Page 28 - RONDO 04
P. 28

© MAARIT KYTÖHARJU / FIMIC




                                                                                Teksti: HARRI KUUSISAARI



                                                                                AULIS SALLINEN on viettänyt
                                                                                90-vuotispäiviään täysissä ruumiin
                                                                                ja sielun voimissa. Hänen tuorein
                                                                                sävellyksensä, melodraama Shaka

                                                                                saa kantaesityksensä kesäkuussa
                                                                                Naantalin musiikkijuhlilla, ja
                                                                                toukokuussa Ratsumies tulee

                                                                                uutena versiona Kansallisoopperaan.




           uusiutuminen on



           luovuuden elinehto






                   a              ULIS SALLISEN PUHEESSA äly          jonka  isä on kenialainen,  ja Tauno Palon ja Iiris-Lilja


                                                                      Lassilan äänet kaikuvat alkuperäisen nauhan 13 katkel-
                                  leikkaa ja huumorin pilke kukkii niin
                                  kuin ne ovat aina tehneet ennenkin.
                                                                      massa”, säveltäjä kertoo.
                                                                        Teos on tavallaan nuoren ja vanhan Sallisen kohtaa-
                                  Tapasimme ennen 9.4. olleita 90-vuo-
                                  tispäiviään hänen Helsingin-kodissaan,
                                  tarkoituksena keskustella lähinnä uu-
                                                                        ”Erona oopperaan tietenkin on, että lausuja ei ole lau-
                                                                      laja, joten musiikillinen luonnehdinta jää soittimille. Kyl-
                   desta Shaka-teoksesta, mutta juttu polveili eläviin muistoi-  minen.
                   hin ja teräviin kommentteihin laajemminkin.        lä tämä tuntuu jännittävältä paluulta. Naantalin kirkko
                     Sallisella  oli  olohuoneen  pöydällä  valmiina  Sha-  asetti työlle vaatimuksensa balanssin suhteen. Tekstissä
                   kan uusi partituuri, joka kuullaan ensi kertaa Naantalin   on paljon  afrikkalaisia runokuvia ja  taistelukuvauksia,
                   musiikkijuhlilla 5. kesäkuuta, ja sen rinnalla toinen sa-  jotka herättivät musiikillisia mielikuvia.”
                   manniminen partituuri vuodelta 1968. Kyseessä oli alun
                   perin Yleisradiolle tehty radiofoninen teos Senegalin ta-    Mediahuomiota jopa liikaa
                   savallan  ensimmäisen  presidentin ja runoilijan  Sédar   Aulis Sallisen ensimmäinen ooppera, Ratsumies, saa uu-
                   Senghorin tekstiin, jonka oli suomentanut Pentti Kar-  den ohjauksen Kansallisoopperassa 9. toukokuuta. Tuo-
                   hunmaa.                                            tantotiimi (ohjaus Jussi Nikkilä, lavastus ja puvut takis,
                     Tarina vie 200 vuoden taakse eteläiseen  Afrikkaan,   kapellimestari Hannu Lintu) lupaa versiota, joka sijoit-
                   jossa kauhua ja kunnioitusta levittänyt kuningas  Sha-  tuu ydinkatastrofin jälkeiseen dystooppiseen tulevaisuu-
                   ka  (1787–1828)  muistelee  valloituksiaan niin sodassa   teen. Mitä säveltäjä ajattelee tästä?
                   kuin rakkaudessa. Nauhalla esiintyivät Tauno Palo, Ii-  ”Oopperassa libretto on se, johon suhteessa lavarat-
                   ris-Lilja Lassila ja Veikko Sinisalo.              kaisut toimivat tai eivät. Ratsumies sallii paljon vapautta,
                     ”Aioimme lähettää teoksen Prix Italiaan, mutta kus-  sillä se on rakkaustarina, joka voi hyvin siirtyä ajasta toi-
                   tantaja puuttui peliin ja sanoi, ettei meillä ole oikeuksia   seen. Punainen viiva on tässä suhteessa vaikeampi. Odo-
                   – hävittäkää koko teos. Asia ratkesi vasta, kun Senghor   tan jännityksellä, mitä Kansallisoopperassa on keksitty.”
                   kävi Suomessa Urho Kekkosen valtiovieraana. Minä-    Ratsumiehen ja Viimeisten kiusausten täyttäessä 50 vuotta
                   kin tapasin hänet, ja lupa heltisi sen tien”, Sallinen muis-  juhlitaan myös suomalaista ”oopperabuumia”. Sallisella
                   telee.                                             ei teostaan tehdessä ollut siitä aavistustakaan.
                     ”Naantalin musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Elina   ”Oli täysi yllätys, miten hyvin yleisö otti uudet oop-
                   Vähälä pyysi  minulta teosta festivaalilleen, ja minulle   perat vastaan ja miten paljon ne saivat mediahuomiota.
                   tuli mieleen, että voisin tehdä Shakaan uuden live-musii-  Joskus ajattelin aina vain uusien lehtijuttujen äärellä, että
                   kin seitsemälle soittajalle. Näyttelijänä on Matti Leino,   lopettakaa jo – Suomessa tehdään muutakin musiikkia.”


          28     RONDO   4|2025
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33