Page 80 - RONDO_05
P. 80
ESITYKSET
kajaanilaistulkinta
riisuu Anna Liisan ja yhteisön
Routa Company & Kajaanin
kaupunginteatteri: Anna Liisa.
Teksti: Minna Canth. Ohjaus: Anni
Mikkelsson. Koreografia: Maija
Viipuri. Lavastus: Markku Hernet-
koski ja Veera Kopsala. Puvut: Tiina
Siltala. Näyttelijät: Janne Kinnunen,
Milla Kuikka, Jukka Peltola, Mika
Silvennoinen, Satu Tujula, Teija
Töyry, Vera Veiskola, Maija Viipuri,
Jose Viitala.
m ONI nykyesi-
tys hyödyntää ku-
via, livemusiikkia
ja tanssia syven-
tämään ja vahvistamaan tarinaa Naapuritalon nuori isäntä
sekä teemoja. Näin toimii myös Johannes (Jose Viitala)
haluaa naida Anna Liisan
Routa Companyn ja Kajaanin (Milla Kuikka), jota
kaupunginteatterin yhteistuotan- syyllisyydentunne ja
tona toteutettu tulkinta Min- © VEERA KONSTI häpeä estävät nauttimasta
na Canthin Anna Liisasta, josta rakkaudestaan.
muodostuu eräänlainen häpeäs-
tä puhdistautuminen kaikille osa-
puolille. Esitys vieraili Espoon Anna Liisa kuin Tapaus Anna Lii- mällä muun muassa PMMP:n läsnä Anna Liisan elämässä. Esi-
teatterissa toukokuussa. sa. Koko esiintyjäkaarti toimii pi- ja Astrid Swanin nais- ja tyt- tyksen alun lapsenmurha on
Kajaanilaisessa tulkinnassa ko- kemminkin kollektiivina. Silti töenergiaa huokuvia kappaleita. etäännytetty taidokkaasti ja to-
rostuu rituaalinomainen trans- yksilöt piirtyvät esiin: tunnemyrs- Loppupuolella kuullaan Bä- teutettu oivaltavasti.
formaatio. Teinityttönä aikuiselle kyssään elävä Anna Liisa, uhma- mä-kollektiivin biisi, jonka sanat Toisen näytöksen aikana la-
miehelle raskaaksi tullut ja lap- kas Pirkko-sisko (Vera Veiskola) ”Kaiken takana on bämä!” (bämä = valle tuodaan Veera Kopsa-
sensa puolivahingossa surman- ja vastenmielinen Mikko (Mika bitch + ämmä), kiteyttävät, ettei lan suurikokoiset reliefit, joissa
nut Anna Liisa kasvaa yhteisönsä Silvennoinen). Satu Turusen naisten vapautuminen synny kilt- nähdään kolme eri-ikäistä naista.
normeja noudattavasta nuoresta ja Jukka Peltolan tulkitsemissa teydellä. Tämä näkyy myös Mil- Näistä teoksista muodostuu ko-
naisesta näitä normeja haastavak- vanhemmissa on hiljaista, vakuut- la Kuikan tavassa tuoda esiin ko esityksen kehollisin ja aistilli-
si yksilöksi. Anni Mikkelssonin tavaa syvyyttä. Jose Viitalan Ju- aggressio ja eläimellisyys. sin elementti. Ne julistavat naisen
ohjauksessa myös yhteisö joutuu hani-sulhanen taas jää tietoisesti Musiikki solahtaa esitykseen seksuaalista ja kehollista vapautu-
kohtaamaan saman trauman ja taka-alalle. luontevasti, ja erityisesti toises- mista tavalla, joka vangitsee kat-
läpikäymään muutoksen. Näytelmän – ja tämänkin esi- sa näytöksessä ryhmäkohtauk- sojan huomion. Tätä teemaa olisi
Muut henkilöt – Anna Liisan tyksen – moraali ja vapautus kum- set muuttuvat vaivatta yhteiseksi toivonut korostettavan muualla-
vanhemmat ja sisko, sulhanen Ju- puavat totuuden kohtaamisesta. tanssiksi. Kaikki liikkeellistämi- kin esityksessä – nyt se jää relie-
hani sekä viettelijä Mikko ja tä- Salatun rikoksen lisäksi on tunnus- nen ei kuitenkaan toimi moitteet- fien varaan.
män äiti – toimivat yksilöllisistä tettava muitakin totuuksia: aikui- ta. Maija Viipurin koreografia Canthin näytelmän realismia
motiiveistaan huolimatta erään- nen mies on vietellyt 15-vuotiaan on paikoin ”vain tanssimista”, ja ja aikakautta rikkovat elementit,
laisena ”kuorona”: vastustajina ja tytön ja paennut, kun tämä on tul- liikkeellinen ilmaisu jää yleiselle kuten nykynuorten ilmaisut, se-
todistajina. Tämä asetelma tuo lut raskaaksi. Tytön vanhempien tasolle. Tyylivaihdokset puheesta kä piristävät että rikkovat koko-
esiin Minna Canthin näytelmän ankaruus on jättänyt lapsen sel- fyysiseen ilmaisuun tai traagises- naisuutta. Tarkoituksena lienee
yhteiskunnallisen ulottuvuuden: viytymään yksin. Yhteisö on val- ta koomiseen tuntuvat ajoittain muistuttaa, että tarina ei ole kau-
ilman näiden ihmisten moraali- mis sulkemaan silmänsä rikokselta, epäjohdonmukaisilta tai absur- kana nykyhetkestä. Silti ne tuo-
normeja Anna Liisan kohtalo olisi jos se peitellään uskottavasti. Ei- deilta. Nopeat vaihtelut asettavat vat tyylilliseen keitokseen turhaa
voinut olla toisenlainen – rikosta vät kovin vieraita ilmiöitä nykyai- näyttelijöille suuria haasteita. levottomuutta – vaikka naapuri-
ei ehkä olisi tapahtunutkaan. kanakaan. Viipuri itse tanssii herkäs- penkin nuorisoa ne kyllä naurat-
Esityksen keskiössä ei ole niin- Esitystä on pyritty tuomaan lä- ti ja koskettavasti kuolleen lap- tivat. ■
kään Milla Kuikan tulkitsema hemmäs nykykatsojaa hyödyntä- sen haamuna, joka on jatkuvasti MINNA TAWAST
80 RONDO 5|2025

