Page 82 - RONDO_05
P. 82

CD
             AINO

           A CKTÉ


          -FESTIVAALIT 2025              KUUKAUDEN CD                                            VOKAALIMUSIIKKI

                                        rso ja hko                                                     Harant

                                        sibelius-kilpasilla


                                        Jean Sibelius: sinfonia nro 5, kaksi serenadia, Kaksi vakavaa melodiaa,
                                        Joutsikki. Christian Tetzlaff, viulu, Radion sinfoniaorkesteri, joht.
                                        Nicholas Collon. Ondine ODE 1468-2.

                                        ● Radion sinfoniaorkesterin ja Nicholas Collonin Sibelius-levyt
                                        noudattavat samaa konseptia: yhden sinfonian rinnalla on harvem-  Krystof Harantin pyhiinvaellus
                                        min kuultua Sibeliusta. Vielä on tulossa ensimmäinen sinfonia, mutta   Jerusalemiin 1600. Krystof Harant,
                                        jatkosta ei ole tehty päätöstä. Viidennessä sinfoniassa kilpailua riittää,   Shishtari Murad, Kiya Tabassian,
                                        ja vertailukohtana toimii Musiikkitalon naapuriorkesteri. Helsingin   Kazebad-i-Misri, Seyyid Seyfullah,
                                        kaupunginorkesteri ja Jukka-Pekka Saraste ovat julkaisseet Sibeli-  Anonymus. Capella Mariana, Cons-
                                        us-sinfoniasarjan konserttiesitykset Deutsche Grammophonen Stage+   tatinople. Supraphon SU4350.2.
                                        -palvelussa.                                           ● Krystof Harant (1564–1621)
                                          Studiotason äänitystä ja striimiä ei tietenkään voi suoraan verrata,   oli tsekkiläinen aatelismies, joka vai-
           –FESTIVAALI 16.–23.7.25      koska ne ovat eri asioita. Jotain voi silti sanoa. Stage+:n äänenlaatu on   monsa kuoltua lähti vuonna 1598
            KARJALOHJAN KIRKKO          selvästi parempi kuin tavallisissa suoratoistopalveluissa, mutta se ei yllä   pitkälle pyhiinvaellukselle Venetsi-
              JA SEUROJENTALO           Ondinen cd:n kirkkaan ja erottelevan äänikuvan tasolle. RSO:n soitos-  an kautta Jerusalemiin, Siinaille ja
                                        sa huomio kiinnittyy yksityiskohtiin, HKO:ssa taas muhevampaan jou-  Egyptiin. Vuonna 1608 hän julkai-
                                        sisointiin ja luonnollisesti kasvavaan kokonaiskaarrokseen.  si retkestään matkakirjan, jossa hän
                                          Collon johtaa tarkasti, keventää tekstuuria ja poimii soitinten kes-  kuvasi taajaan myös kaukomaiden
                                        kustelusta tuoreen tuntuisia detaljeja. RSO:n mikrodynamiikasta   musiikkia. Harant oli itsekin sävel-
                                        esimerkkeinä ovat jäätä hohkaava maisema fagotin valituksen yllä en-  täjä ja edusti hengellisillä teoksil-
                                        simmäisessä osassa sekä finaalin keskijakson jousipianissimot, jotka vä-  laan renessanssin alankomaalaista
                                        risevät kuulokynnyksen rajoilla kuin sudenkorennon siivet. Alkuosa   polyfoniaa. Kotiin palattuaan Ha-
                                        tuntuu kuitenkin hieman pysähtyneeltä, ja balanssi paikoin ihmetyt-  rant otti menestyksellä osaa Habs-
                                        tää: miksi oboet häviävät taustalle klarinettiin verrattuna, ja miksi pu-  burg-keisarien sotaretkiin, mutta
                                        haltimet dominoivat kohdissa, joissa se ei ole perusteltua? Jousisointi   kääntyi heitä vastaan, kun tsekkiläis-
                                        on kyllä läpikuultava, mutta kautta linjan hailakka tai viileä. Melanko-  aatelisto alkoi havitella itsenäisyyt-
                                        linen mollipysähdys ennen finaalin loppujaksoa ei kosketa lainkaan.  tä. Tappioon päättyneessä Valkean
                                          Saraste rakentaa pitkälinjaisempaa kokonaisuutta. Ote on plasti-  vuoren taistelussa hänet vangittiin
                                        nen, ja musiikki kasvaa ja virtaa pakottomasti ja orgaanisesti. Tästä   ja mestattiin vuonna 1621 Prahassa.
                                        esimerkkinä ovat ensimmäisen osan alkupuolen ja scherzo-jakson huo-  Tuo loppu on Supraphonin le-
                                        maamaton toisiinsa sulautuminen sekä finaalin vääjäämätön siirtymä   vyn rummunpärinällä käynnis-
                                        maan kamaralta kohti universumia. HKO:n sointi on hyvin tasapaino-  tyvä alkuhetki, josta lähdetään
                                        tettu, ja jousien hehku välittyy äänityksessä luonnollisena. Video-ohja-  kiehtovalle matkalle. Siinä Haran-
                                        us on konstailematon.                                  tin moniääniset ja ankarantyyliset
           HELSINGIN LYCEUMKLUBI          RSO:n levyn parasta antia ovat viulu-orkesteriteokset, joissa solisti-  messunosat ja motetit kohtaavat is-
                20.8.–12.10.25          na on aina mestarillinen Christian Tetzlaff. Kaksi serenadia op. 77 soi-  lamilaisen suufilaisuuden innoitta-
                                        vat luonnonmystiikkaa, salaperäisiä vihjeitä ja kesäyön valonhämyä   man musiikin. Keskeisessä asemassa
                                        tavalla, jolla teoksia harvoin kuulee. Tetzlaff soittaa yhtä aikaa len-  on 1300-luvulla elänyt mystikko
                                        nokkaasti, virtuoosisesti ja ekspressiivisesti. Hän on kuin metsänhenki,   ja runoilija Hafez, joka innoit-
                                        joka kevein siivin pyrähtelee, vaipuu romanttisiin haaveisiin tai suru-  ti myöhemmin mm. Goethea ja
                                        mielisyyteen. RSO:n läpikuultava soitto korostaa teosten salaperäis-  Rückertiä. Harantin teokset ovat
                                        tä syvyyttä.                                           suhteellisesta konservatiivisuudes-
                                          Kaksi vakavaa melodiaa op. 77 ovat ”sinfonisesta työpajasta singonnei-  taan huolimatta hienostuneita ja
                                        ta lastuja”, kuten kuvataan. Ne saavat viulistilta ja orkesterilta niin hie-  Capella Marianan tulkintoina har-
                                        nostuneen käsittelyn, että ne kohoavat yli salonkimusiikin. Cantiquen   taan puhtoisia. Ottomaanien musii-
                                        keskeinen harppuosuus tuo mieleen Sibeliuksen Bardin ja luo impres-  kista vastaa Constantinople-yhtye,
                                        sionistisia vaikutelmia. Devotion taas on täynnä pohjoista melankoliaa.  joka herättää henkiin syntysijojen-
                                          Joutsikki-näytelmämusiikki on sadunomaista, lyyrisen läpikuulta-  sa rikkaan renessanssitaiteen. Kons-
                                        vaa musiikkia, josta välittyy säveltäjän rakkaus Strindbergiin. Sii-  tantinopoli oli läntisen ja itäisen
                                        tä kuitenkin puuttuvat esimerkiksi Pelléas ja Mélisanden tai Scaramouchen   taiteen ilmeisin kohtauspaikka, ver-
                                        dramaattiset syvyydet. Näin viimeisteltynä senkin kuuntelee kuitenkin   tauskuvallisesti myös Vojtech Se-
                                        mieluusti. ■                                           meradin ja Kiya Tabassianin
                                                                             HARRI KUUSISAARI  johtamien muusikoiden risteysase-
           Ohjelmat: www.acktefestival.fi
          82     RONDO    5|2025
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87