Page 17 - RONDO 04
P. 17
”Jos uuden musiikin
esittäminen keskittyy
kymmenminuuttisiin
teoksiin, se on kuin
housuun pissaisi
– lämmittää hetken,
mutta kostautuu.”
Sinfonia voi sisältää kaiken Ei sääntöjä
Vielä joitain vuosia sitten Zinovjevia jännitti, valmistuvatko Zinovjev suhtautuu jokaiseen sävellykseen kuin viimeiseen ja
tilatut teokset. Nyt hän luottaa itseensä ja tietää työskente- välttelee liian tarkkaa tulevaisuudensuunnittelua. Osittain se
lyn kantavan – ”Deadlinestressiin en ole koskaan joutunut.” johtuu siitä, ettei hän ole kasvanut muusikoksi samalla lail-
Ammattitaito-sanan sijaan hän puhuu mieluummin itsetun- la kuin monet muut, vaan tuli konserttimusiikin pariin vas-
temuksesta. ta 16-vuotiaana.
”Jokainen teos on vuori, jonka päälle kapuaa, sellaista tar- ”Teini-ikäisenä olin kiinnostunut tosi monesta asias-
pomista lumen läpi kohti valoa”, hän vertaa. ”Nykyään tie- ta, vaikka en olisi ollut niissä hirveän lahjakas. Musiikki oli
tää, miten prosessi menee, hyväksyy ne tyhjät päivät ja sen, ensimmäinen asia, jossa tuntui, että se innokkuus vastasi
ettei tämä ole suoraviivaista kahdeksasta neljään -työtä.” omaa potentiaalia”, Zinovjev miettii.
Tällä hetkellä valmistumassa on useita suuria teoksia. Viimeisen kymmenen vuoden ajan tilauksia on ko-
Syksyllä kantaesityksensä saavat toinen viulukonsertto, or- ko ajan ollut kalenterissa. Orkesteriteoksia ja konserttoja
kesterilaulusarja Tarpeeton Pyyhitään Yli sekä orkesteriteos teosluettelossa on nyt viitisentoista. Ylen tilaama ja vuon-
Fade Out, ensi vuonna sinfonia Taste of Metal ja klarinetti- na 2016 valmistunut Batteria oli Zinovjevin mukaan hänen
konsertto. ”ensimmäinen oma biisinsä.” Sitä ovat esittäneet esimer-
Kiistatta tärkein näistä on Taste of Metal, jonka kantaesit- kiksi Tokion ja Chicagon sinfoniaorkesterit sekä Concert-
tävät ensi keväänä Helsingin kaupunginorkesteri ja Hannu gebouw-orkesteri.
Lintu. Yli kaksi vuotta tekeillä ollut Taste of Metal tulee ole- ”Aiemmin oli vielä napanuora kiinni koulussa [Sibeli-
maan Zinovjevin ensimmäinen sinfonia. us-Akatemiassa] ja suuri tarve saada hyväksyntää. Batterian
”Minulle sinfonia on ihmiskunnan suurimpia saavutuk- jälkeen päätin, että kaikki on mahdollista, ei ole enää mi-
sia, enkä kiertele sitä, että tämä on sinfonia”, hän sanoo. tään sääntöjä.”
Monet aiemmatkin orkesteriteokset ovat laajakaarisuu- Omat mieltymykset ovat Zinovjeville kuitenkin selvät, ja
dessaan, kuohuvissa tunteissaan ja sointivärien syvyydessä musiikki suodattuu niiden läpi. Estetiikka on ulospäinsuun-
tautunutta, väkevästi soivaa, ja vaikutteita vuotaa niin myö-
tulleet lähelle sinfonisuutta. Sinfoninen ilmaisu oli se, mi-
Haluan, että musiikki kä alun perin veti Zinovjevin säveltäjäksi ja mikä on saanut häisromanttisesta orkesterimusiikista, minimalismista kuin
jatkamaan vaikeiden hetkien yli. Pettymyksiä pitää sietää
rockistakin.
”Valitsin oman suuntani, ja se vapaus on ollut hyvin tär-
hyppää esiin nuotista usein, eikä sinfonisuus etenkään ole kovin helppo tapa teh- keää.” Yhteys ja yksinäisyys
dä uraa säveltäjänä. Nykyorkesterimusiikin karsinaksi ovat
muodostuneet lyhyet alkusoitot ja konsertot, konsertin pää-
teoksen paikkaa ne saavat ani harvoin.
”Minua ei niinkään puhuttele kiteytyneisyys vaan koko-
ja iskee kuulijaa” naisvaltaisuus, makrokosmos, joka sisältää kaiken”, Zinov- Hintana on kuitenkin yksinäisyys. Zinovjev kokee operoi-
vansa pääosin nykymusiikkikentän ulkopuolella. Hän kokee
jev sanoo. ”Se on minusta äärimmäisen kaunis ja inspiroiva
myös, että jos säveltäjä ajautuu syrjään vallitsevista trendeis-
ajatus.” tä, oman olemassaolonsa puolesta on jatkuvasti taisteltava. |
RONDO 4|2025 17