Page 55 - Rondo_07
P. 55
myös kotimaassa
on monia taitavia
huippurakentajia.
Kun omat säästöt ovat vain puro
Omat säästöt olivat kuitenkin vain pieni osa soittimen
budjetista. Kun kokoviuluun siirtyminen lähestyi, Ilonan
perhe kartoitti yhdessä opettajan kanssa erilaisia mahdol-
lisuuksia hakea apurahaa soittimen hankintaan. Apura-
hahakemuksia varten laadittiin rahoitussuunnitelma, ja
opettaja kirjoitti niihin suosituksensa. Ilona rustasi liit-
teeksi myös oman puheenvuoron harrastuksestaan ja sii-
hen liittyvistä unelmista.
Ulla Vuolanne Kansansivistysrahastosta kertoo, et-
tä myönteisten apurahapäätösten takana on hyvä hake-
mus perusteluineen, jotka ovat usein myös sosiaalisia. Samuli Hyvärinen Toonikasta auttaa asiakkaita löytämään instrumentin ja
”Meitä on viisi sisarusta, joista neljä soittaa jotakin soi- jousen, jotka ovat keskenään hyvässä balanssissa.
tinta”, Ilona valottaa ja jatkaa: ”Varmaan pieninkin sisko
alkaa soittaa viulua, kun olen häntä vähän opettanut”.
Vuolanteen mukaan Kansansivistysrahasto vastaanot- dagogeja. ”Soittimen etsinnässä kyse on yksilöistä, soit-
taa vuosittain yhteensä pari tuhatta hakemusta, joista tajan persoonasta ja musiikista, jota hän soittaa”, sekä
n. 100–150 on instrumenttihankintoihin liittyviä hake- Takkula että Hyvärinen nyökyttelevät yhdessä.
muksia. ”Joka vuosi 10–15 apurahaa jaetaan soittimen
hankintaan”, Vuolanne arvioi ja lisää: ”Tuemme myös Sopiva jousi luo balanssia
säveltäjiä, sovittajia, musiikkileiriläisiä, orkestereita ja le- Hyvärinen korostaa myös jousen valinnan merkitystä:
vytyshankkeita.” ”Jousikäsi on musiikkikäsi, eikä parhainkaan instrument-
ti yllä täyteen potentiaalinsa, jos soitin ja jousi eivät ole
Apua ystävän valintaan balanssissa.” Tasapainoisella jousella on rentoa soittaa,
Toukokuussa 2022 Ilonan useasta purosta koostunut viu- jolloin lihasrentous heijastuu myös otekäden työskente-
lupotti oli kasassa, ja hän pääsi viulunetsintäreissulle Hel- lyyn. ”Monesti jouseen aletaan kiinnittää huomiota vas-
sinkiin. ”Oli jännittävää mennä sisälle viululiikkeeseen, ja ta opintojen loppuvaiheessa, vaikka varsinkin aloittelijan
viulun valinta oli vaikeaa”, Ilonan kuvailee. Tukena soit- olisi tärkeä saada kokemus soiton rentoudesta”, Hyväri-
timen etsinnässä oli perheen viulistiystävä, jonka kanssa nen pohtii. Viime aikoina kohtuuhintaisten puisten pikku-
Ilona soitti vuorotellen eri soittimilla. He kuulostelivat yh- jousten ominaisuudet ovat parantuneet, ja niitä kannattaa
dessä viulujen sointia soittamalla jokaisella kielellä Tuiki, hankkia myös aloittelijoille hiilikuitujousten sijaan.
tuiki tähtöstä, kuten Toonikan myyjä Samuli Hyvärinen ”Laadukkaat jouset tehdään pääasiassa käsityö-
ohjeisti. ”Koesoittoon kannattaa valita helppo kappale, nä brasilialaisesta pernambuco-puusta”, kertoo Takku-
jotta pystyy soittamaan rennosti ilman muistelua ja tek- la. Puu on tiheäsyistä, kovaa ja jäykkää, minkä vuoksi
nisiä esteitä, jolloin voi keskittyä täysin soittimen sekä jou- se on ainutlaatuista jousien raaka-aineeksi. Aikojen saa-
sen ominaisuuksiin”, Hyvärinen täsmentää. tossa materiaalina on käytetty myös muita puulajeja, ku-
”Osaava myyjä on erittäin tärkeä elementti etenkin ten käärme-, rauta- ja mehiläispuuta. Pernambuco-puu
jousisoittimia myydessä”, painottaa Toonikan omistaja on uhanalainen laji, ja jousenrakentajat pyrkivät pelas-
Heikki Takkula. ”Myyjän täytyy osata mallata asiak- tamaan lajikkeen istuttamalla uusia pernambuco-metsiä
kaalle oikean kokoinen soitin ja ymmärtää hänen soi- kansainvälisen IPCI-järjestön avulla. Laadukkaita jousia
tinmakuaan”, hän täydentää. Esimerkiksi Toonikassa rakennetaan ympäri maailmaa, mutta kuuluisimmat jou-
kaikki myyjät ovat esiintyviä muusikoita ja kokeneita pe- set tulevat Englannista, Ranskasta ja Saksasta. |
RONDO CLASSIC 7|2022 55