Page 25 - RONDO 04
P. 25

eliöiden maailma                                                ”Äänet ovat yksi olemassaolon
                                                                 signaali ja osa ekosysteemiä.”

 kihisee musiikissa








                 Kenttä-äänityksissään Raasakka tutustuu mikroskoop-      ”Aloitin helmikuussa berliiniläisessä Real Arts -agentuu-
               pisella uteliaisuudella orgaanisiin äänimaailmoihin, kuten   rissa. Sen pyrkimyksenä on rakentaa ulkomaisten tilausten
               puun aineenvaihduntaan.                                 pohjalta lisätilauksia. Kun sävellyksiäni esitetään ulkomail-
                 ”Jousikvartettoa varten taltioin viime kesänä ääniä pui-  la, agentti kutsuu vieraita konsertteihin ja järjestää tapaa-
               den sisältä. Äänityskohteina olivat vanha iso mänty, kuusi   misia niiden yhteyteen.”
               ja haapa. Sieltä kuuluikin kaikkea jännittävää. Puiden si-  ”Tällä hetkellä sävellän puolituntista teosta jousikvarte-
               sällä liikkuvat isot nestemassat, joiden rytmissä on paljon   tille ja elektroniikalle Huddersfieldin uuden musiikin fes-
               vaihtelua. Kun aurinko tulee esiin, hanat menevät kiinni.”  tivaalille, kantaesittäjänä amerikkalais-itävaltalainen Mivos
                 Äänitykset tapahtuivat orgaanisen äänen taltioimiseen   Quartet. Ensi vuonna on vuorossa teos 13 lyömäsoittajal-
               soveltuvalla hydrofonilla.                              le Luxemburgin filharmoniaan, esittäjinä melbournelainen
                 ”Hain stetoskooppityyppistä  tilannetta  syvältä  juurien   Speak Percussion ja torontolainen Architek Percussion. Sii-
      KUVAT © SHUTTERSTOCK
               alta. Osa kasveista kasvattaa juuria kosteuden mukaan. On   hen tulee noin 50 erilaista lyömäsoitinta. Kolmas iso teos
               huomattu, että kun tuotetaan veden ääntä täysin kuivaan,   on sellokonsertto Sirja Niroselle”, Raasakka kertaa.
               hedelmättömään maa-ainekseen, kasvi lähtee kasvamaan       Lisäksi tilauksessa on muutama kamarimusiikkiteos, jois-
               sitä ääntä kohti.”                                      ta kaksi Klangforum Wienin soittajille. Olga Heikkilälle
                 Esimerkiksi kääpiönektari tuottaa nektaria pölyttäjän   on puolestaan vireillä yksinlaulu. Tulossa on myös levy-
               äänen perusteella.                                      projekti, jossa Kaisa Kortelainen taltioi ensemblen kera
                 ”Ilmiötä kutsutaan mekanoreseptioksi: ääni kulkee vä-  kaikki Raasakan huiluteokset.
               rähtelynä,  johon  kasvit  reagoivat  kukinnon  tai  juurakon   Ville Raasakka opiskeli Veli-Matti Puumalan johdol-
               toiminnalla.”                                           la Sibelius-Akatemiassa ja yksityisesti Georges Aperghi-
                 Raasakka huomauttaa, että vaikka hän äänittää äärim-  sin johdolla Pariisissa. Kiinnostus hälyestetiikkaan syveni
               mäisen hiljaisia äänilähteitä, juurakossa oleskeleville hyön-  Helmut Lachenmannin mestarikursseilla. Myös  Ste-
               teisille ne ovat osa luonnon isoa äänimaisemaa.         ve Reichin Raasakka mainitsee yhdeksi pitkäaikaisista
                 ”Äänet ovat yksi olemassaolon signaali ja osa ekosystee-  idoleistaan.
               miä.”                                                      Raasakka suorittaa tohtorintutkintoa Sibelius-Akate-
                 Vaikka Raasakan teokset eivät ole erityisen Lappi-aihei-  miassa ja työskentelee myös opettajana. Sibelius-Akate-
               sia, hän myöntää, että lapsuudessa syntynyt luontosuhde   miassa hänellä on neljä sävellyksenopiskelijaa, ja opetusta
               kuuluu yhä hänen musiikissaan.                          ja luentoja on myös ulkomailla. Raasakan mukaan sävellys-
                 ”Sukuni on Sodankylän ympäriltä. Lapsuudessani vie-   opetus lähtee opiskelijoiden omasta estetiikasta.
               tin paljon aikaa metsässä ja teimme usean päivän metsäs-   ”En tuputa omaani. Opetus on luonteeltaan teknis-dra-
               tysreissuja. Äitini työskenteli biologian opettajana. Kodin   maturgista. Akatemiassa opetan myös ekokurssia. Ekokurs-
               kirjahyllystä löytyi Rooman klubin Kasvun rajat -kirja, jonka   si ja luennointi Britanniassa on keskittynyt äänitaiteeseen,
               luin jo nuorena. On totta, että suhteeni metsään ja ympä-  ei niinkään konserttimusiikkiin.”
               ristöaiheisiin rakentui pitkälti jo lapsuudessa.”          Olet ottanut käyttöön toisen nimesi Aslak?
                                                                          ”Siihen on käytännön syy, koska minut ja Mikko (Raa-
                             Isojen teosten aika                       sakka) sekoitetaan toistuvasti toisiimme. Nimeni on ollut
               Valittu tematiikka on ollut musiikin menekin kannalta otolli-  klarinettisolistin tiedoissa, ja Mikko on puolestaan tietä-
               nen, sillä Raasakalla riittää sävellystilauksia pitkälle tulevai-  mättään saanut yhden minulle kuuluvan apurahan. Minul-
               suuteen. Hänen musiikkiaan julkaisevat Donemus Publishing   ta kysellään klarinettiasioista ja Mikolta säveltämisestä. Jos
               ja Universal Edition. Lisää vauhtia lienee luvassa uuden   nyt jotenkin koittaisin erottua pikkupikkuserkustani”, Raa-
               agentin myötä.                                          sakka hymyilee. ■

















                                                                                                       RONDO    4|2025   25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30