Page 67 - RONDO_05
P. 67

Aito moniäänisyys, erilaisten maailmojen, tekotapojen
                       ja näkemysten dialektiikka teatterissa on mielestäni
                       saksalaisen teatterin parhaita puolia.
        b                        ERLIINISSÄ  LEIKKAUKSET                konservatiiviselta, esimerkiksi vuonna 2023, jolloin vierai-






                                                                        lin festivaalilla viimeksi.
                                 kulttuurisektorille, ja etenkin teat-
                                 teriin, ovat olleet massiiviset. Tä-
                                                                           Tänä vuonna vaikutelma oli alusta saakka tuoreempi
                                                                        monestakin syystä. Ensinnäkin Berliinin isojen talojen li-
                                 mä tosiasia varjosti myös Berliinin
                                 Theatertreffeniä ja aiheutti heti fes-
                                                                        säksi  festivaalille  oli  kutsuttu  yllättäviä  pienempiä  taloja,
                                 tivaalin alkuun näkyvän protestin.
                                                                        kuten muun muassa Theater Magdeburg ja Wiesbadenis-
                                 Ohjaaja Christopher Rüpingil-
                                                                        ta  Hessisches Staatstheater. Muut kutsutut olivat yllätyk-
                                                                        settömämpiä: Volksbühnen tuotanto Berliinistä, Deutsches
                                 le annettiin Berliinin teatteripalkin-
                                 to, mutta hän ei suostunut ottamaan
                                                                        Münchenistä, Pina Bauschin teatteri Wuppertalista ja brut
                                 palkintoa vastaan vaan lahjoitti ko-
                                                                        Wien Wienistä.
 mielenilmauksia  ko rahasumman eli 20 000 euroa Berliinin teatteri-instituu-  SchauSpielHaus Hampurista, Bayerisches Staatsschauspiel
             tioille, joilta on leikattu. Hän sanoi, että on väärin ottaa rahat
                                                                           Brut Wien tunnetaan Suomessa enemmän tanssitaiteen
                                                                        paikkana,  mutta  Theatertreffeniin  se  oli  kutsuttu  [EOL].
             siitä kädestä, joka parhaillaan lynkkaa kulttuuria.
               Vuosittain toukokuun kolmen ensimmäisen viikon aika-
                                                                        End of  Life -esityksellä, jonka oli toteuttanut DARUM-ryh-
                                                                        mä. Esityksessä yleisö seurasi vr-lasien läpi Gopius Baun
             na järjestettävä Theatertreffen esittelee raadin valitsemat
 ja intiimejä kohtaamisia  10 merkittävintä teosta saksankielisen kulttuurialueen teat-  taidemuseoon luotua metaversumia.
             teriesityksistä  kuluneelta  kaudelta. Viime  vuosina  katta-
                                                                               Intiimejä kohtauksia syvin viilloin
             us on näyttänyt usein todella laadukkaalta mutta samalla
                                                                        Vaikka pääohjelmistoon valitut talot – tai tekijät – eivät yl-
                                                                        lättäneet, yllättivät monet teoksista todella syvän intiimillä
                                                                        otteellaan. Kolmessa esityksessä viillettiin iho rikki – kahdes-
                                                                        sa eli Theater Magdeburgin Blutbuchissa ja Berliinin Volks-
                                                                        bühnen ja, nichts ist ok -esityksessä fiktiivisesti ja yhdessä – eli
                                                                        Florentina Holzingerin Sanctassa – oikeasti.
                                                                           Voisi ehkä puhua näiden teosten ruumiista, mutta eh-
                                                                        kä tässä kohtaa kirjoitan kuitenkin ihosta. Nimittäin ruu-
                                                                        miillisuus ei paljastuakseen tarvitse verta, mutta ehkä iho
                                                                        tarvitsee. Ajattelenkin, että ihon rikkoutuminen palauttaa
                                                              © NICOLE MARIANNA WYTYCZAK
                                                                        – ei vain ruumiiseen ja tähän hetkeen vaan jonnekin vielä
                                                                        kauemmas rituaalien maailmaan.
                                                                           Toissa vuonna kuolleen Rene Polleschin tavaramerkki
                                                                        on assosioiva monologi, joka paljastaa paitsi ihmisen ajatte-
                                                                        lun haurauden niin ennen kaikkea uusliberalistisen maail-
                                                                        man epäloogisuuden. Ja nichts ist ok jäi hänen viimeisekseen,
                                                                        ja esityksen saattoi loppuun näyttelijä Fabian Hinrichs,
                                                                        joka esitti monologin yksin lukuun ottamatta aivan esityk-
                                                                        sen lopussa hänet ympäröinyttä kuoroa.
                                                                           Opiskelija-aikaisessa soluasunnossa eli WG:ssä tapah-
                                                                        tunut esitys ei ollut pinnalta polleschmainen vyörytys ka-
                                                                        pitalismikritiikkiä vaan herkkä, kipeä tunnelmapala ajasta,
                                                                        jolloin joutuu yhteen tuntemattomien asuintovereiden
                                                                        kanssa, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä. Samalla se oli
                                                                        täynnä kuolemanpelkoa ja yksinäisyyttä, mielenterveyshäi-
                                                                        riöitä, jotka purkautuivat viiltelynä.
                                                                           Polleschin yhteiskuntakritiikki oli muuttunut hyvin mini-
                                                                        malistiseksi. Pelkkä poliittinen ja kielellinen analyysi ei rii-
                                                                        tä, tarvitaan jokin vielä ikiaikaisempi kokemus. Tämä viesti
                                                                        myös toteutettiin, kun Hinrichs esityksen lopussa pääsi vie-
                                                                        raan kuoron hoidettavaksi. Esitys leikkasi hyvin syvälle.
                                                                           Toinen viiltelykuvaus nähtiin transhistoriaa kirjoittanees-
                                                                        sa Kim de l’Horizonin Blutbuch-romaaniin perustuvassa
                                                                        esityksessä, jossa siinäkin lähtökohtana oli kielen vallan ana-
                                                                        lyysi. Perustarinassa non-binäärisyytensä jo varhain tiedos-
                                                                        tava henkilö purkaa ahdistustaan viiltelyllä ja antautumalla
                                                                        vaihtuvien seksikumppaneiden pahoinpideltäväksi.      |


                                                                                                       RONDO    5|2025   67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72