Page 73 - RONDO_05
        P. 73
     Haaskiossa voi esimerkiksi
              Se kertoo itsemurhasta. Emme voi varmasti tietää, kuin-     törmätä erilaisiin koneisiin,
            ka mukavaa Wu Tao Tsulla omassa ideaalimaisemassaan
            oli, mutta Haaskiossa hahmoteltu maailma ainakin on ikävä     jotka ovat olemuksellisesti
            paikka. Ei mitään elämänmyönteistä seutua vaan silkkaa negaa,   väkivaltaisia.
            toivotonta tyhjyyttä jos kohta myös horisontista avautuvia
            houkuttavia näkymiä vieläkin suurempaan – täydelliseen –
            epäonnistumiseen.
            JO PELKÄSTÄÄN SIITÄ, että kirjalla on näinkin tympeä,     see itsenä: hän lakkaa esiintymästä, koska haluaa luoda täy-
            kuolleen eläimen raatoon viittaava nimi, voi aavistaa, et-  dellisen taideteoksen ja yleisön olemassaolo häiritsee häntä.
            tä Haaskio on kipeä kirja. Se kertoo häpeästä, itseinhosta ja   Wertheimer sen sijaan lakkaa soittamasta kokonaan, koska
            muista eksistentiaalisen ahdistuksen tunnetuista sivutuotteis-  Gouldin olemassaolo häiritsee häntä: siksi hän haluaa teh-
            ta maailmassa, jossa katuun liiskantuneet ihmiset ovat tosin kiehto-  dä itsestään täydellisen narrin, luuserin – haaskion (alkute-
            vaa katseltavaa mutta kaikki muu lähinnä iljettävää tai irvokasta.  os on nimeltään Der Untergeher, englanniksi The Loser).
              Lisää laatusanoja: kuvottava, mätä, kauhea, vastenmielinen...   Bernhardin  tyylille  ominainen  piirre,  fiktion  ja  todel-
            Salzburg on tietenkin kammottava ja Churille leimallinen vuoris-  lisuuden välisen rajan hämärtyminen, on jälleen läsnä
            totyperyys vihattavaa, mutta Desselbrunnin näivetysmaisema   kaikessa. Esimerkiksi Glenn Gould, joka  oikeasti kuului
            se vasta vaarallinen onkin, suorastaan sairaaksitekevä: pelkäs-  Thomas Bernhardin ystäviin, seikkailee rajavyöhykkeellä
            tään junan ikkunasta nähtynä se heikentää ihmisen vuosi-  väärennetyin paperein (hänen elinikänsä on laskettu vää-
            kausiksi uhkaamalla murskata ja tappaa hänet, jos poislähdön ja   rin), joten laitamme hänet lainausmerkkeihin ja toteam-
            karkaamisen hetki menee häneltä sivu suun.                me, että  Haaskion ”Glenn Gouldissa” on paljon samaa
              Haaskiosta ei todellakaan kannata kaivella matkailuvink-  näköä kuin oikeassakin – vai onko? Koska kaikki romaa-
            kejä  Itävallan  suuntaan  tai  inspiraatiota  neurotransfor-  nin henkilöhahmot tuntuvat asuvan samanaikaisesti rajan
            maatiovalmennukurssille, jossa pohditaan omaa napaa ja    kummallakin puolella, tähän on mahdotonta vastata rik-
            yritetään sitten vaihtaa negatiivinen napa positiiviseksi, en-  komatta Haaksion keskeistä teemaa vastaan, joka on epä-
            nen kuin tulee oikosulku ja negatiivisesti varautunut hiuk-  onnistuminen. Kirjan kertoja esimerkiksi on epäonnistunut
            kasparkamme lopullisesti pimahtaa. Haaskiossa on nimittäin   musiikissa ja jatkaa nyt määrätietoisesti epäonnistumistaan
            pimahdettu jo ja tuloksena on kauhea ihminen, vastenmielinen   sanataiteen alalla – jättämällä kesken ja tuhoamalla Glenn
            ja kuvottava.                                             Gould -esseensä ja aloittamalla yhä uudelleen alusta.
              Kirjassa on kaksikin tällaista 30 Goldberg-muunnelmaa ja   Samaa hän tekee myös kertojana ja vaikutelma on huu-
            yksi Glenn Gould, ja tarina rakentuu kertojan päässä vin-  maavan epätodellinen, kafkamainen; kuin lukisi narkoottis-
            hasti pyörteilevän tajunnanvirtamonologin varaan. Nämä    ta proosaa. En tiedä, onko sellaista kirjallisuuden lajityyppiä
            alitajunnasta ammentavat rakenteet tuntuvat koko ajan     olemassa, mutta mielleyhtymä kuvaa hyvin lukukokemus-
            ikään kuin romahtelevan, joten niitä pitää jatkuvasti kor-  tani, jossa Kafka tuntui ikään kuin kuultavan tekstin läpi.
            jailla ja hokemalla vahvistaa, mikä on vain omiaan vahvis-
            tamaan Bernhardin tekstin musiikillista lumovoimaa, josta   HAASKIOSSA VOI esimerkiksi törmätä erilaisiin koneisiin,
            on kirjoitettu paljon.                                    jotka ovat olemuksellisesti väkivaltaisia. Flyygeli on luonnol-
              Jostain syystä se, että  kerrontaa kuljetetaan eteenpäin nimen-  lisesti yksi näistä; toinen on olemassaolon kone, johon vanhemmat
            omaan mielenkuohun voimalla, tekee teoksesta pauhaavan sinfonisen   heittävät lapsensa tietoisesti jatkaakseen omaa onnettomuuttaan. Jot-
            (hyvin muotoiltu ajatus on Arto Virtaselta), joten Haaksio   kut heittävät lapsensa jopa studioon, joka on epätoivoko-
            on musiikkikirjaksi suorastaan poikkeuksellinen: se paitsi kä-  neistoista kauhein.
            sittelee musiikkia, on sitä itsekin.                         Tapaamme tekstissä myös perin outoja etenemistapoja,
              Loputtomat johtolauseketjut tyyliin hän sanoi, minä ajatte-  joista  erikseen tässä  yhteydessä mainittakoon hiilisangol-
            lin ovat kuin kadensseja ja kertausmerkit pakottavat kerto-  la ratsastaminen sekä perinteinen ryömiminen häkistä toi-
            jan (puhujan) toistelemaan omaa epäonnistumistaan kuin    seen. Näin tekevät kirjan luuserit, jotka tunnistaa siitä, ettei
            loitsua tai rituaalia, joka sitoo yhteen kielen ja mielen: En   epäonnistumisen pelko anna heille siipiä vaan lamauttaa.
            ole taiteilija! En ole taiteilija! En ole taiteilija!        Lopulta on mainittava, että kafkamaista tekstissä on tie-
              Vaan mikä? Vastenmielinen taidetuote ja umpikujaihminen jos   tenkin itse teksti, varsinkin tunnelmavalaistuksen ja sitä luo-
            enää sitäkään: epäonnistunut pianisti.                    van rytmin osalta. Fiktion ja todellisuuden välistä rajaa on
                                                                      näissä olosuhteissa mahdoton edes erottaa; kaikki tapahtuu
            HAASKIO KERTOO pakkomielteisestä täydellisyyden           kertojan päässä, koko hengästyttävä yksinpuhelu (157 sivua
            tavoittelusta, neroudesta ja kuolemasta, joka on kirjassa   ilman kappaleenvaihtoa), joka saa alkunsa lopusta eli Wert-
            yllättävän epämääräinen käsite. Päähenkilön kuolemisen    heimerin kuolemasta.
            ajankohtaa ja kestoa on esimerkiksi hankala määritellä, kuo-  Taon alku on samalla sen loppu, mikä on tietenkin käsit-
            linsyystä puhumattakaan: Glenn Gould kenties tuhosi Wert-  tämätöntä ja ristiriitaista; paradoksi. Myös Haaksio on omal-
            heimerin mutta Goldberg-muunnelmat tappoivat hänet – vaiko   la tavallaan käsittämätön kirja, joka kiehtoo ja hämmentää
            pelkkä keskinkertaisuus, nerouden puute?                  ajatuksia  vielä  pitkään lukemisen jälkeenkin. Omituinen
              Wertheimerin kuoleminen kesti lopulta naurettavat 28    teos vähän kuin taolainen paradoksi: pimeä ja häikäisevä,
            vuotta, mitä kirjassa kelataan loputtomiin, kuten kaikkea.   tumma ja loistava. ■
            Ainoastaan Glenn Gould vaikuttaa olevan ainakin jossain
            määrin vapaa tekemisen aikomisesta ja niinsanotusti valit-  Seuraavalla kerralla: Yösoittoja
                                                                                               RONDO CLASSIC  5|2025         73





