Page 72 - RONDO_05
P. 72

RONDO   musiikista  sivusilmin                                Teksti: RIITTA PIETILÄ



         SARJASSA ESITELLÄÄN MUSIIKKIAIHEISTA KAUNOKIRJALLISUUTTA HÄPEÄMÄTTÖMÄN SUBJEKTIIVISESTI, MAKUASIOISTA TINKIMÄTTÄ.
         OSA: 7
                       Pyhä paha Glenn ja olemisen

                       sietämätön naurettavuus


                       Vivacemente e strisciando,

                       in modo kafkiano  *
                                                                                  ( )






























               Thomas Bernhard: Haaskio (Teos, 2009).                                                                           © SHUTTERSTOCK
               Suomennos ja jälkisanat Tarja Roinila.
            o                     LIPA KERRAN TAITEILIJA ni-            teen tapauksessa on suorastaan kiusallisen intiimi mutta


                                  meltä Wu Tao Tzu, joka trendasi
                                  Kiinan hovissa Tang-dynastian ai-
                                                                        musiikin tapauksessa tunnetusti jotain aivan muuta. Mitään
                                  koihin. Taiteilijan tyyli edusti uutta,
                                                                        suhdetta ei nimittäin ole: avioliittosopimusta ei ole laadittu,
                                                                        osapuolet eivät ole koskaan tavanneet toisiaan eivätkä voi
                                  realistisempaa suuntausta, josta kei-
                                  sari innostui kovasti ja tilasi Tzulta
                                                                          Ehkä juuri siksi nimenomaan musiikin alalla täydelli-
                                  palatsiinsa uuden seinämaalauksen.
               Pian silmiähivelevän kaunis luontonäkymä puineen ja kuk-  siis toisaalta erotakaan, ainoastaan jatkaa sinkkuelämäänsä.
                                                                        syyden tavoittelu, josta myytti myös kertoo, johtaakin niin
               kineen, vuorineen ja solisevine puroineen olikin valmis ja   usein epäonnistumiseen: onnistumisen mitta ei löydy luon-
               keisari kutsuttiin teosta katsomaan.                     nosta, vaan omasta itsestä, egosta: Contendo, ergo sum (Kilvoit-
                  Taiteilija  kiinnitti keisarin huomion maalaamaan-    telen, siis olen). Moderni ihminen ikään kuin piiskaa itseään
               sa vuoreen ja osoitti luolan oviaukkoa sen juurella. Sitten   kohti yhä suurempaa täydellisyyttä, mikä on tietysti paitsi älyt-
               hän puki sanoiksi ajatuksen, joka 1300 vuotta myöhemmin   tömän epälooginen, myös armottoman epäinhimillinen
               löydettiin väljähtyneenä erään ranskalaisen pikku prins-  idea ja ideaali ja samalla varma tapa tuhota elämänsä jo-
               sin teepussiaforismikokoelmasta ja kuului näin: Tärkeimpiä   ko jättämällä se elämättä ja/tai rakastumalla omaan epä-
               asioita ei näe silmillä. Tao Tzu (joka oli tietysti taolainen) löi   onnistumiseensa.
               kätensä yhteen ja katso: luolan ovi avautui ja taiteilija kä-  Tällaisia (epä)valintoja on tapana kuolinvuoteella sur-
               veli siitä rauhallisesti sisään omaan maalaukseensa. Keisari   kutella mutta Thomas Bernhardin romaaneissa ei teh-
               yritti samaa mutta löi päänsä seinään ja seuraavassä het-  dä sitäkään, vaan yleensä itsemurha. Jo pelkästään hänen
               kessä koko teos oli jo kadonnut – samoin keisarin lempi-  kirjojensa nimet – Häiriö, Syy, Kellari, Pakkanen, Hakkuu, Be-
               vaimon lempikoira, joka kuulemma livahti viime hetkellä   toni, Kylmyys jne. – toisintavat inhorealistisella tarkkuudella
               mukaan maalaukseen lähdettyään jahtaamaan erästä sii-    samaa lohdutonta mielenmaisemaa, johon lukija paiska-
               hen ikuistettua pekingiläistä ankkaa.                    taan sillä sekunnilla, kun hän avaa Haaskion ja siksi tätä
                                                                        kirjoittaessani hieraisen silmiäni huomatessani, että nihi-
               MYYTTI WU TAO TSUSTA kertoo taiteen ja todellisuu-       listiksikin leimatulta merkittävältä modernistilta on julkais-
               den välisestä suhteesta, joka luontoa jäljittelevän näköistai-  tu suomeksi myös romaani nimeltä Kyllä.


                                                                                          * kafkamaisen glennokkaasti ryömien
          72     RONDO CLASSIC    5|2025
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77