Page 79 - RONDO_05
P. 79

KESÄKUU
                                                                                 arviot

                      ESITYKSET     KIRJAT      CD       DVD




                                              ratsumies on


            Ratsumies Suomen Kansallisoop-    miehisen barbarian
            perassa. Musiikki Aulis Sallinen, lib-
            retto Paavo Haavikko. Ohjaus Jussi
            Nikkilä, musiikinjohto Hannu Lintu,   kuvaus
            lavastus ja puvut Takis, valaistus ja
            projisoinnit Mikko Linnavuori, koreo-
            grafia Mirva Mäkinen. Päärooleissa
            Mika Kares, Miina-Liisa Värelä,
            Johannes Vatjus, Anna Danik, Timo
            Riihonen, Maiju Vaahtoluoto, Ville
            Rusanen, Markus Nieminen.
           a         ULIS SALLINEN, 90,                                                                                       © ILKKA SAASTAMOINEN / SUOMEN KANSALLISOOPPERA

                     sai Kansallisoopperalta
                     varmaankin mieluisan
                     syntymäpäivälahjan,
            sillä hänen esikoisoopperansa, 50
            vuotta sitten kantaesitetyn Ratsu-
            miehen uusi tuotanto on musiikil-
            lisesti tasokas. Läpimurtoteos on
            kestänyt hyvin aikaa. Sallisen mu-
            siikissa on 1970-lukulaiset kai-  syntyvästä vapaasta metsävaltios-  vä tehokeino ja antaisi draamaan   lisen väkivallan uhreja, he ovat
            kunsa, mutta silti Ratsumiestä voi   ta – juurikaan ajankohtaisia yh-  jonkin ikkunan ulos.  myös saman pelin pelureita. Mai-
            monella tavalla pitää hänen oop-  teyksiä. Teoksen syntyaikana   Takisin suunnittelemat mus-  ju Vaahtoluoto toi raastavasti
            perasarjansa moderneimpana   1970-luvun kekkoslandiassa nii-  tat puvut olivat jyhkeitä, mutta   esiin nimettömän naisen uhria-
            edustajana – ilman termiin liitty-  tä kuitenkin riitti, eivätkä valtapo-  ne eivät erottuneet pimeydessä.   seman, ja käräjien kaksinaismo-
            viä arvostelmia.             litiikan jännitteet ole minnekään   Myöskin Mirva Mäkisen ko-  ralismin piikki osuu enemmän
              Ratsumiehen ottamista ohjelmis-  kadonneet.            reografia jäi sen vangiksi. Tanssi   syyttäjiin kuin syytettyyn. Oikeus-
            toon perustelee vuosijuhlien lisäksi   Kansallisooppera mainosti tul-  tuntui viittaavan maassa kiemur-  valtioon on vielä matkaa.
            se, että annetaan uuden sukupol-  kintaa sillä, että se sijoittuu ydin-  televiin ja kurkotteleviin zom-  Johannes Vatjus novgorodi-
            ven laulajille mahdollisuus sanoa   sodan jälkeiseen dystopiaan. Näitä   beihin – ydinsodasta henkiin   laisena kauppiaana, Timo
            siitä sanansa. Maailmalla kysy-  assosiaatioita voi toki nähdä Ta-  jääneisiin alkuolentoihin?  Riihonen tuomarina, Ville
            tyt Miina-Liisa Värelä ja Mika   kiksen sunnittelemassa, karrelle   Ratsumiehen Antti on suoma-  Rusanen ratsutilallisena ja Mar-
            Kares kohtasivat lavalla ensim-  palaneista rakennelmista ja puun-  laisen antisankarin perikuva, sillä   kus Nieminen Matti Puikkase-
            mäistä kertaa ja loivat Antin ja   rungoista koostuvassa lavastuksessa   hänet huudetaan kapinan joh-  na tekivät reheviä ja vokaalisesti
            Annan roolitulkinnoissa vokaali-  ja pimeydessä. Mutta ei tällainen   tajaksi, ja miesmallin mukaan   onnistuneita karaktäärejä. Kaik-
            sesti vetoavia tulkintoja miehen ja   riitä näyttämöteoksen näkökul-  hän myös käyttäytyy, mutta sil-  kien lauluteksti välittyi selkeästi.
            naisen suhteesta. Siihen liittyy val-  maksi ja väittämäksi. Sen pitäisi   ti hän on traaginen luuseri Me-  Kapellimestari Hannu Lintu
            tapolitiikka niin yhteiskunnallisella   konkretisoitua myös henkilöoh-  rikannon Juhan tapaan. Antti   oli analysoinut partituurin tark-
            kuin inhimillisellä tasolla.  jauksessa, mutta sellaisesta ei Nik-  on sodan traumatisoima, ”suo-  kaan, ja orkesteri soitti purevasti.
              Karvalakit voi heittää nurk-  kilän työssä ollut juuri merkkejä.  malainen Tristan”, kuten Auli   Miten taitava orkestroija Sallinen
            kaan, sillä koko solistikunta pa-  Samanlainen tuhon jälkei-  Särkiö-Pitkänen käsiohjelmas-  jo tuolloin oli! Toistuvat ja muun-
            neutui Ratsumieheen niin kuin se   nen maailma aukeni Savonlinnan   sa viittaa. Mika Kares toi nämä   tuvat lyömäsoitinsignaalit loivat
            tapahtuisi tässä ja nyt. Sotaa ja vä-  oopperajuhlien vuoden 2005 Rat-  puolet esiin jyhkeästi ja lämpi-  mielikuvia ortodoksisesta kirkko-
            kivaltaahan ei ympäristöstämme   sumiehessä. Siinä Kimmo Viska-  mästi soivalla bassollaan. Terä-  musiikista ja melodiset kaarrokset
            puutu. Teoksen yleispätevyyden   rin lavastuksessa laivanrungot,   vämmässä ohjauksessa hahmo   kansanperinteestä uneen ja kuo-
            avaimia on Paavo Haavikon lib-  rauniot ja luurangot törröttivät   olisi varmaan saanut myös enem-  lemaan ja nukkumiseen liittyvine
            reton unenomaisuus. Lakonisista,   hiilloksina, mutta Vilppu Kil-  män näyttämöllistä profiilia, mut-  kehtolauluineen.
            osin kryptisistäkin repliikeistä muo-  jusen ohjaus oli parempi, fyysi-  ta karismaa Kareksessa riittää.  Paikoin musiikki soi väkivaltai-
            dostuu monimerkityksellisiä sym-  sempi. Nikkilä ei ole onnistunut   Niin, onko hänen vaimonsa   sesti, ja modernistiset tehot kuten
            boleja. sanoja voi myös makustella,   missään oopperaohjauksessaan.   Anna sitten ”suomalainen Isol-  klusterit, dissonanssit, polytonaa-
            ne eivät naulaa asioita realismiin.   Pitäisikö jo kokeilla muita teatte-  de”? Ehkä sikäli, että roolissa on   lisuus ja puheosuudet tekivät teh-
            Yleinen ja yksityinen verkottuvat.  rialan kykyjä?       rakkautta, empatiaa ja vapaut-  tävänsä. Terävät rytmiaiheet ja
              Tällä kertaa tulkinnan fokus   Uudessa näyttämötulkinnassa   tavaa voimaa, jonka Miina-Lii-  vaskisektion synkät murinat ko-
            tuntui olevan traagisessa rakkau-  hyviä ideoita olivat Mikko Lin-  sa Värelä uhkealla sopraanollaan   rostuivat Linnun tuimassa tulkin-
            dessa, hyväksikäytössä ja suku-  navuoren tekemät projisoinnit,   hienosti välitti. Mukana on myös   nassa, mutta melodinen, toivoa
            puolten välisissä eroissa. Ohjaaja   jotka laittoivat Haavikon libre-  luvattuja feministisiä painotuksia.  tuova puoli jäi niin sointikuvassa
            Jussi Nikkilä ei löytänyt yhteis-  ton mukaisesti metsät liikkumaan.   Anna Danik toi kokettina   kuin myös näyttämöllä miehisen
            kunnallisesta tematiikasta – unel-  Mutta miksi lopussa ei voitu näyt-  kauppiaan vaimona esiin sen, et-  barbarian jalkoihin. ■
            ma Ruotsin ja Venäjän väliin   tää niitä 200 kynttilää? Se olisi hy-  tä vaikka naiset ovatkin seksuaa-  HARRI KUUSISAARI



                                                                                                        RONDO    5|2025  79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84