Page 80 - RONDO_05
P. 80

ESITYKSET






          kajaanilaistulkinta


          riisuu Anna Liisan ja yhteisön






          Routa Company & Kajaanin
          kaupunginteatteri: Anna Liisa.
          Teksti: Minna Canth. Ohjaus: Anni
          Mikkelsson. Koreografia: Maija
          Viipuri. Lavastus: Markku Hernet-
          koski ja Veera Kopsala. Puvut: Tiina
          Siltala. Näyttelijät: Janne Kinnunen,
          Milla Kuikka, Jukka Peltola, Mika
          Silvennoinen, Satu Tujula, Teija
          Töyry, Vera Veiskola, Maija Viipuri,
          Jose Viitala.
         m            ONI nykyesi-
                      tys hyödyntää ku-
                      via, livemusiikkia
                      ja tanssia syven-
          tämään ja vahvistamaan tarinaa                                                              Naapuritalon nuori isäntä
          sekä teemoja. Näin toimii myös                                                              Johannes (Jose Viitala)
                                                                                                      haluaa naida Anna Liisan
          Routa Companyn ja Kajaanin                                                                  (Milla Kuikka), jota
          kaupunginteatterin yhteistuotan-                                                            syyllisyydentunne ja
          tona toteutettu tulkinta Min-  © VEERA KONSTI                                               häpeä estävät nauttimasta
          na Canthin Anna Liisasta, josta                                                             rakkaudestaan.
          muodostuu eräänlainen häpeäs-
          tä puhdistautuminen kaikille osa-
          puolille. Esitys vieraili Espoon   Anna Liisa kuin Tapaus Anna Lii-  mällä muun muassa PMMP:n   läsnä Anna Liisan elämässä. Esi-
          teatterissa toukokuussa.    sa. Koko esiintyjäkaarti toimii pi-  ja Astrid Swanin nais- ja tyt-  tyksen alun lapsenmurha on
            Kajaanilaisessa tulkinnassa ko-  kemminkin kollektiivina. Silti   töenergiaa huokuvia kappaleita.   etäännytetty taidokkaasti ja to-
          rostuu rituaalinomainen trans-  yksilöt piirtyvät esiin: tunnemyrs-  Loppupuolella kuullaan Bä-  teutettu oivaltavasti.
          formaatio. Teinityttönä aikuiselle   kyssään elävä Anna Liisa, uhma-  mä-kollektiivin biisi, jonka sanat   Toisen näytöksen aikana la-
          miehelle raskaaksi tullut ja lap-  kas Pirkko-sisko (Vera Veiskola)   ”Kaiken takana on bämä!” (bämä =   valle tuodaan Veera Kopsa-
          sensa puolivahingossa surman-  ja vastenmielinen Mikko (Mika   bitch + ämmä), kiteyttävät, ettei   lan suurikokoiset reliefit, joissa
          nut Anna Liisa kasvaa yhteisönsä   Silvennoinen). Satu Turusen   naisten vapautuminen synny kilt-  nähdään kolme eri-ikäistä naista.
          normeja noudattavasta nuoresta   ja Jukka Peltolan tulkitsemissa   teydellä. Tämä näkyy myös Mil-  Näistä teoksista muodostuu ko-
          naisesta näitä normeja haastavak-  vanhemmissa on hiljaista, vakuut-  la Kuikan tavassa tuoda esiin   ko esityksen kehollisin ja aistilli-
          si yksilöksi. Anni Mikkelssonin   tavaa syvyyttä. Jose Viitalan Ju-  aggressio ja eläimellisyys.  sin elementti. Ne julistavat naisen
          ohjauksessa myös yhteisö joutuu   hani-sulhanen taas jää tietoisesti   Musiikki solahtaa esitykseen   seksuaalista ja kehollista vapautu-
          kohtaamaan saman trauman ja   taka-alalle.               luontevasti, ja erityisesti toises-  mista tavalla, joka vangitsee kat-
          läpikäymään muutoksen.        Näytelmän – ja tämänkin esi-  sa näytöksessä ryhmäkohtauk-  sojan huomion. Tätä teemaa olisi
            Muut henkilöt – Anna Liisan   tyksen – moraali ja vapautus kum-  set muuttuvat vaivatta yhteiseksi   toivonut korostettavan muualla-
          vanhemmat ja sisko, sulhanen Ju-  puavat totuuden kohtaamisesta.   tanssiksi. Kaikki liikkeellistämi-  kin esityksessä – nyt se jää relie-
          hani sekä viettelijä Mikko ja tä-  Salatun rikoksen lisäksi on tunnus-  nen ei kuitenkaan toimi moitteet-  fien varaan.
          män äiti – toimivat yksilöllisistä   tettava muitakin totuuksia: aikui-  ta. Maija Viipurin koreografia   Canthin näytelmän realismia
          motiiveistaan huolimatta erään-  nen mies on vietellyt 15-vuotiaan   on paikoin ”vain tanssimista”, ja   ja aikakautta rikkovat elementit,
          laisena ”kuorona”: vastustajina ja   tytön ja paennut, kun tämä on tul-  liikkeellinen ilmaisu jää yleiselle   kuten nykynuorten ilmaisut, se-
          todistajina. Tämä asetelma tuo   lut raskaaksi. Tytön vanhempien   tasolle. Tyylivaihdokset puheesta   kä piristävät että rikkovat koko-
          esiin Minna Canthin näytelmän   ankaruus on jättänyt lapsen sel-  fyysiseen ilmaisuun tai traagises-  naisuutta. Tarkoituksena lienee
          yhteiskunnallisen ulottuvuuden:   viytymään yksin. Yhteisö on val-  ta koomiseen tuntuvat ajoittain   muistuttaa, että tarina ei ole kau-
          ilman näiden ihmisten moraali-  mis sulkemaan silmänsä rikokselta,   epäjohdonmukaisilta tai absur-  kana nykyhetkestä. Silti ne tuo-
          normeja Anna Liisan kohtalo olisi   jos se peitellään uskottavasti. Ei-  deilta. Nopeat vaihtelut asettavat   vat tyylilliseen keitokseen turhaa
          voinut olla toisenlainen – rikosta   vät kovin vieraita ilmiöitä nykyai-  näyttelijöille suuria haasteita.  levottomuutta – vaikka naapuri-
          ei ehkä olisi tapahtunutkaan.  kanakaan.                    Viipuri itse tanssii herkäs-  penkin nuorisoa ne kyllä naurat-
            Esityksen keskiössä ei ole niin-  Esitystä on pyritty tuomaan lä-  ti ja koskettavasti kuolleen lap-  tivat. ■
          kään Milla Kuikan tulkitsema   hemmäs nykykatsojaa hyödyntä-  sen haamuna, joka on jatkuvasti      MINNA TAWAST


         80     RONDO    5|2025
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85