ”Ilmastonmuutos on asia, jota ei voi esittää”, Kekäläinen
            luontoon ja toisiinsa sekä kuolemaa.                        sanoo.
               Tuhti paketti sisältää paljon tekstiä. Toisinaan se hämär-  ”Maailma  muuttuu kovaa  vauhtia  tavalla, jota  ihmisen
            tää kertomusta selostajaäänen puhuessa niitä näitä ja vään-  on mahdotonta ymmärtää. Voimme luetella faktoja lajika-
            täessä  asioita  rautalangasta, Tanssi silti säilyy  keskiössä  ja   dosta ja otsonikerroksesta, mutta ei se riitä. Taide on kei-
            varsinkin alkupuolella onnistuu ruumiillistamaan kosket-    no ymmärtää mahdotonta tarjoamalla samastumispintoja.
            tavasti sitä, mitä olemme kadottamassa – ei vain suhteessa   Teoksessamme pyrimme luomaan kehon ja mielen kautta
            luonnon monimuotoisuuteen vaan myös itseemme.               kokemuksellisuutta ja mahdollisuuksia oivalluksille.”
               Ensimmäinen osa  tuo lavalle sukupuuttoon kadonneita       Kekäläiselle tanssi ei ole liikekompositioita vaan kokonais-
            eläin- ja kasvilajeja, joiden piirteitä tanssijat tulkitsevat kut-  valtaista kehollisuutta. Hän on koko uransa ajan käyttänyt
            kuttavin yksityiskohdin, usein ilmeikkäin käsin ja sormin,   tekstiä ja ääntä liikkeen rinnalla, mutta Etiopialaisessa ystävässä
            joissa lintujen siivet värisevät tai peuralauman sarvet väläh-  lähtökohtana on ensimmäistä kertaa läpikirjoitettu jälkidraa-
            tävät.  Pyreneidenvuorikauris  saa  päähänsä  veistokselliset   mallinen käsikirjoitus, Kari Hukkilan kirjoittama.
            jättisarvet, ja hämähäkkiorkideat aukovat lehtiään.           ”Haluamme luoda uudenlaista musiikkiteatteria, jossa il-
               Mistään tanssillisesta luontogalleriasta ei silti ole kyse,   maisumuotojen välillä  ei ole rajoja, Tanssijatkin laulavat”,
            vaan eläimet ovat osa meitä ihmisiä. Kaiken katoavuus tekee   Kekäläinen kertoo. Teoksen keskiössä on etiopialainen pa-
            kipeää: hävinneet eläimet ilmestyvät kuin menneisyydestä    periton pakolainen. Hän ei silti ole mukana tapahtumassa,
            ja katoavat taas. Leopardi tuntuu heräävän hetkeksi eloon   mutta asiat kerrotaan suhteessa häneen. Keskeisenä mottona
            luurankona. Tanssin virtuoosisuus, tarkkuus ja empatia val-  on: jokainen ihminen tulee Etiopiasta.
            loittaa. Sen rinnalla lajien luetteloiminen ja ilmastonmuu-   ”Miten on päädytty siihen, että ihminen tuhoaa itse omaa
            toskieltäjän karrikoitu hahmo tuntuvat banaalilta – ilmeisen   olemassaoloaan, ja selviytymisen välineeksi on muodostu-
            tarkoituksella.                                             nut heikomman riistäminen? Yritämme välittää ajatusta, et-
               Toisessa osassa katse kääntyy ihmisiin ja kollektiiveihin.   tä luonnon kuolema ei ole vain ekosysteemien tragedia, vaan
            Hermostuneesti nykivä, mekaanisia toistoja sisältävä koreo-  myös ihmisyyden kriisi.”
            grafia  kuvaa  työyhteisön  kireyttä  ja  ihmisten  ajautumista   Etiopiasta on löydetty yksi varhaisimmista esi-ihmisistä,
            eroon toisistaan, irrallaan pyristeleviksi koneiston osiksi. Toi-  yli 3 miljoonaa vuotta sitten elänyt Lucy. Siihen viittaa yksi
            nen ihminen vetää silti luokseen kuin magneetti. Tanssijat   teoksen hahmo, Tuhkan ääni, joka tuo aikaulottuvuuden esi-
            muodostavat hienosti aaltoilevia liikekompositioita ja pakkau-   historiasta nykypäivään. Toinen hahmo on etiopialaisen tari-
            tuvat ihmisvuoreksi. Rinnalla kuullaan tekstiä, jossa käsitel-  naa kertova Suomalainen. Kolmas elementti on kuoro, joka
            lään eri aivopuoliskojen osia.                              laajentaa yksityiset kokemukset sosiaalisiksi ja yleisiksi.  |


                                                                                                       RONDO    4|2025   21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26