Page 77 - RONDO_05
P. 77

© SHUTTERSTOCK







                           Taidekulttuuri on jälleen valinkauhassa,

         jossa kannattaa katsoa ensin ympärilleen ja sitten eteenpäin.


                tapahtumia, ja pelkistetyn yksinkertaisuuden perään ryöp-  kantaesitettiin pommitusten jäljiltä uudelleen rakennetussa
                pyää  kimmeltävä virtuoosisuus. Yhdeksäs kappale (Loin-  Coventryn katedraalissa. Klamin Laulussa Kuujärvestä  (Yr-
                tain-Calme) on laajin, ja sen ”kaukaisessa rauhassa” voi   jö Jylhä, 1956) yhdistyivät sodan epätodellisuus, groteskius
                nähdä nuoren säveltäjän tavoitetilan.                 ja elegisyys uupuneeksi marssiksi halki pommitetun maise-
                  Olivier Messiaen oli sodan alkaessa komennettu hoita-  man. Englund odotti vuoteen 1971 ennen kuin sävelsi varsi-
                jaksi sotasairaalaan, josta saksalaiset vangitsivat hänet Slee-  naisen sotasinfoniansa nro 3, lisänimeltään Barbarossa, joka
                siaan vankileirille. Siellä hän sävelsi vuonna 1941 kvarteton   oli Natsi-Saksan koodinimi hyökkäykselle Neuvostoliittoon
                Aikojen lopulle. Vapauduttuaan 1942 Messiaen sävelsi hen-  vuonna 1941.
                gellisiä teoksia pianolle, kuten Aamen-näyt (1943) ja Kaksikym-  Messiaen jatkoi universaalin rakkauden ylistystä suu-
                mentä katsetta Jeesus-lapseen (1944). Sodan päätös toi käänteen   rella  Turangalîla-sinfoniallaan (1946–1948) ja kaitsi suvait-
                myös hänen elämäänsä: vaimo Claire Delbos joutui py-  sevaisena opettajana monet modernistiset säveltäjät, mm.
                syvään sairaalahoitoon, ja Messiaen rakastui harmonialuo-  Boulezin,  Xenakisin ja  Stockhausenin, omille poluil-
                kallaan opiskelleeseen pianisti Yvonne Loriodiin.     leen. Boulezilla aika sodan jälkeen käynnisti loppuelämän
                  Vuonna 1945 Messiaen aloitti rakkauden mystiikkaa kä-  kestäneen taistelun radikaalin modernismin puolesta, jo-
                sitelleen Tristan-trilogiansa, jonka taustalla oli keskiaikainen   ka 1950-luvun salamasotavaiheen jälkeen tasaantui uudel-
                Tristanin ja Isolden myytti. Sarjan ensimmäinen teos, Ha-  le vuosituhannelle yltäneeksi asemasodaksi.
                rawi (”laulu rakkaudesta ja kuolemasta”), valmistui sama-  Rautaesiripun toisella puolella sodan muisto eli monis-
                na vuonna. Teos on 12-osainen runoelma sopraanolle ja   sa patrioottisissa sävellyksissä, jotka eivät ole jättäneet pysy-
                pianolle, ja sen perinteistä laulusarjaa muistuttava raken-  viä jälkiä musiikin historiaan. Prokofjev kuoli vuonna 1953
                ne tärisee perulaisen kansanmusiikin ja inkojen mytologi-  samana päivänä kuin Stalin, mutta Shostakovitsh jäi per-
                an vaikutuksesta.                                     kaamaan myöhäistuotannossaan sorron, ahdistuksen ja
                  Harawin runollinen ja symbolistinen kieli tihkuu ritualis-  kuoleman perintöä. Strauss kuoli vuonna 1949, ja Saksassa
                tista rytmiikkaa ja aistillista hurmiota. Tarina kahdesta pe-  nousi uusi säveltäjäpolvi, joka sanoutui irti edeltävästä este-
                rulaisesta rakastavaisesta kohoaa universaaliksi rakkauden   tiikasta. USA:ssa modernismi valtasi alaa taidemusiikissa, ja
                ylistykseksi, johon liittyvät jopa taivaankappaleet. Huipen-  suurieleinen paatos löysi kodin valkokankaalta.
                nus on kymmenes laulu, rakastetun muotokuva Amour oiseau   Suurista aiheista ei usein synny suuria sävellyksiä, var-
                d’étoile, joka pohjautuu surrealisti Roland Penrosen maa-  sinkaan jos aihe on niin lähellä, ettei sen mittasuhteista tai
                laukseen Seeing is Believing (1937). Harawissa rakkaus versoo   seurauksista saa selvää. Taidemusiikki oli vuonna 1945 tien-
                kuoleman varjosta, kohoaa kukkaan ja palautuu lopussa   haarassa, jossa useimmat koettivat katsoa eteenpäin. Kan-
                uneen vaipuneeseen kaupunkiin.                        sallisen edun sijaan tavoiteltiin rajat ylittävää  yhteisyyttä,
                  Vuonna  1945 sota  oli juuri päättynyt, ja  johtopäätök-  romantiikan sijaan realismia ja tunteiden sijaan haluttiin ve-
                siä tehtiin vasta myöhemmin. Benjamin Britten rakensi ai-  dota järkeen. Taidekulttuuri on jälleen valinkauhassa, jos-
                heesta vuonna 1962 monumentaalisen War Requiemin, joka   sa kannattaa katsoa ensin ympärilleen ja sitten eteenpäin. ■


                                                                                                        RONDO   5|2025         77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82