Page 81 - RONDO_05
P. 81
ESITYKSET
naisten oikeuksia
ja kirjailijamuotokuvaa
Lappeenrannan kaupunginteatteri ja jauksessa vauhdikas replikointi ja tua tapakulttuuria, joka toisinaan kaa. Nuorten Valtosten käymä di-
Teatteri Imatra: Hiljan päivät. Käsikir- Suomi-Filmeistä tuttu teatraali- estää näkemästä yhteiskunnan alogi on kuin suoraan Valtosen
joitus: Asta Honkamaa. Ohjaus: Maia nen näyttelijäntyyli kietoutuvat epätasa-arvoisia (piilo)rakentei- romaaneista, joissa naispäähenki-
Häkli. Lavastus ja puvustus: Maarit toisiinsa. Ajoittaiset muistumat ta. Hiljan päivissä nähdään otteita lö haluaa säilyttää itsenäisyytensä.
Kalmakurki. Näyttelijät: Anna-Kaisa Valentin Vaalan ohjaamista Varaventtiili-elokuvasta, jossa Lii- Rakkausliitto voidaan solmia vas-
Makkonen, Eppu Pastinen, Ulla-Mai- elokuvista, jotka perustuvat Valto- sa Harju aloittaa opettajana ja ta, kun tasavertaisen kumppanuu-
ja Järnstedt, Marko Kurikka. sen teksteihin, kiihdyttävät esityk- on vähällä saada kaikki ainevi- den ehdot ovat selvät. Tämä oli
hot tarkastettavakseen, kun taas
ilmestymisaikanaan poikkeuksel-
sen tempoa ja korostavat Valtosen
h ILJA VALTONEN komiikan tajua. miesopettajille jäisivät kevyem- lista verrattuna aikaisempaan kir-
Häklin oivallus käyttää Suo-
mät aineet – ”vanhan tavan” mu-
jallisuuteen, jossa usein syöksyttiin
tunnetaan lukuisis-
mi-Filmi-ajan ylinäyttelemistä
kaisesti. Liisa selviytyy kuitenkin
ta romaaneistaan,
suoraan avioliittoon.
joista monet ovat
Hilja Valtosen henkilöhisto-
saaneet elämän myös teatteriesi- perusteltuna tyylikeinona ilah- tilanteesta nokkeluudellaan. Esi- ria ja elämäntyö rakentuvat näyt-
duttaa katsojaa. Lopputulos on
tyksessä Valtonen kokee samaa
tyksinä ja elokuvasovituksina. Val- viihdyttävän kepeä – kiitos myös todellisuutta työskennellessään tämölle miellyttävän etäisyyden
tonen nousi yleisön suosioon jo huolellisesta näyttelijäntyöstä. Ul- kansakoulunopettajana. Valtonen päästä. Vaikka moni esityksen ta-
esikoisteoksellaan Nuoren opettajat- la-Maija Järnstedtin ja Marko osoittaa, että tasa-arvoista kohte- pahtuma perustuu tositapahtu-
taren varaventtiili (1926), joka toimii Kurikan esittämä iäkäs Valtosen lua ei saa, ellei sitä vaadi – ei työ- miin, Honkamaan näytelmäteksti
keskeisenä teoksena myös Lap- pariskunta rakentuu kiehtovan elämässä eikä kotona. on kiinnostuneempi kuvittele-
peenrannan kaupunginteatterin ja erilaiseksi, mutta samalla saman- Kun Hilja teroittaa miehel- maan kirjailijan elämänasenteen
Teatteri Imatran yhteistuotannos- kaltaiseksi pariksi kuin nuoria leen Kostille, miten ehdoton hän ja kirjallisen tuotannon risteys-
sa Hiljan päivät. Esityskausi jatkuu Valtosia esittävät Anna-Kaisa on siinä, että kotityöt on jaetta- kohtia. Sen myötä katsoja jää
Lappeenrannasta Imatralle tuleva- Makkonen ja Eppu Pastinen. va tasan, ollaan tunnistettavan ti- pohtimaan Valtosen merkitystä
na syksynä. Esityksen kepeydestä huoli- lanteen äärellä. Edelleen käydään tuleville sukupolville ja historial-
Hiljan päivien kehyskertomuk- matta taustalla näkyy maisema keskustelua siitä, miten niin sano- lisia asennemuutoksia – erityises-
sessa toimittaja saapuu haastat- 1900-luvun alun naisen arjesta tut metatyöt jakautuvat kodeissa. ti naisen aseman kehitystä kodin
telemaan eläkepäiviään viettävää kotona ja työelämässä. Esitys he- Katsoja voi pohtia ajan etäisyyksiä arjessa ja työelämässä. ■
Valtosta tämän Imatralla sijaitse- rättää katsojan pohtimaan opit- ja tasa-arvon tiellä kuljettua mat- LEENA KÄRKKÄINEN
vaan kotiin. Muistot johdattavat
katsojan kirjailijan uran ja avio-
elämän alkuvaiheisiin. Hiljan päivät
tarjoaa tositapahtumiin pohjau- © AKI LOPONEN
tuvaa ”fanifiktiota” ja kuvaa, mil-
laista naiskirjailijan elämä oli
1900-luvun alussa.
Valtosen omien teosten fiktio
sekoittuu elämäkerralliseen ma-
teriaaliin, kun romaanihahmot ja
Valtonen kohtaavat samankaltaisia
haasteita. Näyttämöteksti esittää
kysymyksen: entä jos näin tapahtui
myös Valtoselle itselleen? Lopul-
ta kohtaukset kertovat ennen kaik-
kea 1900-luvun uudesta naisesta,
joka elää itsenäisempää ja oman-
näköisempää elämää kuin koskaan
aiemmin.
Esitys asettaa Hilja Valtosen ro-
maaniensa päähenkilöiden mal-
liesikuvaksi. Esityksen rytmi on
mukaansatempaava. Näytelmä-
kirjailija Asta Honkamaa on
siirtänyt näyttämötekstiin Valto-
sen nokkelan sanailun pilkulleen. Hilja asettaa avioliiton jatkumisen ehdoksi, että kotityöt jaetaan tasan. Esitys kertoo sulavasti kirjailijan
Maia Häklin räiskyvässä oh- elämäntarinaa, peilaten sitä samalla naisen aseman historiaan suomalaisessa parisuhteessa.
RONDO 5|2025 81

