Page 74 - RONDO_05
P. 74
RONDO kuukauden klassikko
ANTTI HÄYRYNEN
Uudet suunnat ja
huojuvat keulat
MUSIIKKI VUONNA 1945
Toinen maailmansota päättyi Euroopassa toukokuussa 1945, 80 vuotta sitten.
Musiikissa se tarkoitti loppuja ja alkuja. Yleisesti voi sanoa, että kansallisromantiikka
hävisi ja modernismi voitti, mutta sotaa seuranneessa tienristeyksessä
mikään ei ollut itsestään selvää.
s ODASSA HÄVINNEILLÄ ja voittaneilla val- ta jälkimmäiset osat eivät loksahda yhtä ilmeiseen san-
karimoodiin. Iloisesti alkava finaali ryntäilee kaaoksen
tioilla oli omat kulttuuripoliittiset agendansa.
partaalla ja päättyy monimieliseen loppurutistukseen. Vii-
Kahdeksankymmentä vuotta myöhemmin
kilpailu eurooppalaisesta sivistysperinnöstä
des sinfonia voitti Prokofjeville Stalin-palkinnon vuonna
1946. Palkinnon antajan muotokuvan Prokofjev tavoitti
on muuttunut kamppailuksi sen merkitykses-
tä ja säilyttämisestä.
elokuvamusiikissaan Sergei Eisensteinin Iivana Julma,
Vuosi 1945 käynnistyi puna-armeijan
osa I (1945).
suurhyökkäyksellä Puolassa. Tammikuun 23.
Dmitri Shostakovitsh osallistui ”suureen isänmaal-
päivä Sergei Prokofjev johti viidennen sin-
grad”) ja kahdeksannella sinfoniallaan. Ne saivat osakseen
foniansa kantaesityksen Moskovan konserva-
torion suuressa salissa. Pianotaiteilija Svjatoslav Richter liseen sotaan” monumentaalisilla seitsemännellä (”Lenin-
kotimaista kiitosta ja kansainvälistä huomiota. Vuonna
kertoo: ”Prokofjevin noustua korokkeelle sali hiljeni ja samalla al- 1945 Shostakovitshilta odotettiin kansakunnan saavutuk-
koivat jyristä tykistön yhteislaukaukset. Hän oli jo nostanut tahti- sia ylistävää voitonhymniä, ja säveltäjä aloittikin sellaisen
puikkonsa, mutta odotti tykinlaukausten loppumista. Hetkessä oli kahdesti. Niiden sijaan valmistui yhdessä kuukaudessa ke-
jotain hyvin merkityksellistä, vertauskuvallista. Tuntui, kuin kaik- sällä 1945 lyhyt yhdeksäs sinfonia op. 70.
ki – Prokofjev mukaan lukien – olisivat saapuneet käännekohtaan.” Rauhan tuoma ilo kuului teoksessa, mutta ei NKP:n toi-
Tykistön kunnialaukaukset ammuttiin, koska neuvosto- vomalla tavalla. Teoksen esitykset kiellettiin vuonna 1948,
armeija oli ylittänyt Veiksel-joen ja siirtänyt sodan omaksi ja siitä tuli todistuskappale Suomen valvontakomission
katsomaltaan maaperältä. Viidennen sinfonian avausosan johdosta vapautuneen Andrei Zhdanovin toimeenpa-
huipentumissa on tykistökeskitysten massiivisuutta, mut- nemassa musiikkiväen kurinpalautuksessa. Sinfonia ei ole
74 RONDO 5|2025

