Page 50 - Rondo_07
P. 50

CD







           KUUKAUDEN CD                                                                              OOPPERA
                                                                                                      Ullmann
           Naisten pianomusiikkia
           salongeista

           modernismiin




           Three Centuries of Female Composers. Anne-Louise
           Brillon du Joy, Hélène de Montgeroult, Maria Szy-                                   Viktor Ullmann: Kaiser von Atlantis.
           manowska, Agathe Backer-Grøndahl, Teresa Carreño,                                   Juliana Zara (Bubikopf, Polkka-
           Vitezslava Kapralova. Tanya Ekanyaka. Nicolas                                       tukkainen tyttö, Sotilas), Christel
           Horvath, Alexander Kostritsa, Sara Aimée Smiseth,                                   Loetzsch (Rumpali), Johannes
           Alexandra Oehler, Giorgio Koukl, Tanya Ekanyaka,                                    Chum (Harlekiini), Adrian Eröd
           Ishimoto Hiroko, piano. Grand Piano GP897X (10 cd).                                 (Keisari), Lars Woldt (Kovaääni-
                                                                                               nen), Tared Nazmi (Kuolema), Mun-
           ● Grand Piano on koonnut kymmenelle levylle nais-                                   chenin radio-orkesteri, johtajana
           säveltäjien pianoteoksia kolmelta vuosisadalta. Nimet                               Patrick Hahn. BR Klassik 900339.
           kertovat, että naispuolisia säveltäjiä löytyy menneisyy-                            ● Viktor Ullmannin pienoisoop-
           destä paljon enemmän kuin yleensä muistetaan. Ai-                                   pera Atlantiksen keisari Peter Klei-
           noastaan Ishimoto Hirokon soittamalle viimeiselle                                   nin librettoon valmistui vuonna
           levylle on koottu yhden kappaleen näytteitä historian                               1943 natsien perustamalla The-
           kirjoihin tiensä löytäneiltä naissäveltäjiltä, kuten Cla-                           resienstadtin mallileirillä. Vuotta
           ra Schumannilta, Cécile Chaminadelta, Amy   ajalle tyypillistä, että hän joutui hylkäämään työtar-  myöhemmin molemmat tapet-
           Beachilta, Lili Boulangerilta, Florence Pricelta   jouksia perhesyistä eli hoitaakseen lapsiaan.  tiin Auschwitz-Birkenaussa. Ta-
           ja Tatjana Nikolajevalta.                   Venezuelalaisvirtuoosi Teresa Carreñon (1853–  rina on symboliikkaan verhottu
             Anne-Louise Brillon du Joy (1744–1824)   1917) ura oli näistä naissäveltäjistä värikkäin ja kä-  satiiri vallanhimoisesta keisaris-
           ja Hélène de Montgeroult (1764–1836) oli-  sitti neljä aviomiestä, kansainvälisiä kiertueita ja   ta, joka lietsoo ihmiset sotimaan
           vat ranskalaisia säätyläisnaisia, joiden säveltäjän- ja   laulamista oopperasopraanona. Teoksista erottuu   toisensa sukupuuttoon. Se ei so-
           muusikonura osui kahden puolen Suurta vallanku-  hänen opettajansa Gottschalkin, kolmannen mie-  vi Kuolemalle, joka katsoo keisa-
           mousta. Vastaavasti heidän pianosonaattinsa liik-  hensä Eugene d’Albertin ja Chopinin vaikutus,   rin kaapanneen hänelle kuuluvan
           kuvat klassismista varhaiseen romantiikkaan. Du   mutta vaikutteiden yhdistelmä on hänen omansa.   vallan. Musiikki liikkuu railak-
           Jouyn 1760–70-luvuilla syntyneet sonaatit ovat kas-  Alexandra Oehler saa pistää Carreñon näyttävien   kaan kabareemeiningin ja Hinde-
           vaneet hänen ylläpitämänsä suositun kulttuurisalon-  kohtausten kanssa peliin kaiken taituruutensa.  mith-henkisen lyyrisyyden välillä.
           gin ilmapiiristä. Clementin johdolla opiskelleen de   Bohuslav Martinůn oppilas, nuorena kuollut   Natsit kielsivät esitykset Terezi-
           Montgeroult’n yhdeksän sonaattia ovat laajempia ja   tsekkiläinen Vitezslava Kaprálova (1915–1940)   nissä, kantaesitys kuultiin vuonna
           julkaistiin vuosina 1795–1811.            on tämän valikoiman omaperäisin, modernistinen   1975, ja Suomessa oopperan johti
             Molemmat ovat persoonallisia ja teknisesti taitavia   ja arkkitehtuuriltaan luja, mutta mielikuvitustaan ar-  2016 tämän vuoden helmikuussa
           säveltäjiä, joiden teoksista pianisti Nicolas Horvath   kailematta vyöryttävä säveltäjä. Martinů-spesialistina   edesmennyt Jaakko Kuusisto.
           on ilmeisen innoittunut. Naisten ammattimaiseen   tunnettu Giorgio Koukl pystyttää Sonata appasiona-  Syntyhistoria antaa oopperalle
           toimintaan liittyneet sosiaaliset rajoitukset tarkoit-  tasta (1933) jyhkeän monumentin ja tavoittaa ”Grotes-  merkityksen, joka ylittää perintei-
           tivat usein, että heidän musiikkinsa jäi pienten sää-  kin passacaglian” (1935) ja Viiden pianokappaleen (1932)   set musiikilliset ansiot. SS-miesten
           tyläispiirien iloksi. Niissäkin puitteissa syntyi usein   houkuttavan häilyvyyden. Levyn lopulla kuultavat   hönkiessä selän takana satiiris-
           kekseliäämpää musiikkia kuin voisi odottaa. Esimerk-  ”Kukkakimput” (1935) ja viimeisinä vuosina syntyneet   ta jäi puuttumaan terävin kär-
           ki tästä ovat puolalaisen Maria Szymanowskan   pikkukappaleet ovat ensilevytyksiä.  ki. Heterogeeninen soitinkoneisto
           (1769–1831) poloneesit, valssit, masurkat ja muut   Srilankalais-englantilainen Tanya Ekanyaka (s.   banjoineen ja saksofoneineen tuo
           tanssit, joista Chopin vähän myöhemmin muotoili   1977) on levysarjan ainoa elossa oleva säveltäjä. Hä-  mieleen Weimarin tasavallan hil-
           täysromanttista pianorunoutta.            nen koronapandemian aikana syntynyt Planeetat ja   peät ajat. Kuolema ei näyttäydy
             Szymanowskan tanssit ovat nekin suunnattuja sa-  ihmisyys -sarjansa on tuskin mikään naissäveltäjien   kaikessa sodanaikaisessa karmeu-
           lonkiympäristöön. Se oli aikakauden naissäveltäjien   kehityksen päätepiste, enemmänkin rapsodisesti tun-  dessaan, ja keisari vaikuttaa vä-
           kotikenttää ja toi musiikkiin sosiaalista tarkkanäköi-  nelmoivia mietelmiä kosmisesta symboliikasta. Muil-  lillä kiukuttelevalta teiniltä. Silti
           syyttä, joka voi tuoda mieleen Jane Austenin ro-  ta osin Grand Pianon levyboksi toimii tarkoitetulla   pientä teosta ympäröi massiivi-
           maanit. Norjalaisen Agathe Backer-Grøndahlin   tavalla. Kaikki pianistit ovat paneutuneet tehtävään-  nen pimeys, jonka tuntee myös täs-
           (1847–1907) pianistinura osui kansallisromantiikan   sä huolella, ja levyjen dokumentaatio on kohdallaan.   sä Patrick Hahnin johtamassa
           nousukaudelle, ja hänen pikkukappaleensa ja kan-  Joissakin tapauksissa pianon olisi voinut virittää pa-  konserttitaltioinnissa viime vuodel-
           sanlaulusovituksensa tuovat vääjäämättä mieleen   remmin, ja varhaiset teokset olisi saanut esittää pe-  ta. Kaikki solistit ovat tehtävien-
           Griegin Lyyriset kappaleet. Backer-Grøndahl esitti me-  riodisoittimin. ■           sä tasalla, ja Hahn saa kerrontaan
           nestyksellä myös Griegin pianokonserttoa, mutta on                 ANTTI HÄYRYNEN   näyttämöllisen jännitteen. Teos


         50     RONDO CLASSIC    7|2022
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55