Page 68 - RONDO_05
P. 68

© THOMAS AURIN                                                                         Rene Polleschin ja, nichts ist ok on
                                                                                                täynnä kuolemanpelkoa, yksinäisyyttä
                                                                                                ja mielenterveyshäiriöitä.
                ”Sähköpostiini kilahti yhden esityksen
                jälkeen tiedottajilta pyyntö, ettei esityksen
                sisältöä vuodettaisi sellaisenaan mediaan,
                jottei taiteilija joutuisi vaikeuksiin.”




               Satumaisen värikäs, herkullisen glitterin ja säihkeen    voimaan pahoin. Teos on kuitenkin niin paljon enemmän
             kautta kerrottu esitys purki suhdetta isoäitiin ja äitiin ja sii-  kuin turha kohupuhe. Se on äärettömän hellä kuvatessaan
             hen, miten he olivat vaienneet väkivallasta ja millaista roo-  ihmistä kaikkine vikoineen ja julma kuvatessaan systeemiä,
             lia kieli ja asioiden sanallistaminen näyttelevät traumasta   joka ihmisen murskaa.
             toipumisessa. Kim de l’Horizonin romaani voitti Saksan       Holzinger itse korostaa mielellään ei-itävaltalaisuuttaan
             suurimman kirjallisuuspalkinnon vuonna 2022. Blutbuch-     ja sanoo muun muassa Theater heuten haastattelussa, että
             in teemat ovat useimmiten esillä esitystaiteessa, mutta tässä   hänen esikuviaan ovat enemmän Monty Python, sirkus,
             Jan Friedrichin ohjauksessa ne oli ujutettu aika tavan-    skeittausskene ja kamppailulajit kuin wieniläinen korkea-
             omaiseen perhetarinaan.                                    taide. Silti en voi olla ajattelematta, miten yksinkertaisen
                                                                        nerokkaasti hän purkaa länsimaisen taiteen patriarkaalis-
                              Nunnaooppera                                         ta kaanonia käyttäen hyväkseen juuri sellaisia elementtejä,
                          julmuuden analyysinä                          joita Wienin aktionistit aikoinaan käyttivät – mutta nyt se-
             Saksankielisen kielialueen teatterielämää on jo useamman   kä nais- että queer-näkökulmista.
             vuoden sekoittanut itävaltalaissyntyinen koreografi Floren-  Kiipeilyseinällä Kristus ristillä -asennossa roikkuvat, ver-
             tina Holzinger. Hänen teoksensa Sancta perustuu Paul Hin-  ta suihkuavat naiset, suuren kirkonkellon kielenä toimiva
             demithin oopperaan Sancta Susanna, joka kertoo nunnan      nainen, omasta  ihostaan koukuilla  kattoon kiinnitetyt il-
             seksuaalisesta heräämisestä.                               ma-akrobaatit, jotka muodostavat naisen munasarjoja ku-
               Sancta on voimakkaiden, ihon viiltelyä ja verta lähikuvis-  vaavan elävän veistoksen – tässä vain muutama välähdys
             sa esittelevien kohtaustensa vuoksi saanut jotkut katsojista   tuhansista esityksen kuvista ja hetkistä.



          68     RONDO   5|2025
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73