Page 22 - RONDO 04
P. 22

Haluamme luoda uudenlaista
                                                                         Kekäläinen  ei  ole  uudessa  musiikkiteatterissaan  kiin-
            musiikkiteatteria, jossa                                   nostunut tarinallisuudesta vaan vapaista merkityksistä. Sä-
            ilmaisumuotojen välillä ei ole                             veltäjä Jussi Tuurnan musiikki taas on silta musikaalin
                                                                       perinteeseen.
            rajoja. Tanssijatkin laulavat.                               ”Olen aiemmin käyttänyt paljon klassista  musiikkia.
                                                                       Tässä  teoksessa Jussin rytmimusiikillinen lähtökohta  on
                                                                       minulle uutta, ja koen, että se avaa teoksen viestiä uuteen
                                                                       suuntaan”:
                                                                         Teoksen toteutus on ekologinen – kaikki materiaalit
                                                                       kumpuavat tekijöiden omasta lähipiiristä. Hallitsevina ele-
                                                                       mentteinä ovat muovipressut, jotka fossiilisena materiaali-
                                                                       na tuovat tarinaan tarvittavaa ristiriitaa.
                                                      © MINNA HYVÖNEN
                                                                         ”Teoksen keskeinen ajatus on kysyä, mitä kohti olemme
                                                                       matkalla, ei ladella faktoja”, Kekäläinen tiivistää.

                                                                                  Slovareita lajien viimeisille
                                                                       Ympäristöteemat ja ihmisen luontosuhde ovat olleet pitkään
                                                                       myös tanssitaiteilija Sari Palmgrenin työn keskiössä. Hän
                                                                       on tehnyt paitsi perinteisiä koreografioita, myös immersii-
                                                                       visiä ja paikkasidonnaisia esityksiä, dokumenttiteatteria ja
                                                                       yhteisöprojekteja.
                                                                         ”Kiinnostuin kestävän kehityksen asioista jo 20 vuotta
                                                                       sitten, ja osallistuin sitä käsittelevään koulutukseen. Mie-
                                                                       tin jo, pitäisikö vaihtaa alaa, koska tanssissa nämä teemat
                                                                       eivät olleet silloin mitenkään pinnalla, mutta kuvataiteili-
                                                                       ja Terike Haapojan esimerkki sai minut vakuuttuneeksi
                                                                       siitä, että niitä voi hyvin ajaa myös taiteen kautta”, Palm-
                                                                       gren kertoo.
                                                                         Hän teki Zodiak Uuden tanssin keskukselle vuonna 2009
                                                                       ihmisen luontosuhdetta käsittelevän sooloteoksen  Animal
                                                                       motion. Sellaistakin palautetta kuului, että tällaisten teemo-
                                                                       jen tuominen tanssiin on naiivia. ”Nyt asiassa on menty
                                                                       paljon eteenpäin”, hän iloitsee.
                                                                         Maaliskuussa Zodiakissa nähtiin Palmgrenin teos Viimei-
                                                                       set hitaat. Se oli yhteistuotanto kajaanilaisen Routa Com-
                                                                       panyn kanssa, jonka  taiteellisena  johtajana  hän on ollut
                                                                       vuodesta 2023. teoksen musiikkina on 1980-luvun nostalgi-
                                                                       sia slovareita, joiden voimin lauletaan hyvästejä eliöille tai
                                                                       luontokappaleille, jotka ovat häviämässä.
                                                                         Koreografi luonnehtii teostaan balladiksi luontokadosta.
                                                                       Häntä kiinnosti siinä erityisesti biodiversiteetti, eli pieneliöt
                                                                       ja niiden välinen symbioosi.
                                                                         ”Ekosysteemit ovat herkkiä, emmekä tiedä, mitä tapah-
                                                                       tuu, jos yksikin pieneliö tai laji katoaa. Miten se vaikuttaa
                                                                       kokonaisuuteen, vaikkapa lintuihin? Jokaisella tanssijalla
                                                                       on teoksessa oma eliömatkansa, mutta samalla käsittelem-
                                                                       me tietenkin myös ihmisten välisiä suhteita.”
                                                                         ”Duetoissa on käytetty sytykkeenä ympärillämme ole-
                                                                       massa olevia symbiooseja, kuten esimerkiksi limanuljaskan
                                                                       ja kuusen symbioosi tai Leppäkertun ja vainopistiäisen.
                                                                       1980-luku valikoitui musiikin lähtökohdaksi siksi, että se oli
                                                                       aikaa, josta kestämätön elämäntapa ja materialismi alkoi-
                                                                       vat toden teolla lähteä liikkeelle.”
                                                                         Routa Company on Kainuun tanssin aluekeskus. Kai-
                                                                       nuussa on vielä paljon ikimetsiä, ja ihmisten luontosuhde
                                                                       on läheinen. Palmgren on järjestänyt kävelyesityksiä, joissa
                                                                       kuljetaan metsäpoluilla tanssijoiden johdattamana ja pääs-
                                                                       tään näin omin aistein teosten tematiikkaan sisään. Mu-
             Sari Palmgrenin teoksessa Viimeiset hitaat jätetään hyvästejä lajiensa viimeisille
             yksilöille 1980-luvun slovarien tahdissa.                 kana on usein äänisuunnittelu kuulokkeineen. Seuraava
                                                                       sellainen on syyskuussa. Teoksen nimenä on Me Tässä – eli
                                                                       metsässä ja me ihmiset tässä.



          22     RONDO   4|2025
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27