Page 26 - RONDO 04
P. 26

Ingmar Bergmanin Fanny ja Alexander sai ensi-iltansa Helsingin                                     © HELSINGIN KAUPUNGINTEATTERI
                  kaupunginteatterissa 2022. Sanna Salmenkallio teki siihen musiikin.
                                                                        SANNA SALMENKALLIO on yksi Suomen
                                                                        menestyksekkäimmistä elokuvamusiikin
                                                                        tekijöistä, mutta hän on tiiviisti kiinni myös
             Teksti: HARRI KUUSISAARI
                                                                        teatterimusiikissa ja äänisuunnittelussa. Häntä
             metsä                                                      kiehtoo erityisesti realismin vaatimuksen

                                                                        hylkääminen ja kokonaisuuden ehdoilla

             syntyy                                                     toimiminen: jokainen äänitapahtuma on
                                                                        monitasoisessa suhteessa tekstiin,
                                                                        näyttelemiseen, pukuihin ja valoihin.

             viheltävällä kuorolla




                  s         ja säveltäjä, joka sai varhain poikkitaiteellisen kipi-  täytyy tuntea jatkuvasti muuttuva teknologia. Lisäksi pitää
                             ANNA SALMENKALLIO ON taustaltaan viulisti
                                                                        olla luonteeltaan sellainen, että haluaa tehdä yhteistaide-
                                                                        teosta. Jos pahastuu siitä, että omia juttuja lyhennellään ja
                            nän. Hän kouluttautui Sibelius-Akatemiassa ja teki
                            samalla musiikkia teattereihin, elokuviin ja tanssi-
                                                                        muutetaan, ei kannata mennä teatteriin.”
                            teoksiin sekä soitti viulua rockbändeissä.
                                                                          ”Tärkeintä on kuitenkin erilaisten dramaturgioiden ym-
                              Välissä hän opiskeli vuoden Kuvataideakate-
                    miassa, kunnes päätyi Teatterikorkeakoulun äänisuunnittelun   märrys. Se on iso ero konserttimusiikkiin verrattuna, ja juuri
                                                                        sitä lähdin Teakista hakemaan. Opiskelin eniten dramatur-
                    laitokselle, josta valmistui maisteriksi. Mistä moinen rajojen   gian laitoksella. Opin, miten esitystä rakennetaan ja miten
                    yli loikkiminen? Eikö koulutettuna säveltäjänä unelma olisi   fokusta liikutetaan valon, äänen, sanan ja pukusuunnittelun
                    sinfonian tai oopperan säveltäminen?                välillä – ja miten nämä asiat resonoivat keskenään.”
                      ”Kyllä tämä tieni lähti kotioloista. Isä oli oopperalaulaja ja   ”On paljon hyviä säveltäjiä, mutta ellei ymmärrä, miten
                    äiti kuvataiteilija, joten sain vaikutteita molemmista suunnis-  esimerkiksi pukusuunnittelulla luodaan merkityksiä tai mitä
                    ta. En haaveillut sinfonioista, vaan minulle oli aina luonnollis-  valo kertoo, ei pysty toimimaan tässä ympäristössä.”
                    ta, että musiikki hakeutuu sanan, kuvan tai liikkeen äärelle”,   Salmenkallio tekee parhaillaan musiikkia Tampereen Teat-
                    Salmenkallio kertoo.                                terin uuteen Romeoon ja Juliaan, joka saa ensi-iltansa loka-
                      ”Äänisuunnittelun opinnot aloitin, koska vaikka olin jo teh-  kuussa. Taiteellinen suunnitteluryhmä on tehnyt työtä jo
                    nyt töitä suurilla näyttämöillä, tunsin itseni siellä vähän va-  puolen vuoden ajan – mukana ovat kaikki eri osa-alueista
                    lelääkäriksi. Opinnot kannattivat: teatterissa työskentelevän   vastaavat.

          26     RONDO   4|2025
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31