Page 29 - RONDO 04
P. 29

”Minulle materiaali on aina ollut musiikin
                                 keskiössä: elementeistä syntyy kokonaisuus.
                                 Vasta sen jälkeen tulee estetiikka.”


                                                                                                               © HARRI KUUSISAARI



               Ei siis ihme, että Korvat auki -säveltäjäpolvi alkoi pu-
            hua ”karvalakkioopperoista”. Termi oli Jouni Kaipaisen
            keksimä. Vaikka käsite on jo hyväksytty jopa tutkijapiireis-
            säkin, Sallista se aikanaan harmitti.
               ”Tai oikeammin olin harmissani poikien puolesta, jotka
            kaikki tunsin, ja Jouni oli ollut oppilaananikin. Joku heis-
            tä myönsikin, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Yksin kukaan
            heistä  tuskin  olisi näin lähtenyt leimaamaan  kokonaista
            tyyliä.”

                      Kun soinnista tuli piperrystä
            Vaikka Sallisen tyyli ja tekniikka ovat muuttuneet vuosikym-
            menestä toiseen, tietty käsityömäinen rakennustapa sekä
            uustonaalinen, melodinen pohja ovat säilyneet.
               ”Nuori säveltäjä on tietenkin vielä opettajan vaikutuk-
            sen alaisena, mutta mitä enemmän kokemusta tulee, si-
            tä enemmän pystyy oppimaan itseltään – tarkastelemaan
            omia tuotoksiaan kriittisesti. Tätä tietä minä olen kulkenut.
            Kokeilin 1960-luvulla dodekafoniaakin, mutta pian tote-
            sin, että se vie musiikista klangin ja tekee siitä piperrystä.”
               ”Minulle  materiaali  on  aina ollut  musiikin  keskiössä:
            elementeistä  syntyy  kokonaisuus. Vasta  sen jälkeen  tu-
            lee estetiikka. Monet nykyajan nuoret säveltäjät tuntuvat
            ajattelevan eri tavalla: ensin on estetiikka, ulkomusiikilli-
            nen aihe tai otsikko, ja sävellys muotoutuu niiden mukaan.
            Luodaan ensin maailma, jota musiikki sitten kuvaa.”
               ”Uudistuminen on ollut minulle luovuuden elineh-
            to. Oopperatyö on pitkällinen ja yksinäinen prosessi, joten
            vaihtelu on tärkeää: jokainen teos luo ihan erilaisen maail-
            man kuin edeltäjänsä: Punaisen viivan jälkeen tuli satumainen
            Kuningas lähtee Ranskaan, Kullervon jälkeen koominen Palatsi.
            Jousikvarteton tekeminen on aina kuin suihkussa kävisi.”
               Ekologiset aiheet ovat nykyään nuorten säveltäjien suo-
            siossa. ”Ymmärrän sen – onhan minullakin esimerkiksi
            konsertto klarinetille, alttoviululle ja kamariorkesterille, jo-
            ka panee miettimään eläinten kohtelua. Epäilen kuitenkin,
            voiko musiikilla ottaa kantaa ja yrittää vaikuttaa politiik-
            kaan niin kuin kirjallisuudessa voi.”                Alus Sallinen tutkii kotonaan vanhaa ja uutta Shaka-partituuria. Vuoden
               Musiikissa toki voi olla piilomerkityksiä. Niiden jäljille   1968 ja 2025 versiot ovat kuin nuoren ja vanhan Sallisen kohtaaminen.
            Sallinen pääsi vieraillessaan Moskovassa Neuvostoliiton sä-
            veltäjäyhdistyksen vieraana vuonna 1961. Hän tapasi mm.
            hiljattain edesmenneen Sofia Gubaidulinan. Virallisesti   vaaransa jatkoesitysten kannalta, ja olen yrittänyt olla va-
            piti pönöttää systeemiin tyytyväisinä ja kipata vodkaa, mut-  rovainen niiden suhteen.”
            ta pinnan alla kuohui.                                 Aulis Sallisen sävellyskynä käy yhä, ja seuraava kan-
               Sallinen on seurannut teostensa esitysmääriä kustan-  taesityskin on jo tiedossa: se on teos Uudenkaupungin
            tajansa tilastojen kautta, ja yhden teoksen suosio on ollut   Crusell-viikon fagottikilpailuun 2026. Hän asui 30 vuot-
            hänelle pieni yllätys: Kamarimusiikki III: Don Juanquijoten   ta talvet Etelä-Ranskassa, mutta pandemian jälkeen hän
            yölliset tanssit sellolle ja jousiorkesterille.      totesi, että nyt reissaaminen riittää. ”Olen ajanut autolla
               ”Se kertoo  siitä, että aikanaan  Arto Noraksen kan-  noin 30 kertaa läpi Euroopan Itämereltä Välimerelle. Ai-
            taesittämä  teos  on  syystä  tai  toisesta  koskettanut  muusi-  kansa kutakin.”
            koita. Tämä onkin keskeinen tekijä siinä, säilyykö teos   Tässä iässä menneitä saa jo muistella. ”Poikani Tuo-
            ohjelmissa vai painuuko se unohduksiin.”             mas tekee minusta elämäkertaa. Viime vuonna löysin yl-
               ”Kun sävelsin Kullervoa tai Kuningas Learia, totta kai tie-  lättäen laatikoiden kätköstä ison tukun vanhojen teosteni
            toisuus  Jorma Hynnisestä ja  Matti Salmisesta ni-   luonnoksia ja muistiinpanoja. Siinähän sopivaa tutkitta-
            mirooleissa vaikutti ja inspiroi. Mittatilaustöissä on silti   vaa pojalle.” ■



                                                                                                        RONDO    4|2025  29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34