Page 84 - RONDO_05
P. 84

CD
        7.–13.7.2025





                                      nä, poimii pahoja aavistuksia ja   Stalinin muotokuva, mutta musii-  tulkkina. Phantasm eli Lauren-
                                      tajuaa totuuden vain vähitellen.   kin jyräävän kauhun voi liittää lä-  ce Dreyfus, Emilia Benjamin,
                                      Juho Alakärppä soittaa Conrad   hempää liippaaviin dystopioihin.   Jonathan Manson ja Markku
                                      Grafin fortepianoa, joka soi ta-  Rouvali on joka tapauksessa taita-  Luolajan-Mikkola on levyttänyt
                                      vallista moniulotteisempana. Pia-  va poimimaan sinfoniasta groteskit   keskeisen osan 1500- ja 1600-luku-
                                      no-osuus on yksi hienoimpia ja   ja sarkastiset viitteet, joita on kyl-  jen consortmusiikista. Viimeksi he
                                      oivaltavimpia koskaan kuulemista-  vetty erityisen paljon kolmanteen   ovat taltioineet sovituksina Bachin
                                      ni, matkakumppani, jonka sanaton   osaan. Ankeasta autiudesta kasva-  Wohltemperiertes Clavierin molemmat
                                      viisaus ei pelasta laulajaa. Pelko-  va finaali silaa sinfonian riemulla,   kirjat. ”Fuugan taidon” joka tahdil-
                                      sen ja Alakärpän Winterreise on en-  joka on tarttuvaa, vaikkei ehkä täy-  la kuuluu kokemus ja taito, jolla
                                      nen muuta sisäinen ja psyykkinen   sin vakuuttavaa. Se johtuu enem-  he valaisevat Bachin moniääni-
                                      matka, jossa etsitään ulospääsyä   män säveltäjästä kuin Rouvalin ja   set sommitelmat. Dreyfus ei halua
                       Laura
       Mackenzie       Laura          ahdistuksesta ja näköalattomuudes-  Philharmonia-orkesterin esitykses-  soittaa kokoelmaan kuuluvia kaa-
       Mackenzie
                     Hynninen
       Melemed       Hynninen
       Melemed
                                      ta. Avainta heiluttaa viimeisen lau-  tä, jossa arasta empimisestä kasvaa   noneita gamboilla, vaan ne esittää
                                      lun kohmeinen posetiivari, hiljaista   loppusuoran taiturilaukka. ■  Daniel Hyde soinniltaan sopivil-
                                      empatiaa huokuva kohtalotoveri. ■        ANTTI HÄYRYNEN  la barokkiuruilla. Teoksen fuugat
                                                   ANTTI HÄYRYNEN                              kuulostavat usein paperinmakuisil-
                                                                                               ta mallinnuksilta, mutta tässä niis-
                                                                                               tä syntyy nautittavaa moniäänisten
        Aarne
                       en-Sinn
                     W
        Aarne        Wen-Sinn
                       Y
        elkonen
                        ang
       Pelkonen        Yang                                             KAMARI- JA             ideoiden virtaa. ■
       P
                                            ORKESTERI                 SOITINMUSIIKKI                       ANTTI HÄYRYNEN
                                         Shostakovitsh                      Bach                   Barraine ym.
                       Sonja
        Katinka
        Katinka        Sonja
       K
        orkeala
                      Korkeala
       Korkeala       K orkeala
         Riitta       Roland          Dmitri Shostakovitsh: Sinfonia nro   Johann Sebastian Bach: Die Kunst
                      Roland
         Riitta
        P esola        Glassl         10. Philharmonia-orkesteri,   der Fuge. Phantasm, Daniel Hyde,   Elsa Barraine: Fanfare, Crepus-
                       Glassl
        Pesola
                                      johtajana Santtu-Matias Rouvali.   urut. Linn CKD 759.   cules, Hommage à Paul Dukas.
                                      Signum SIGCD889.            ● Johann Sebastian Bach-     Yvonne Desportes: Improvisation,
                                      ● Shostakovitsh onnistui vuonna   in ”Fuugan taide” BWV 1080 jäi   Ballade Normande, Sicilienne et
                                      1953 valmistuneessa kymmenen-  hänen viimeiseksi ja keskeneräi-  Allegro. Claude Arrieu: La cœur
                                      nessä sinfoniassaan herättämään   seksi teoksekseen. Säveltäjän poi-  volant. Hedwige Chrétien: Esquis-
        Hariolf
        Hariolf        Lara           niin ahdistusta kuin toiveita, joi-  ka Carl Philipp Emanuel esitti   se romantique. Tanja Nisonen, käy-
                       Lara
       Schlichtig
       Schlichtig       Po e          hin finaali näyttävässä lopussaan   muistokirjoituksessaan, että Bach   rätorvi, Emil Holmström, piano.
                        Poe
                                      pyrkii. Avainasemassa ei ole niin-  kuoli viimeistä, nimeensä perustu-  Alba ABCD537.
                                      kään pirullinen Scherzo kuin ma-  vaa fuugaa säveltäessään. Ainakin   ● Turun filharmonisessa or-
                                      jesteetillisesti aaltoileva ja kiristyvä   Phantasm-yhtyettä vetävä Lauren-  kesterissa käyrätorvea soittava
                                      avausosa. Sen Santtu-Matias   ce Dreyfus pitää sitä liioitteluna,   Tanja Nisonen on koonnut le-
                                      Rouvali hahmottaa sinfonian ki-  kuten monia muitakin teokseen liit-  vylleen ranskalaisten säveltäjä-
     Jyväskylä Sinfonia Wind Quintet  vijalaksi, viiltävän yksinäisyyden ja   tyviä mystisiä arvauksia. Hänelle   naisten teoksia soittimelleen ja
                                      musertavan polyfonian monumen-  Die Kunst der Fuge on ennen muuta   Emil Holmströmin soitta-
                                      tiksi. Philharmonia-orkesteri on   moniäänisyydelle pyhitetty taide-  malle pianolle. Elsa Barraine
                                      vuoden takaisessa konsertissaan vä-  teos. Teoksen esityskokoonpano   (1910–1999), Yvonne Despor-
                                      kevästi mukana, ja erityiskiitoksen   on avoin, ja välineistä on väitel-  tes (1907–1993), Claude Arrieu
                                      saavat monet sielukkaat puupuhal-  ty 1800-luvulta lähtien. Bachilla   (1903–1990) ja Hedwige Chré-
    Suomalainen barokkiorkesteri      linsoolot. Äänityskin kuulostaa nyt   oli tuskin mielessään gambayhtye,   tien (1859–1944) opiskelivat eri
    Suomalainen barokkiorkesteri
                                      täyteläisemmältä kuin aiemmin, ei-  mutta se oli barokkisäveltäjille tut-  aikoina Paul Dukas’n sävellys-
                                      kä orkesteri taivu milliäkään raas-  tu. Phantasm-yhtyeen sointimaa-  luokalla Pariisin konservatoriossa.
    T
     utustu ohjelmaan
    Tutustu ohjelmaan                 tavissa huipentumissa.      ilma ja hienosti eritellyt tekstuurit   He ansaitsivat leipänsä enimmäk-
    ja taiteilijoihin:
    ja taiteilijoihin:                  Tempovalinnat tuntuvat osuvan   kuulostavatkin eräänlaiselta kotiin-  seen opetus- ja muissa tehtävissä
                                      paikalleen. Virtuoosinen Scherzo   paluulta.             ja joutuivat kamppailemaan pääs-
                                      kiitää mutta ei hukkaa tärkeitä yk-  Gambayhtye oli Bachin aikaan   täkseen esiin säveltäjinä. Jotkut le-
                                      sityiskohtia. Esitetekstissä vih-  väistyvä ilmiö, jolla oli kuitenkin   vyn kappaleista ovat valmistuneet
                                      jataan jälleen, että kyseessä on   pitkä historia moniäänisen musiikin   kilpailuihin, joihin pääsi osallistu-
                                      84     RONDO    5|2025
    www.kimitomusicfestival.fi
    www.kimitomusicfestival.fi
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89