Page 24 - RONDO 04
P. 24
eliöiden maailma
kihisee musiikissa
Säveltäjä VILLE ASLAK RAASAKKA on
ottanut musiikillaan kantaa mm. metsähakkuita
vastaan, mutta nyt hän on siirtynyt
alleviivaavasta ympäristöaktivismista
bioakustisen musiikin suuntaan.
Teksti: MARKUS LUUKKONEN
v IIME SYKSYNÄ JULKAISTIIN Si-
baRecords-merkillä albumillinen Ville
Aslak Raasakan ekologista suuntaus-
ta edustavaa musiikkia. Coal, Wood, Oil
-levyllä kivihiilivoimaloiden, öljynpo-
rauslauttojen ja metsähakkuiden äänimaisemat muut-
tuivat musiikiksi.
Levyllä kuultavat sävellykset pohjautuvat kenttätal-
lenteisiin, joita Raasakka keräsi suomalaisesta kivihii-
livoimalasta, brittiläiseltä porauslautalta, petrokemian
sivutuotteisiin perustuvista kosmetiikkatuotteista ja met-
sähakkuista. Äänet vaihtelevat hiljaisista, lähes kuulu-
mattomista, voimakkaisiin koneiden tuottamiin ääniin. Lapsuuden Lapissa syntynyt
Raasakka huomauttaa, että hän on tosin jo siirtynyt luontosuhde kuuluu yhä
melko alleviivaavasta ympäristöaktivismista bioakusti- Ville Raasakan musiikissa.
sen musiikin suuntaan.
”Ehkä minua kuitenkin kiinnostaa enemmän se eli-
öiden maailma.”
Seuraavaan hengenvetoon Raasakka muistuttaa, et- Äänet ovat osa ekosysteemiä
teivät ympäristöongelmat ole hävinneet mihinkään. Bioakustinen musiikki ei ole uusi ilmiö, mutta sen suoma-
”Globaali kehitys on surkeaa. Jos mietitään energia- laiset tekijät ovat liikkuneet enimmäkseen taiteidenvälisis-
transitiota ylipäätään, energian käyttö vaan lisääntyy sä projekteissa. Raasakkakin tekee mielellään yhteistyötä
räjähdysmäisesti. Esimerkiksi datakeskukset ja tekoä- muiden taidealojen edustajien sekä tieteilijöiden kanssa.
ly tarvitsevat ihan järjettömiä määriä energiaa. Lisäksi Hän hyödyntää teoksissaan ympäristödataa, jota on saa-
asian ympärillä on poliittista tempoilua, mikä vain pa- tavilla esimerkiksi Suomen Ympäristökeskuksesta, kau-
hentaa tilannetta.” pungeilta ja yliopistoista.
24 RONDO 4|2025