Page 24 - RONDO 04
P. 24

eliöiden maailma



                     kihisee musiikissa


























                Säveltäjä VILLE ASLAK RAASAKKA on
                ottanut musiikillaan kantaa mm. metsähakkuita
                vastaan, mutta nyt hän on siirtynyt

                alleviivaavasta ympäristöaktivismista
                bioakustisen musiikin suuntaan.



                Teksti: MARKUS LUUKKONEN


                v             IIME SYKSYNÄ JULKAISTIIN Si-

                              baRecords-merkillä albumillinen Ville
                              Aslak Raasakan ekologista suuntaus-
                              ta edustavaa musiikkia. Coal, Wood, Oil
                              -levyllä kivihiilivoimaloiden, öljynpo-
                rauslauttojen ja metsähakkuiden äänimaisemat muut-
                tuivat musiikiksi.
                  Levyllä kuultavat sävellykset pohjautuvat kenttätal-
                lenteisiin, joita Raasakka keräsi suomalaisesta kivihii-
                livoimalasta, brittiläiseltä porauslautalta, petrokemian
                sivutuotteisiin perustuvista kosmetiikkatuotteista ja met-
                sähakkuista. Äänet vaihtelevat hiljaisista, lähes kuulu-
                mattomista, voimakkaisiin koneiden tuottamiin ääniin.                                Lapsuuden Lapissa syntynyt
                  Raasakka huomauttaa, että hän on tosin jo siirtynyt                                luontosuhde kuuluu yhä
                melko  alleviivaavasta  ympäristöaktivismista  bioakusti-                            Ville Raasakan musiikissa.
                sen musiikin suuntaan.
                  ”Ehkä minua kuitenkin kiinnostaa enemmän se eli-
                öiden maailma.”
                  Seuraavaan hengenvetoon Raasakka muistuttaa, et-            Äänet ovat osa ekosysteemiä
                teivät ympäristöongelmat ole hävinneet mihinkään.     Bioakustinen musiikki ei ole uusi ilmiö, mutta sen suoma-
                  ”Globaali kehitys on surkeaa. Jos mietitään energia-   laiset tekijät ovat liikkuneet enimmäkseen taiteidenvälisis-
                transitiota ylipäätään, energian käyttö vaan lisääntyy   sä projekteissa. Raasakkakin tekee mielellään yhteistyötä
                räjähdysmäisesti. Esimerkiksi datakeskukset ja tekoä-  muiden taidealojen edustajien sekä tieteilijöiden kanssa.
                ly tarvitsevat ihan järjettömiä määriä energiaa. Lisäksi   Hän hyödyntää teoksissaan ympäristödataa, jota on saa-
                asian ympärillä on poliittista tempoilua, mikä vain pa-  tavilla esimerkiksi Suomen Ympäristökeskuksesta, kau-
                hentaa tilannetta.”                                   pungeilta ja yliopistoista.


          24     RONDO   4|2025
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29