Page 84 - RONDO_05
P. 84
CD
7.–13.7.2025
nä, poimii pahoja aavistuksia ja Stalinin muotokuva, mutta musii- tulkkina. Phantasm eli Lauren-
tajuaa totuuden vain vähitellen. kin jyräävän kauhun voi liittää lä- ce Dreyfus, Emilia Benjamin,
Juho Alakärppä soittaa Conrad hempää liippaaviin dystopioihin. Jonathan Manson ja Markku
Grafin fortepianoa, joka soi ta- Rouvali on joka tapauksessa taita- Luolajan-Mikkola on levyttänyt
vallista moniulotteisempana. Pia- va poimimaan sinfoniasta groteskit keskeisen osan 1500- ja 1600-luku-
no-osuus on yksi hienoimpia ja ja sarkastiset viitteet, joita on kyl- jen consortmusiikista. Viimeksi he
oivaltavimpia koskaan kuulemista- vetty erityisen paljon kolmanteen ovat taltioineet sovituksina Bachin
ni, matkakumppani, jonka sanaton osaan. Ankeasta autiudesta kasva- Wohltemperiertes Clavierin molemmat
viisaus ei pelasta laulajaa. Pelko- va finaali silaa sinfonian riemulla, kirjat. ”Fuugan taidon” joka tahdil-
sen ja Alakärpän Winterreise on en- joka on tarttuvaa, vaikkei ehkä täy- la kuuluu kokemus ja taito, jolla
nen muuta sisäinen ja psyykkinen sin vakuuttavaa. Se johtuu enem- he valaisevat Bachin moniääni-
matka, jossa etsitään ulospääsyä män säveltäjästä kuin Rouvalin ja set sommitelmat. Dreyfus ei halua
Laura
Mackenzie Laura ahdistuksesta ja näköalattomuudes- Philharmonia-orkesterin esitykses- soittaa kokoelmaan kuuluvia kaa-
Mackenzie
Hynninen
Melemed Hynninen
Melemed
ta. Avainta heiluttaa viimeisen lau- tä, jossa arasta empimisestä kasvaa noneita gamboilla, vaan ne esittää
lun kohmeinen posetiivari, hiljaista loppusuoran taiturilaukka. ■ Daniel Hyde soinniltaan sopivil-
empatiaa huokuva kohtalotoveri. ■ ANTTI HÄYRYNEN la barokkiuruilla. Teoksen fuugat
ANTTI HÄYRYNEN kuulostavat usein paperinmakuisil-
ta mallinnuksilta, mutta tässä niis-
tä syntyy nautittavaa moniäänisten
Aarne
en-Sinn
W
Aarne Wen-Sinn
Y
elkonen
ang
Pelkonen Yang KAMARI- JA ideoiden virtaa. ■
P
ORKESTERI SOITINMUSIIKKI ANTTI HÄYRYNEN
Shostakovitsh Bach Barraine ym.
Sonja
Katinka
Katinka Sonja
K
orkeala
Korkeala
Korkeala K orkeala
Riitta Roland Dmitri Shostakovitsh: Sinfonia nro Johann Sebastian Bach: Die Kunst
Roland
Riitta
P esola Glassl 10. Philharmonia-orkesteri, der Fuge. Phantasm, Daniel Hyde, Elsa Barraine: Fanfare, Crepus-
Glassl
Pesola
johtajana Santtu-Matias Rouvali. urut. Linn CKD 759. cules, Hommage à Paul Dukas.
Signum SIGCD889. ● Johann Sebastian Bach- Yvonne Desportes: Improvisation,
● Shostakovitsh onnistui vuonna in ”Fuugan taide” BWV 1080 jäi Ballade Normande, Sicilienne et
1953 valmistuneessa kymmenen- hänen viimeiseksi ja keskeneräi- Allegro. Claude Arrieu: La cœur
nessä sinfoniassaan herättämään seksi teoksekseen. Säveltäjän poi- volant. Hedwige Chrétien: Esquis-
Hariolf
Hariolf Lara niin ahdistusta kuin toiveita, joi- ka Carl Philipp Emanuel esitti se romantique. Tanja Nisonen, käy-
Lara
Schlichtig
Schlichtig Po e hin finaali näyttävässä lopussaan muistokirjoituksessaan, että Bach rätorvi, Emil Holmström, piano.
Poe
pyrkii. Avainasemassa ei ole niin- kuoli viimeistä, nimeensä perustu- Alba ABCD537.
kään pirullinen Scherzo kuin ma- vaa fuugaa säveltäessään. Ainakin ● Turun filharmonisessa or-
jesteetillisesti aaltoileva ja kiristyvä Phantasm-yhtyettä vetävä Lauren- kesterissa käyrätorvea soittava
avausosa. Sen Santtu-Matias ce Dreyfus pitää sitä liioitteluna, Tanja Nisonen on koonnut le-
Rouvali hahmottaa sinfonian ki- kuten monia muitakin teokseen liit- vylleen ranskalaisten säveltäjä-
Jyväskylä Sinfonia Wind Quintet vijalaksi, viiltävän yksinäisyyden ja tyviä mystisiä arvauksia. Hänelle naisten teoksia soittimelleen ja
musertavan polyfonian monumen- Die Kunst der Fuge on ennen muuta Emil Holmströmin soitta-
tiksi. Philharmonia-orkesteri on moniäänisyydelle pyhitetty taide- malle pianolle. Elsa Barraine
vuoden takaisessa konsertissaan vä- teos. Teoksen esityskokoonpano (1910–1999), Yvonne Despor-
kevästi mukana, ja erityiskiitoksen on avoin, ja välineistä on väitel- tes (1907–1993), Claude Arrieu
saavat monet sielukkaat puupuhal- ty 1800-luvulta lähtien. Bachilla (1903–1990) ja Hedwige Chré-
Suomalainen barokkiorkesteri linsoolot. Äänityskin kuulostaa nyt oli tuskin mielessään gambayhtye, tien (1859–1944) opiskelivat eri
Suomalainen barokkiorkesteri
täyteläisemmältä kuin aiemmin, ei- mutta se oli barokkisäveltäjille tut- aikoina Paul Dukas’n sävellys-
kä orkesteri taivu milliäkään raas- tu. Phantasm-yhtyeen sointimaa- luokalla Pariisin konservatoriossa.
T
utustu ohjelmaan
Tutustu ohjelmaan tavissa huipentumissa. ilma ja hienosti eritellyt tekstuurit He ansaitsivat leipänsä enimmäk-
ja taiteilijoihin:
ja taiteilijoihin: Tempovalinnat tuntuvat osuvan kuulostavatkin eräänlaiselta kotiin- seen opetus- ja muissa tehtävissä
paikalleen. Virtuoosinen Scherzo paluulta. ja joutuivat kamppailemaan pääs-
kiitää mutta ei hukkaa tärkeitä yk- Gambayhtye oli Bachin aikaan täkseen esiin säveltäjinä. Jotkut le-
sityiskohtia. Esitetekstissä vih- väistyvä ilmiö, jolla oli kuitenkin vyn kappaleista ovat valmistuneet
jataan jälleen, että kyseessä on pitkä historia moniäänisen musiikin kilpailuihin, joihin pääsi osallistu-
84 RONDO 5|2025
www.kimitomusicfestival.fi
www.kimitomusicfestival.fi

