Page 22 - RONDO 04
P. 22
Haluamme luoda uudenlaista
Kekäläinen ei ole uudessa musiikkiteatterissaan kiin-
musiikkiteatteria, jossa nostunut tarinallisuudesta vaan vapaista merkityksistä. Sä-
ilmaisumuotojen välillä ei ole veltäjä Jussi Tuurnan musiikki taas on silta musikaalin
perinteeseen.
rajoja. Tanssijatkin laulavat. ”Olen aiemmin käyttänyt paljon klassista musiikkia.
Tässä teoksessa Jussin rytmimusiikillinen lähtökohta on
minulle uutta, ja koen, että se avaa teoksen viestiä uuteen
suuntaan”:
Teoksen toteutus on ekologinen – kaikki materiaalit
kumpuavat tekijöiden omasta lähipiiristä. Hallitsevina ele-
mentteinä ovat muovipressut, jotka fossiilisena materiaali-
na tuovat tarinaan tarvittavaa ristiriitaa.
© MINNA HYVÖNEN
”Teoksen keskeinen ajatus on kysyä, mitä kohti olemme
matkalla, ei ladella faktoja”, Kekäläinen tiivistää.
Slovareita lajien viimeisille
Ympäristöteemat ja ihmisen luontosuhde ovat olleet pitkään
myös tanssitaiteilija Sari Palmgrenin työn keskiössä. Hän
on tehnyt paitsi perinteisiä koreografioita, myös immersii-
visiä ja paikkasidonnaisia esityksiä, dokumenttiteatteria ja
yhteisöprojekteja.
”Kiinnostuin kestävän kehityksen asioista jo 20 vuotta
sitten, ja osallistuin sitä käsittelevään koulutukseen. Mie-
tin jo, pitäisikö vaihtaa alaa, koska tanssissa nämä teemat
eivät olleet silloin mitenkään pinnalla, mutta kuvataiteili-
ja Terike Haapojan esimerkki sai minut vakuuttuneeksi
siitä, että niitä voi hyvin ajaa myös taiteen kautta”, Palm-
gren kertoo.
Hän teki Zodiak Uuden tanssin keskukselle vuonna 2009
ihmisen luontosuhdetta käsittelevän sooloteoksen Animal
motion. Sellaistakin palautetta kuului, että tällaisten teemo-
jen tuominen tanssiin on naiivia. ”Nyt asiassa on menty
paljon eteenpäin”, hän iloitsee.
Maaliskuussa Zodiakissa nähtiin Palmgrenin teos Viimei-
set hitaat. Se oli yhteistuotanto kajaanilaisen Routa Com-
panyn kanssa, jonka taiteellisena johtajana hän on ollut
vuodesta 2023. teoksen musiikkina on 1980-luvun nostalgi-
sia slovareita, joiden voimin lauletaan hyvästejä eliöille tai
luontokappaleille, jotka ovat häviämässä.
Koreografi luonnehtii teostaan balladiksi luontokadosta.
Häntä kiinnosti siinä erityisesti biodiversiteetti, eli pieneliöt
ja niiden välinen symbioosi.
”Ekosysteemit ovat herkkiä, emmekä tiedä, mitä tapah-
tuu, jos yksikin pieneliö tai laji katoaa. Miten se vaikuttaa
kokonaisuuteen, vaikkapa lintuihin? Jokaisella tanssijalla
on teoksessa oma eliömatkansa, mutta samalla käsittelem-
me tietenkin myös ihmisten välisiä suhteita.”
”Duetoissa on käytetty sytykkeenä ympärillämme ole-
massa olevia symbiooseja, kuten esimerkiksi limanuljaskan
ja kuusen symbioosi tai Leppäkertun ja vainopistiäisen.
1980-luku valikoitui musiikin lähtökohdaksi siksi, että se oli
aikaa, josta kestämätön elämäntapa ja materialismi alkoi-
vat toden teolla lähteä liikkeelle.”
Routa Company on Kainuun tanssin aluekeskus. Kai-
nuussa on vielä paljon ikimetsiä, ja ihmisten luontosuhde
on läheinen. Palmgren on järjestänyt kävelyesityksiä, joissa
kuljetaan metsäpoluilla tanssijoiden johdattamana ja pääs-
tään näin omin aistein teosten tematiikkaan sisään. Mu-
Sari Palmgrenin teoksessa Viimeiset hitaat jätetään hyvästejä lajiensa viimeisille
yksilöille 1980-luvun slovarien tahdissa. kana on usein äänisuunnittelu kuulokkeineen. Seuraava
sellainen on syyskuussa. Teoksen nimenä on Me Tässä – eli
metsässä ja me ihmiset tässä.
22 RONDO 4|2025