Page 76 - RONDO_05
P. 76

Strauss oli sodan jälkeen taloudellisessa ahdingossa ja ar-  Suuri päätösosa on eniten velkaa kaukaiselle edeltäjälle.
               vaamattoman  denatsifikaatiotutkinnan  kohteena.  Nopea   Purcellin tapaan Chaconyksi nimetyssä finaalissa esitetään yh-
               musiikillinen rehabilitaatio oli paikallaan, ja oboekonsertto   deksäntahtisesta teemasta kaksikymmentäyksi muunnelmaa
               pakeni kaiken pahan unohtaen menneeseen kauneuden ai-  toistuvan bassoaiheen yläpuolella. Teema on ankaransävyi-
               kaan. Strauss kohtelee oboeta oopperoidensa sopraanotäh-  nen, ja variaatiot vievät sitä kohti jyrkkeneviä vastakohtia ja
               tien tapaan alkaen avausosan huikaisevasta 56-tahtisesta   kiristyviä jännitteitä. Maaliin saavutaan monumentaalisella
               melodiasta.  Kehittelyjen  ja  konfliktien  sijaan  musiikkia  lii-  voimalla ja vakavuudella. Panostaessaan ikiaikaisiin ratkai-
               kuttelee henkevä vuoropuhelu, johon taidokas kontrapunk-  suihin ja  peräänantamattomaan draamaan musiikki tun-
               ti liittyy lähes inhimillisenä elementtinä. Valoisa ja idyllinen   tuu etsivän inhimillistä voimaa, joka ylittäisi ja korjaisi sodan
               teos on  taituriotteissaan  hyväntuulinen ja  muistelee  lopus-  kauhut.
               saan Ruusuritarin valsseja, joita Strauss soitteli kotonaan mie-  Francis Poulenc oli seurannut liittoutuneiden etenemis-
               hityssotilaille.                                       tä miehitetyssä Pariisissa. Ranskan vastarintaliike oli hänen
                 Anton Webern pakeni keväällä 1945 perheineen Wienis-  tapaansa  ihastunut  Paul  Éluardin runoon  Liberté  (”Va-
               tä Salzburgin lähistölle Mittersilliin, vävynsä Benno Matte-  paus”),  joka  oli  salakuljetettu  Algeriaan,  painettu  ja  ripo-
               lin omistamaan taloon. Alue oli amerikkalaisten miehittämä   teltu lentolehtisinä ympäri saksalaisten valloittamaa maata.
               ja muistutti olosuhteiltaan Carol Reedin elokuvan Kolmas   Runon nähtyään Poulenc hylkäsi vuonna 1943 muut projek-
               mies  sodanjälkeistä  Wieniä.  Epävarmuutta  lisäsi  Mattelin   tinsa ja sävelsi muutamassa viikossa kantaatin Figure humaine.
               osallisuus mustan pörssin kauppaan, mikä johti aseelliseen   Poulenc oli joskus kuvannut itseään ”loistavaksi toisen luo-
               yhteenottoon syyskuussa 1945. Kolme amerikkalaissotilasta   kan säveltäjäksi”, mutta Figure humaine -kantaatin arvosta hän
               tuli pidättämään Mattelia juuri kun Webern päätti polttaa   oli vakuuttunut: ”Se on minulle hyvin merkittävä teos ja ehkä myös
               ulkona sikarin, jonka oli saanut vävyltään.            ranskalaiselle musiikille.”
                 Ei tiedetä, provosoiko sotilasta sikari vai atonaalinen mo-  Poulenc oli säveltänyt sodan aikana hengellistä musiikkia,
               dernismi, mutta komppanian kokki Raymond Bell ampui    mutta kantaatissa lähtökohdaksi tuli surrealistirunoilija Éluar-
               Webernin kolmella laukauksella kuoliaaksi. Tapahtumaa pi-  din kahdeksan maallista runoa, joista syntyi säveltäjän sanoin
               dettiin aikakaudelle tyypillisenä onnettomuutena, mutta Bel-  ”uskon ilmaus ilman soittimien apua, vain ihmisäänellä”.
               lin omaatuntoa teko vaivasi loppuelämän ajan; hän kuoli   12-äänistä sekakuoroa Poulenc käyttää erittäin monipuolises-
               alkoholismiin vuonna  1956. Vaikka  Webernin musiikki oli   ti, paikoin orkestraalisesti ja yltiöpäisin harmonioin. Se syn-
               kiellettyä kolmannessa valtakunnassa, hän oli ihaillut Hitle-  nyttää vaikutelman inhimillisestä ja kollektiivisesta voimasta,
               riä ja Saksan menestystä, mitä ystävät oudoksuivat. Asenne   mutta musiikki poimii herkästi myös kuoleman hiljaisuuden,
               muuttui, kun hänen Wehrmachtissa palvellut poikansa kuoli   ”heikkouden kunnian”, kärsivällisyyden, pelot ja uhkat.
               junakuljetuksessa tammikuussa 1945.                      Niistä kasvaa päätösosan, Libertén, leimuava luettelo ja voi-
                 Webernin viimeiseksi jäi vuonna 1943 valmistunut Kan-  tonvarma julistus: ”Palautuneeseen terveyteen, katoamisen
               taatti nro 2 op. 31 Hildegard Jonen teksteihin. Kuusiosainen   riskiin, toivoon ilman muistia, minä kirjoitan nimesi. Ja sa-
               teos sopraano- ja bassosolistille, sekakuorolle ja orkesterille   nan voimalla käynnistän elämäni uudelleen. Synnyin tun-
               on hänen tuotannossaan laaja mutta säilyttää tyypillisen tii-  teakseni sinut, nimetäkseni sinut. Vapaus.” Liittoutuneiden
               viytensä, yhdistäen modernin rivitekniikan ja renessanssipo-  marssiessa Pariisiin elokuussa 1944 ensiluokkaiseksi korotet-
               lyfonian. Jonen runoissa soi kristillinen panteismi ja elämän   tu Poulenc nosti ikkunalaudalleen Figure humaine -kantaatin
               mysteeri, jotka kurottavat pimeistä ajoista idealismin valoon.   partituurin ja trikolorin.
               Teoksen päättävä kaksinkertainen kaanon maalaa hellin sä-
               vyin näyn ”perimmäisestä rakkaudesta, joka syntyy rauhan                 Uusi vapaus
               sylissä.”                                              Pierre Boulez oli vuonna 1945 20-vuotias säveltäjänalku,
                                                                      joka oli juuri aloittanut opintonsa Olivier Messiaenin har-
                             Raunioiden keskeltä                      monialuokalla. Suuntaansa etsiessään hän sävelsi tuona vuon-
               Heinäkuussa 1945 Bergen-Belsenin vapautetulla keskitysleirillä   na pianolle kaksitoista Notations-kappaletta. Parhaimmillaan
               konsertoivat viulisti Yehudi Menuhin ja pianisti Benjamin   kaksikymmentä sekuntia kestävissä miniatyyreissä kiteytyy yk-
               Britten. Britten oli sodasta sivussa pysynyt pasifisti mutta ha-  si musiikillinen idea, kristallisoituneena Webernin sarjallisen
               lusi taistelujen päätyttyä todistaa tuhon laajuuden. Kirjeessään   painekattilan hengessä. Teoksissa kuuluu Debussyn prelu-
               Peter Pearsille hän kertoo automatkastaan kelvottomilla   dien suggestiivisuus, mutta Boulez mainitsi taustavaikutteik-
               teillä, herttaisista kylistä, sepeliksi murskatuista kaupungeista   seen myös Stravinskyn, Bartókin Mikrokosmos-sarjan sekä
               sekä miljoonista kodittomista. Kokemukset suodattuivat Py-  Schönbergin op. 19 pianokappaleet.
               hiin sonetteihin op. 35 John Donnen runoihin sekä Jousikvar-  Notationsia ei painettu, ja se jäi vuosikymmeniksi syrjään,
               tettoon nro 2 op. 36, joka valmistui saman vuoden lokakuussa.  vaikka Boulez orkestroi suuren osan kappaleista jo vuonna
                 Molemmissa  teoksissa  musiikillinen vertailukohta  on   1946. Asiallinen otsikko kertoo rationaalisuudesta, jota hän
               Henry Purcell, jonka 250-vuotismuistoa Englannissa juh-  kehitti edelleen myöhemmissä pianosonaateissaan ja kahdel-
               littiin sotamenestyksen tukemalla kansallistunteella. Britte-  le pianolle sävelletyssä Structures I:ssä. Luku 12 on keskeinen,
               nin  suhde  Purcelliin  oli  henkilökohtaisempi,  mikä  kuuluu   alkaen 12-sävelriveistä ja ulottuen tahtimääriin. Notations-sar-
               kolmiosaisen kvarteton yksiteemaisen avausosan äänenkulje-  jassa kuuluu myös ranskalaisen musiikin aistillinen perinne,
               tuksessa. Esitysohje calmo e senza rigore torjuu liiallista kiihkoa,   ja suurinta osaa kappaleista voi kuvata kauniiksi.
               ja hiljenevässä lopussa vuolaana virrannut musiikki avautuu   Lyhyissä kappaleissa draaman kaari ulottuu levollises-
               fantasiamaailmaan. Lyhyt väliosa on sordiinoilla unenomai-  ta salaperäisyyteen, hyökkäävään aggressiivisuuteen ja py-
               seksi verhottu tarantella, joka liitää Shostakovitshin scherzo-  sähtyneestä hiljaisuudesta pitelemättömään liikkeeseen.
               jen tapaan.                                            Symmetriset rakenteet saavat vastapainokseen spontaaneja


          76     RONDO    5|2025
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81