Page 17 - RONDO 04
P. 17

”Jos uuden musiikin
                               esittäminen keskittyy
                               kymmenminuuttisiin
                               teoksiin, se on kuin
                               housuun pissaisi
                               – lämmittää hetken,

                               mutta kostautuu.”










                        Sinfonia voi sisältää kaiken                                   Ei sääntöjä
             Vielä joitain vuosia sitten Zinovjevia jännitti, valmistuvatko   Zinovjev suhtautuu jokaiseen sävellykseen kuin viimeiseen ja
             tilatut teokset. Nyt hän luottaa itseensä ja tietää työskente-  välttelee liian tarkkaa tulevaisuudensuunnittelua. Osittain se
             lyn kantavan – ”Deadlinestressiin en ole koskaan joutunut.”   johtuu siitä, ettei hän ole kasvanut muusikoksi samalla lail-
             Ammattitaito-sanan sijaan hän puhuu mieluummin itsetun-  la kuin monet muut, vaan tuli konserttimusiikin pariin vas-
             temuksesta.                                             ta 16-vuotiaana.
               ”Jokainen teos on vuori, jonka päälle kapuaa, sellaista tar-  ”Teini-ikäisenä olin kiinnostunut tosi monesta asias-
             pomista lumen läpi kohti valoa”, hän vertaa. ”Nykyään tie-  ta, vaikka en olisi ollut niissä hirveän lahjakas. Musiikki oli
             tää, miten prosessi menee, hyväksyy ne tyhjät päivät ja sen,   ensimmäinen asia, jossa tuntui, että se innokkuus vastasi
             ettei tämä ole suoraviivaista kahdeksasta neljään -työtä.”  omaa potentiaalia”, Zinovjev miettii.
               Tällä hetkellä valmistumassa on useita suuria teoksia.   Viimeisen kymmenen vuoden ajan tilauksia on ko-
             Syksyllä kantaesityksensä saavat toinen viulukonsertto, or-  ko ajan ollut kalenterissa. Orkesteriteoksia ja konserttoja
             kesterilaulusarja  Tarpeeton Pyyhitään Yli sekä orkesteriteos   teosluettelossa on nyt viitisentoista. Ylen tilaama ja vuon-
             Fade Out, ensi vuonna sinfonia Taste of  Metal ja klarinetti-  na 2016 valmistunut Batteria oli Zinovjevin mukaan hänen
             konsertto.                                              ”ensimmäinen oma biisinsä.” Sitä ovat esittäneet esimer-
               Kiistatta tärkein näistä on Taste of  Metal, jonka kantaesit-  kiksi Tokion ja Chicagon sinfoniaorkesterit sekä Concert-
             tävät ensi keväänä Helsingin kaupunginorkesteri ja Hannu   gebouw-orkesteri.
             Lintu. Yli kaksi vuotta tekeillä ollut Taste of  Metal tulee ole-  ”Aiemmin oli vielä napanuora kiinni koulussa [Sibeli-
             maan Zinovjevin ensimmäinen sinfonia.                   us-Akatemiassa] ja suuri tarve saada hyväksyntää. Batterian
               ”Minulle sinfonia on ihmiskunnan suurimpia saavutuk-  jälkeen päätin, että kaikki on mahdollista, ei ole enää mi-
             sia, enkä kiertele sitä, että tämä on sinfonia”, hän sanoo.   tään sääntöjä.”
             Monet aiemmatkin orkesteriteokset ovat laajakaarisuu-     Omat mieltymykset ovat Zinovjeville kuitenkin selvät, ja
             dessaan, kuohuvissa tunteissaan ja sointivärien syvyydessä   musiikki suodattuu niiden läpi. Estetiikka on ulospäinsuun-
                                                                     tautunutta, väkevästi soivaa, ja vaikutteita vuotaa niin myö-
             tulleet lähelle sinfonisuutta. Sinfoninen ilmaisu oli se, mi-
    Haluan, että musiikki   kä alun perin veti Zinovjevin säveltäjäksi ja mikä on saanut   häisromanttisesta orkesterimusiikista, minimalismista kuin
             jatkamaan vaikeiden hetkien yli. Pettymyksiä pitää  sietää
                                                                     rockistakin.
                                                                       ”Valitsin oman suuntani, ja se vapaus on ollut hyvin tär-
 hyppää esiin nuotista   usein, eikä sinfonisuus etenkään ole kovin helppo tapa teh-  keää.”  Yhteys ja yksinäisyys
             dä uraa säveltäjänä. Nykyorkesterimusiikin karsinaksi ovat
             muodostuneet lyhyet alkusoitot ja konsertot, konsertin pää-
             teoksen paikkaa ne saavat ani harvoin.
               ”Minua ei niinkään puhuttele kiteytyneisyys vaan koko-
 ja iskee kuulijaa”  naisvaltaisuus, makrokosmos, joka sisältää kaiken”, Zinov-  Hintana on kuitenkin yksinäisyys. Zinovjev kokee operoi-
                                                                     vansa pääosin nykymusiikkikentän ulkopuolella. Hän kokee
             jev sanoo. ”Se on minusta äärimmäisen kaunis ja inspiroiva
                                                                     myös, että jos säveltäjä ajautuu syrjään vallitsevista trendeis-
             ajatus.”                                                tä, oman olemassaolonsa puolesta on jatkuvasti taisteltava.   |

                                                                                                       RONDO    4|2025   17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22