Page 28 - RONDO 04
P. 28
© MAARIT KYTÖHARJU / FIMIC
Teksti: HARRI KUUSISAARI
AULIS SALLINEN on viettänyt
90-vuotispäiviään täysissä ruumiin
ja sielun voimissa. Hänen tuorein
sävellyksensä, melodraama Shaka
saa kantaesityksensä kesäkuussa
Naantalin musiikkijuhlilla, ja
toukokuussa Ratsumies tulee
uutena versiona Kansallisoopperaan.
uusiutuminen on
luovuuden elinehto
a ULIS SALLISEN PUHEESSA äly jonka isä on kenialainen, ja Tauno Palon ja Iiris-Lilja
Lassilan äänet kaikuvat alkuperäisen nauhan 13 katkel-
leikkaa ja huumorin pilke kukkii niin
kuin ne ovat aina tehneet ennenkin.
massa”, säveltäjä kertoo.
Teos on tavallaan nuoren ja vanhan Sallisen kohtaa-
Tapasimme ennen 9.4. olleita 90-vuo-
tispäiviään hänen Helsingin-kodissaan,
tarkoituksena keskustella lähinnä uu-
”Erona oopperaan tietenkin on, että lausuja ei ole lau-
laja, joten musiikillinen luonnehdinta jää soittimille. Kyl-
desta Shaka-teoksesta, mutta juttu polveili eläviin muistoi- minen.
hin ja teräviin kommentteihin laajemminkin. lä tämä tuntuu jännittävältä paluulta. Naantalin kirkko
Sallisella oli olohuoneen pöydällä valmiina Sha- asetti työlle vaatimuksensa balanssin suhteen. Tekstissä
kan uusi partituuri, joka kuullaan ensi kertaa Naantalin on paljon afrikkalaisia runokuvia ja taistelukuvauksia,
musiikkijuhlilla 5. kesäkuuta, ja sen rinnalla toinen sa- jotka herättivät musiikillisia mielikuvia.”
manniminen partituuri vuodelta 1968. Kyseessä oli alun
perin Yleisradiolle tehty radiofoninen teos Senegalin ta- Mediahuomiota jopa liikaa
savallan ensimmäisen presidentin ja runoilijan Sédar Aulis Sallisen ensimmäinen ooppera, Ratsumies, saa uu-
Senghorin tekstiin, jonka oli suomentanut Pentti Kar- den ohjauksen Kansallisoopperassa 9. toukokuuta. Tuo-
hunmaa. tantotiimi (ohjaus Jussi Nikkilä, lavastus ja puvut takis,
Tarina vie 200 vuoden taakse eteläiseen Afrikkaan, kapellimestari Hannu Lintu) lupaa versiota, joka sijoit-
jossa kauhua ja kunnioitusta levittänyt kuningas Sha- tuu ydinkatastrofin jälkeiseen dystooppiseen tulevaisuu-
ka (1787–1828) muistelee valloituksiaan niin sodassa teen. Mitä säveltäjä ajattelee tästä?
kuin rakkaudessa. Nauhalla esiintyivät Tauno Palo, Ii- ”Oopperassa libretto on se, johon suhteessa lavarat-
ris-Lilja Lassila ja Veikko Sinisalo. kaisut toimivat tai eivät. Ratsumies sallii paljon vapautta,
”Aioimme lähettää teoksen Prix Italiaan, mutta kus- sillä se on rakkaustarina, joka voi hyvin siirtyä ajasta toi-
tantaja puuttui peliin ja sanoi, ettei meillä ole oikeuksia seen. Punainen viiva on tässä suhteessa vaikeampi. Odo-
– hävittäkää koko teos. Asia ratkesi vasta, kun Senghor tan jännityksellä, mitä Kansallisoopperassa on keksitty.”
kävi Suomessa Urho Kekkosen valtiovieraana. Minä- Ratsumiehen ja Viimeisten kiusausten täyttäessä 50 vuotta
kin tapasin hänet, ja lupa heltisi sen tien”, Sallinen muis- juhlitaan myös suomalaista ”oopperabuumia”. Sallisella
telee. ei teostaan tehdessä ollut siitä aavistustakaan.
”Naantalin musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Elina ”Oli täysi yllätys, miten hyvin yleisö otti uudet oop-
Vähälä pyysi minulta teosta festivaalilleen, ja minulle perat vastaan ja miten paljon ne saivat mediahuomiota.
tuli mieleen, että voisin tehdä Shakaan uuden live-musii- Joskus ajattelin aina vain uusien lehtijuttujen äärellä, että
kin seitsemälle soittajalle. Näyttelijänä on Matti Leino, lopettakaa jo – Suomessa tehdään muutakin musiikkia.”
28 RONDO 4|2025