Page 81 - RONDO_05
P. 81

ESITYKSET





            naisten oikeuksia


            ja kirjailijamuotokuvaa






            Lappeenrannan kaupunginteatteri ja   jauksessa vauhdikas replikointi ja   tua tapakulttuuria, joka toisinaan   kaa. Nuorten Valtosten käymä di-
            Teatteri Imatra: Hiljan päivät. Käsikir-  Suomi-Filmeistä tuttu teatraali-  estää näkemästä yhteiskunnan   alogi on kuin suoraan Valtosen
            joitus: Asta Honkamaa. Ohjaus: Maia  nen näyttelijäntyyli kietoutuvat   epätasa-arvoisia (piilo)rakentei-  romaaneista, joissa naispäähenki-
            Häkli. Lavastus ja puvustus: Maarit   toisiinsa. Ajoittaiset muistumat   ta. Hiljan päivissä nähdään otteita   lö haluaa säilyttää itsenäisyytensä.
            Kalmakurki. Näyttelijät: Anna-Kaisa   Valentin Vaalan ohjaamista   Varaventtiili-elokuvasta, jossa Lii-  Rakkausliitto voidaan solmia vas-
            Makkonen, Eppu Pastinen, Ulla-Mai-  elokuvista, jotka perustuvat Valto-  sa Harju aloittaa opettajana ja   ta, kun tasavertaisen kumppanuu-
            ja Järnstedt, Marko Kurikka.   sen teksteihin, kiihdyttävät esityk-  on vähällä saada kaikki ainevi-  den ehdot ovat selvät. Tämä oli
                                                                     hot tarkastettavakseen, kun taas
                                                                                                 ilmestymisaikanaan poikkeuksel-
                                         sen tempoa ja korostavat Valtosen
           h           ILJA VALTONEN     komiikan tajua.             miesopettajille jäisivät kevyem-  lista verrattuna aikaisempaan kir-
                                           Häklin oivallus käyttää Suo-
                                                                     mät aineet – ”vanhan tavan” mu-
                                                                                                 jallisuuteen, jossa usein syöksyttiin
                       tunnetaan lukuisis-
                                         mi-Filmi-ajan ylinäyttelemistä
                                                                     kaisesti. Liisa selviytyy kuitenkin
                       ta romaaneistaan,
                                                                                                 suoraan avioliittoon.
                       joista monet ovat
                                                                                                   Hilja Valtosen henkilöhisto-
            saaneet elämän myös teatteriesi-  perusteltuna tyylikeinona ilah-  tilanteesta nokkeluudellaan. Esi-  ria ja elämäntyö rakentuvat näyt-
                                         duttaa katsojaa. Lopputulos on
                                                                     tyksessä Valtonen kokee samaa
            tyksinä ja elokuvasovituksina. Val-  viihdyttävän kepeä – kiitos myös   todellisuutta työskennellessään   tämölle miellyttävän etäisyyden
            tonen nousi yleisön suosioon jo   huolellisesta näyttelijäntyöstä. Ul-  kansakoulunopettajana. Valtonen   päästä. Vaikka moni esityksen ta-
            esikoisteoksellaan Nuoren opettajat-  la-Maija Järnstedtin ja Marko   osoittaa, että tasa-arvoista kohte-  pahtuma perustuu tositapahtu-
            taren varaventtiili (1926), joka toimii   Kurikan esittämä iäkäs Valtosen   lua ei saa, ellei sitä vaadi – ei työ-  miin, Honkamaan näytelmäteksti
            keskeisenä teoksena myös Lap-  pariskunta rakentuu kiehtovan   elämässä eikä kotona.  on kiinnostuneempi kuvittele-
            peenrannan kaupunginteatterin ja   erilaiseksi, mutta samalla saman-  Kun Hilja teroittaa miehel-  maan kirjailijan elämänasenteen
            Teatteri Imatran yhteistuotannos-  kaltaiseksi pariksi kuin nuoria   leen Kostille, miten ehdoton hän   ja kirjallisen tuotannon risteys-
            sa Hiljan päivät. Esityskausi jatkuu   Valtosia esittävät Anna-Kaisa   on siinä, että kotityöt on jaetta-  kohtia. Sen myötä katsoja jää
            Lappeenrannasta Imatralle tuleva-  Makkonen ja Eppu Pastinen.  va tasan, ollaan tunnistettavan ti-  pohtimaan Valtosen merkitystä
            na syksynä.                    Esityksen kepeydestä huoli-  lanteen äärellä. Edelleen käydään   tuleville sukupolville ja historial-
               Hiljan päivien kehyskertomuk-  matta taustalla näkyy maisema   keskustelua siitä, miten niin sano-  lisia asennemuutoksia – erityises-
            sessa toimittaja saapuu haastat-  1900-luvun alun naisen arjesta   tut metatyöt jakautuvat kodeissa.   ti naisen aseman kehitystä kodin
            telemaan eläkepäiviään viettävää   kotona ja työelämässä. Esitys he-  Katsoja voi pohtia ajan etäisyyksiä  arjessa ja työelämässä. ■
            Valtosta tämän Imatralla sijaitse-  rättää katsojan pohtimaan opit-  ja tasa-arvon tiellä kuljettua mat-  LEENA KÄRKKÄINEN
            vaan kotiin. Muistot johdattavat
            katsojan kirjailijan uran ja avio-
            elämän alkuvaiheisiin. Hiljan päivät
            tarjoaa tositapahtumiin pohjau-  © AKI LOPONEN
            tuvaa ”fanifiktiota” ja kuvaa, mil-
            laista naiskirjailijan elämä oli
            1900-luvun alussa.
               Valtosen omien teosten fiktio
            sekoittuu elämäkerralliseen ma-
            teriaaliin, kun romaanihahmot ja
            Valtonen kohtaavat samankaltaisia
            haasteita. Näyttämöteksti esittää
            kysymyksen: entä jos näin tapahtui
            myös Valtoselle itselleen? Lopul-
            ta kohtaukset kertovat ennen kaik-
            kea 1900-luvun uudesta naisesta,
            joka elää itsenäisempää ja oman-
            näköisempää elämää kuin koskaan
            aiemmin.
               Esitys asettaa Hilja Valtosen ro-
            maaniensa päähenkilöiden mal-
            liesikuvaksi. Esityksen rytmi on
            mukaansatempaava. Näytelmä-
            kirjailija Asta Honkamaa on
            siirtänyt näyttämötekstiin Valto-
            sen nokkelan sanailun pilkulleen.   Hilja asettaa avioliiton jatkumisen ehdoksi, että kotityöt jaetaan tasan. Esitys kertoo sulavasti kirjailijan
            Maia Häklin räiskyvässä oh-     elämäntarinaa, peilaten sitä samalla naisen aseman historiaan suomalaisessa parisuhteessa.


                                                                                                         RONDO    5|2025  81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86