Page 50 - Rondo_07
P. 50
CD
KUUKAUDEN CD OOPPERA
Ullmann
Naisten pianomusiikkia
salongeista
modernismiin
Three Centuries of Female Composers. Anne-Louise
Brillon du Joy, Hélène de Montgeroult, Maria Szy- Viktor Ullmann: Kaiser von Atlantis.
manowska, Agathe Backer-Grøndahl, Teresa Carreño, Juliana Zara (Bubikopf, Polkka-
Vitezslava Kapralova. Tanya Ekanyaka. Nicolas tukkainen tyttö, Sotilas), Christel
Horvath, Alexander Kostritsa, Sara Aimée Smiseth, Loetzsch (Rumpali), Johannes
Alexandra Oehler, Giorgio Koukl, Tanya Ekanyaka, Chum (Harlekiini), Adrian Eröd
Ishimoto Hiroko, piano. Grand Piano GP897X (10 cd). (Keisari), Lars Woldt (Kovaääni-
nen), Tared Nazmi (Kuolema), Mun-
● Grand Piano on koonnut kymmenelle levylle nais- chenin radio-orkesteri, johtajana
säveltäjien pianoteoksia kolmelta vuosisadalta. Nimet Patrick Hahn. BR Klassik 900339.
kertovat, että naispuolisia säveltäjiä löytyy menneisyy- ● Viktor Ullmannin pienoisoop-
destä paljon enemmän kuin yleensä muistetaan. Ai- pera Atlantiksen keisari Peter Klei-
noastaan Ishimoto Hirokon soittamalle viimeiselle nin librettoon valmistui vuonna
levylle on koottu yhden kappaleen näytteitä historian 1943 natsien perustamalla The-
kirjoihin tiensä löytäneiltä naissäveltäjiltä, kuten Cla- resienstadtin mallileirillä. Vuotta
ra Schumannilta, Cécile Chaminadelta, Amy ajalle tyypillistä, että hän joutui hylkäämään työtar- myöhemmin molemmat tapet-
Beachilta, Lili Boulangerilta, Florence Pricelta jouksia perhesyistä eli hoitaakseen lapsiaan. tiin Auschwitz-Birkenaussa. Ta-
ja Tatjana Nikolajevalta. Venezuelalaisvirtuoosi Teresa Carreñon (1853– rina on symboliikkaan verhottu
Anne-Louise Brillon du Joy (1744–1824) 1917) ura oli näistä naissäveltäjistä värikkäin ja kä- satiiri vallanhimoisesta keisaris-
ja Hélène de Montgeroult (1764–1836) oli- sitti neljä aviomiestä, kansainvälisiä kiertueita ja ta, joka lietsoo ihmiset sotimaan
vat ranskalaisia säätyläisnaisia, joiden säveltäjän- ja laulamista oopperasopraanona. Teoksista erottuu toisensa sukupuuttoon. Se ei so-
muusikonura osui kahden puolen Suurta vallanku- hänen opettajansa Gottschalkin, kolmannen mie- vi Kuolemalle, joka katsoo keisa-
mousta. Vastaavasti heidän pianosonaattinsa liik- hensä Eugene d’Albertin ja Chopinin vaikutus, rin kaapanneen hänelle kuuluvan
kuvat klassismista varhaiseen romantiikkaan. Du mutta vaikutteiden yhdistelmä on hänen omansa. vallan. Musiikki liikkuu railak-
Jouyn 1760–70-luvuilla syntyneet sonaatit ovat kas- Alexandra Oehler saa pistää Carreñon näyttävien kaan kabareemeiningin ja Hinde-
vaneet hänen ylläpitämänsä suositun kulttuurisalon- kohtausten kanssa peliin kaiken taituruutensa. mith-henkisen lyyrisyyden välillä.
gin ilmapiiristä. Clementin johdolla opiskelleen de Bohuslav Martinůn oppilas, nuorena kuollut Natsit kielsivät esitykset Terezi-
Montgeroult’n yhdeksän sonaattia ovat laajempia ja tsekkiläinen Vitezslava Kaprálova (1915–1940) nissä, kantaesitys kuultiin vuonna
julkaistiin vuosina 1795–1811. on tämän valikoiman omaperäisin, modernistinen 1975, ja Suomessa oopperan johti
Molemmat ovat persoonallisia ja teknisesti taitavia ja arkkitehtuuriltaan luja, mutta mielikuvitustaan ar- 2016 tämän vuoden helmikuussa
säveltäjiä, joiden teoksista pianisti Nicolas Horvath kailematta vyöryttävä säveltäjä. Martinů-spesialistina edesmennyt Jaakko Kuusisto.
on ilmeisen innoittunut. Naisten ammattimaiseen tunnettu Giorgio Koukl pystyttää Sonata appasiona- Syntyhistoria antaa oopperalle
toimintaan liittyneet sosiaaliset rajoitukset tarkoit- tasta (1933) jyhkeän monumentin ja tavoittaa ”Grotes- merkityksen, joka ylittää perintei-
tivat usein, että heidän musiikkinsa jäi pienten sää- kin passacaglian” (1935) ja Viiden pianokappaleen (1932) set musiikilliset ansiot. SS-miesten
tyläispiirien iloksi. Niissäkin puitteissa syntyi usein houkuttavan häilyvyyden. Levyn lopulla kuultavat hönkiessä selän takana satiiris-
kekseliäämpää musiikkia kuin voisi odottaa. Esimerk- ”Kukkakimput” (1935) ja viimeisinä vuosina syntyneet ta jäi puuttumaan terävin kär-
ki tästä ovat puolalaisen Maria Szymanowskan pikkukappaleet ovat ensilevytyksiä. ki. Heterogeeninen soitinkoneisto
(1769–1831) poloneesit, valssit, masurkat ja muut Srilankalais-englantilainen Tanya Ekanyaka (s. banjoineen ja saksofoneineen tuo
tanssit, joista Chopin vähän myöhemmin muotoili 1977) on levysarjan ainoa elossa oleva säveltäjä. Hä- mieleen Weimarin tasavallan hil-
täysromanttista pianorunoutta. nen koronapandemian aikana syntynyt Planeetat ja peät ajat. Kuolema ei näyttäydy
Szymanowskan tanssit ovat nekin suunnattuja sa- ihmisyys -sarjansa on tuskin mikään naissäveltäjien kaikessa sodanaikaisessa karmeu-
lonkiympäristöön. Se oli aikakauden naissäveltäjien kehityksen päätepiste, enemmänkin rapsodisesti tun- dessaan, ja keisari vaikuttaa vä-
kotikenttää ja toi musiikkiin sosiaalista tarkkanäköi- nelmoivia mietelmiä kosmisesta symboliikasta. Muil- lillä kiukuttelevalta teiniltä. Silti
syyttä, joka voi tuoda mieleen Jane Austenin ro- ta osin Grand Pianon levyboksi toimii tarkoitetulla pientä teosta ympäröi massiivi-
maanit. Norjalaisen Agathe Backer-Grøndahlin tavalla. Kaikki pianistit ovat paneutuneet tehtävään- nen pimeys, jonka tuntee myös täs-
(1847–1907) pianistinura osui kansallisromantiikan sä huolella, ja levyjen dokumentaatio on kohdallaan. sä Patrick Hahnin johtamassa
nousukaudelle, ja hänen pikkukappaleensa ja kan- Joissakin tapauksissa pianon olisi voinut virittää pa- konserttitaltioinnissa viime vuodel-
sanlaulusovituksensa tuovat vääjäämättä mieleen remmin, ja varhaiset teokset olisi saanut esittää pe- ta. Kaikki solistit ovat tehtävien-
Griegin Lyyriset kappaleet. Backer-Grøndahl esitti me- riodisoittimin. ■ sä tasalla, ja Hahn saa kerrontaan
nestyksellä myös Griegin pianokonserttoa, mutta on ANTTI HÄYRYNEN näyttämöllisen jännitteen. Teos
50 RONDO CLASSIC 7|2022