Page 13 - RONDO 04
P. 13

Taide ja uskonto kulkevat käsi
                                                                        kädessä, molemmat vahvistavat

                                                                        ihmisen henkistä ydintä.
             ta, vaikka laulua omassa roolissa myös oli virrenveisuuna.”
               Malmivaara tuntee sukunsa kautta herännäisperinteen,
             jossa veisuu on tärkein uskon ilmenemismuoto. Perheessä
             ja suvussa on aina laulettu paljon virsiä.
               ”Jos joku on mulle luontevaa, niin ainakin veisaaminen.
             Herännäiset eivät todistele tai käännytä, vaan usko kuu-
             luu veisuussa.”
               ”Sitäkin tuli pohdittua, miten omat sukulaiseni ovat
             joskus matkustaneet Nilsiän Aholansaareen Paavoa ta-
             paamaan ja halunneet jakaa sitä paloa, mitä heissä on liik-
             kunut.”
               Malmivaara kokee esittävän taiteen olevan osa sitä pa-
             loa, millä ihminen kohtaa toisen ja tulee kosketetuksi.
               ”Näitä ihmisyyttä ravisuttavia kokemuksia en olisi saa-
             nut missään muussa työssä. Taide todella koskettaa meitä
             ihmisiä ja näyttelijänä siitä pääsee usein osalliseksi.”
               ”Myös kuvaajana on syntynyt samanlaisia kohtaamisia.
             Osuu niin sanotusti ruutu kohdilleen. Olen ollut tosi on-
             nekas omassa työssäni, vaikka tiukkaahan tämä on elanto-
             mielessä. Ei näitä töitä rahan takia tehdä.”
               Kulttuuria ajetaan nyt alas ennennäkemättömällä taval-
             la nykyhallituksen leikkausten myötä. Moni pienteatteri on
             menettänyt tukea ja lopettaa toimintansa, festivaaleja jää
             tauolle ja  laitokset supistavat ohjelmistoaan. Maaliskuun
             loppupuolella myös Näyttelijäliitto antoi lakkovaroituksen.
               ”On tehty kyllä kulttuurin tekeminen Suomessa vai-
             keaksi. Se on karhunpalvelus kaikille. Toivottavasti tämä ei
             ole pitemmän tähtäimen suunnitelma vaan pelkkä mielen-
             häiriö. Pakkohan meidän on ylläpitää elävää ja marginaa-
             listakin kulttuuria, se on selvä.”
               Malmivaaralle on riittänyt hyvin töitä, mutta freelance-
             rina vain kausittain.
               ”Jos minäkin hädin tuskin selviän tällä työtahdilla, niin
             miten he, joilla ei ole työtilaisuuksia tätä määrää? Kyllä ky-
             se on nyt selviytymistaistelusta ihan kaikilla alan ihmisillä”,
             Malmivaara sanoo.

                    Nopea kameran edessä ja takana
             Mutta palataan hetkeksi tv-sarjojen rooleihin. Malmivaa-
             ra päätyi Queen of  Fucking Everything -sarjaan koekuvausten
             kautta usean ehdokkaan joukosta. Yhteistyötä hän teki Tii-
             na Lymin kanssa ensimmäistä kertaa.
               ”Tiinalla oli hirveän vahva visio ja tarkka käsikirjoitus.
             Harjoittelimme paljon, eikä improamiselle ollut tarvetta.”
               ”Oli helppo tulla mukaan, kun ohjaajalla oli koko ajan
             langat käsissään. Tässä ei myöskään tarvinnut suitsia omaa
             energiaa. Painelin vain menemään. Sain vahvistaa omaa
             ydintä ja toimia koko paletilla, kaikki värit sopivasti sekai-
             sin.”
               Katsojia hämmästytti se, miten Malmivaara latasi teke-     vaatii energian suuntaamista eri tavalla. Läsnäolo ei riitä,
             miseensä  sellaista  luontevuutta ja  nopeita  käänteitä, että   pitää kehollistaa sanomaa ja olla fyysinen. Teatteri on siksi
             katsoja saattoi vain riemastua ja eläytyä.                   myös tosi kuluttavaa.”
               ”Yleensä kameralle näyttelemisessä riittää  ajatus. Ka-      Saara Cantellin ohjaama Poikani Joel -minisarja (2022)
             mera taltioi kaiken, sun ajatuksen ja mikroliikkeet. Se on   antoi puolestaan rauhan keskittyä omaan Roosa-äidin
             armottoman rehellinen ja paljastava.”                        päärooliin. Siinä äiti kamppailee poikansa väkivaltaepäi-
               ”Tiina Lymin sarjassa toimi juuri se, että oltiin niin läs-  lyn kanssa ja koettaa löytää suhteen tähän.
             nä ja elettiin tilanteessa. Ja se juuri on niin lähellä omaa ku-  Mika Ronkaisen ohjaamassa  Kaikki synnit -sarjassa
             vaajan identiteettiäni, olen nopea ja läsnä hetkissä ja tartun   (2019) lestadiolaisyhteisössä ja Anu Leinosen roolissa pi-
             impulsseihin.”                                               ti löytää vakuuttavuus pelkästään astumalla tilaan. Karis-
               ”Teatteri on siinä mielessä mulle vieraampi maasto. Se     maattiset ihmiset johtavat yhteisöä hyvässä ja pahassa.  |



                                                                                                        RONDO    4|2025  13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18