Page 26 - RONDO 04
P. 26
Ingmar Bergmanin Fanny ja Alexander sai ensi-iltansa Helsingin © HELSINGIN KAUPUNGINTEATTERI
kaupunginteatterissa 2022. Sanna Salmenkallio teki siihen musiikin.
SANNA SALMENKALLIO on yksi Suomen
menestyksekkäimmistä elokuvamusiikin
tekijöistä, mutta hän on tiiviisti kiinni myös
Teksti: HARRI KUUSISAARI
teatterimusiikissa ja äänisuunnittelussa. Häntä
metsä kiehtoo erityisesti realismin vaatimuksen
hylkääminen ja kokonaisuuden ehdoilla
syntyy toimiminen: jokainen äänitapahtuma on
monitasoisessa suhteessa tekstiin,
näyttelemiseen, pukuihin ja valoihin.
viheltävällä kuorolla
s ja säveltäjä, joka sai varhain poikkitaiteellisen kipi- täytyy tuntea jatkuvasti muuttuva teknologia. Lisäksi pitää
ANNA SALMENKALLIO ON taustaltaan viulisti
olla luonteeltaan sellainen, että haluaa tehdä yhteistaide-
teosta. Jos pahastuu siitä, että omia juttuja lyhennellään ja
nän. Hän kouluttautui Sibelius-Akatemiassa ja teki
samalla musiikkia teattereihin, elokuviin ja tanssi-
muutetaan, ei kannata mennä teatteriin.”
teoksiin sekä soitti viulua rockbändeissä.
”Tärkeintä on kuitenkin erilaisten dramaturgioiden ym-
Välissä hän opiskeli vuoden Kuvataideakate-
miassa, kunnes päätyi Teatterikorkeakoulun äänisuunnittelun märrys. Se on iso ero konserttimusiikkiin verrattuna, ja juuri
sitä lähdin Teakista hakemaan. Opiskelin eniten dramatur-
laitokselle, josta valmistui maisteriksi. Mistä moinen rajojen gian laitoksella. Opin, miten esitystä rakennetaan ja miten
yli loikkiminen? Eikö koulutettuna säveltäjänä unelma olisi fokusta liikutetaan valon, äänen, sanan ja pukusuunnittelun
sinfonian tai oopperan säveltäminen? välillä – ja miten nämä asiat resonoivat keskenään.”
”Kyllä tämä tieni lähti kotioloista. Isä oli oopperalaulaja ja ”On paljon hyviä säveltäjiä, mutta ellei ymmärrä, miten
äiti kuvataiteilija, joten sain vaikutteita molemmista suunnis- esimerkiksi pukusuunnittelulla luodaan merkityksiä tai mitä
ta. En haaveillut sinfonioista, vaan minulle oli aina luonnollis- valo kertoo, ei pysty toimimaan tässä ympäristössä.”
ta, että musiikki hakeutuu sanan, kuvan tai liikkeen äärelle”, Salmenkallio tekee parhaillaan musiikkia Tampereen Teat-
Salmenkallio kertoo. terin uuteen Romeoon ja Juliaan, joka saa ensi-iltansa loka-
”Äänisuunnittelun opinnot aloitin, koska vaikka olin jo teh- kuussa. Taiteellinen suunnitteluryhmä on tehnyt työtä jo
nyt töitä suurilla näyttämöillä, tunsin itseni siellä vähän va- puolen vuoden ajan – mukana ovat kaikki eri osa-alueista
lelääkäriksi. Opinnot kannattivat: teatterissa työskentelevän vastaavat.
26 RONDO 4|2025