Page 74 - RONDO_05
P. 74

RONDO   kuukauden klassikko


       ANTTI HÄYRYNEN







               Uudet suunnat ja




                 huojuvat keulat


















                                                     MUSIIKKI VUONNA 1945












                        Toinen maailmansota päättyi Euroopassa toukokuussa 1945, 80 vuotta sitten.
                      Musiikissa se tarkoitti loppuja ja alkuja. Yleisesti voi sanoa, että kansallisromantiikka

                             hävisi ja modernismi voitti, mutta sotaa seuranneessa tienristeyksessä
                                                 mikään ei ollut itsestään selvää.
          s                ODASSA HÄVINNEILLÄ ja voittaneilla val-   ta  jälkimmäiset osat  eivät loksahda  yhtä  ilmeiseen  san-




                                                                     karimoodiin.  Iloisesti  alkava  finaali  ryntäilee  kaaoksen
                           tioilla oli omat kulttuuripoliittiset agendansa.
                                                                     partaalla ja päättyy monimieliseen loppurutistukseen. Vii-
                           Kahdeksankymmentä vuotta myöhemmin
                           kilpailu eurooppalaisesta sivistysperinnöstä
                                                                     des sinfonia voitti Prokofjeville Stalin-palkinnon vuonna
                                                                     1946. Palkinnon antajan muotokuvan Prokofjev tavoitti
                           on muuttunut kamppailuksi sen merkitykses-
                           tä ja säilyttämisestä.
                                                                     elokuvamusiikissaan  Sergei Eisensteinin  Iivana  Julma,
                             Vuosi 1945 käynnistyi puna-armeijan
                                                                     osa I (1945).
                           suurhyökkäyksellä Puolassa. Tammikuun 23.
                                                                       Dmitri Shostakovitsh osallistui ”suureen isänmaal-
                           päivä Sergei Prokofjev johti viidennen sin-
                                                                     grad”) ja kahdeksannella sinfoniallaan. Ne saivat osakseen
                           foniansa kantaesityksen Moskovan konserva-
                torion suuressa salissa. Pianotaiteilija Svjatoslav Richter   liseen sotaan” monumentaalisilla  seitsemännellä  (”Lenin-
                                                                     kotimaista kiitosta ja kansainvälistä huomiota. Vuonna
                kertoo: ”Prokofjevin noustua korokkeelle sali hiljeni ja samalla al-  1945 Shostakovitshilta odotettiin kansakunnan saavutuk-
                koivat jyristä tykistön yhteislaukaukset. Hän oli jo nostanut tahti-  sia ylistävää voitonhymniä, ja säveltäjä aloittikin sellaisen
                puikkonsa, mutta odotti tykinlaukausten loppumista. Hetkessä oli   kahdesti. Niiden sijaan valmistui yhdessä kuukaudessa ke-
                jotain hyvin merkityksellistä, vertauskuvallista. Tuntui, kuin kaik-  sällä 1945 lyhyt yhdeksäs sinfonia op. 70.
                ki – Prokofjev mukaan lukien – olisivat saapuneet käännekohtaan.”  Rauhan tuoma ilo kuului teoksessa, mutta ei NKP:n toi-
                  Tykistön kunnialaukaukset ammuttiin, koska neuvosto-  vomalla tavalla. Teoksen esitykset kiellettiin vuonna 1948,
                armeija oli ylittänyt Veiksel-joen ja siirtänyt sodan omaksi   ja siitä tuli todistuskappale Suomen valvontakomission
                katsomaltaan maaperältä. Viidennen sinfonian avausosan   johdosta vapautuneen  Andrei Zhdanovin toimeenpa-
                huipentumissa  on  tykistökeskitysten massiivisuutta,  mut-  nemassa musiikkiväen kurinpalautuksessa. Sinfonia ei ole
          74     RONDO   5|2025
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79