Page 51 - Rondo_07
P. 51

CD






            on valitettavan ajankohtainen, kun   ORKESTERI           meistelty, ehdottomasti paras, mitä   Mozart
            maailmassa riehuu jälleen kuolemaa                       teoksesta on kuultu. Varhaisempi
            kylvävä keisari. ■                 Koechlin              Vers la vôute étoilée täydentää julkai-
                         ANTTI HÄYRYNEN                              sun tyylikkäästi. ■
                                                                                 ANTTI HÄYRYNEN

              VOKAALIMUSIIKKI                                              Nielsen ja
                   Desprez                                                  Sibelius

                                                                                                 Mozart Minore. W. A. Mozart:
                                                                                                 pianokonsertot nro 20 d ja 24 c.
                                                                                                 See Siang Wong, piano, Southwest
                                         Charles Koechlin: The Seven Star’s                      German Philharmonic, Philipp von
                                         Symphony, Vers la vôute étoilée.                        Steinaecker. RCA 1907591322.
                                         Baselin sinfoniaorkesteri, johtajana                    ● Mozartin kahdesta molliin kir-
                                         Ariane Matiakh. Capriccio C5449.                        joittamasta pianokonsertosta ei
                                         ● Charles Koechlin (1867–1950)                          ole varsinaisesti levypulaa, mut-
                                         kuului Sibeliuksen sukupolveen,   Carl Nielsen: Viulukonsertto. Jean   ta See Siang Wong tarjoaa niis-
            Josquin Desprez: Tant vous aime   mutta sinfonikkona hänellä oli täh-  Sibelius: Viulukonsertto. Johan   tä niin tuoreet tulkinnat, että niitä
            – chansoneja ja maallisia lauluja.   täimessään jotain muuta. Seven   Dalene, viulu, Tukholman Kunin-  kuuntelee uusin korvin. Vaikka
            Doulce Mémoire, johtajana Denis   Star’s Symphony valmistui vuonna   kaallinen filharmoninen orkesteri,   molemmissa teoksissa on traa-
            Raisin Dadre. Ricercar RIC 436.  1933 ja sen aiheena eivät olleet tai-  johtajana John Storgårds.   ginen pohjavire, ja niitä on pidetty
            ● Josquin kuului siihen burgun-  vaankappaleet, vaan elokuvatäh-  BIS 2620.          romanttisen pianokonserton isi-
            dilaissäveltäjien joukkoon, joiden   det. Teoksen seitsemän tähteä ovat   ● Johan Dalene aloit-  nä, niin See Siang Wongin ilmei-
            luultiin tehneen suurimman osan   Douglas Fairbanks Jr. Bagda-  ti viulunsoiton neljävuotiaana   käs ja irtonainen kosketus ja soiton
            elämäntyötään Italiassa. Vuositu-  din varkaassa, Lilian Harvey, Gre-  ruotsinsuomalaisen Päivi Wirk-  mielikuvitus ottavat etäisyyttä ras-
            hannen vaihteessa kävi ilmi, että   ta Garbo, Clara Bow, Marlene   kala-Malmqvistin johdolla, ja   kauteen. Hän fraseeraa ja kuvioi
            Josquin työskenteli pitkään Anjoun   Dietrich, Emil Jannings Sinisessä   nyt hän on ainakin BIS-levymerkin   melodioita usein eri tavalla niiden
            ”Hyvän kuninkaan” Rénen se-  enkelissä ja Charlie Chaplin.   odotuksia herättävä solistinen toi-  toistuessa tai jatkuessa uudella sä-
            kä Ranskan kuningas Ludvig XI:n   Elokuvahistorian ensim-  vo. Teknisesti huolitellun Tshai-   vyllä. Kummankin konserton hi-
            palveluksessa. Se selittää, miksi suuri   mäinen suuri toimintasankari   kovskin jälkeen ovat vuorossa   taissa osissa varioiva kuviointi ja
            osa hänen maallisista lauluistaan on   Fairbanks saa runollisen muo-  suuret skandinaaviset viulukonser-  koristelu luo koko ajan muuntuvia
            ranskankielisiä chansoneja tai nii-  tokuvan, joka herättää eloku-  tot. Kulttuurimaantiede ei paljon   harmonisia värejä ja emotionaa-
            den pohjalta sommiteltuja pienois-  van fantasiamaailman. Kuohuvan   auta, niin eri puusta ovat veiste-  lisia tasoja. Silti se ei mene itse-
            motetteja. Doulce Mémoire -yhtye   20-luvun seksisymboli Bow kir-  tyt Nielsenin raikkaasti maanlä-  tarkoitukselliseksi vaan korostaa
            on koonnut levylleen kolme- ja ne-  mailee scherzossaan Kaliforni-  heinen ja Sibeliuksen tummana   musiikin eteenpäin soljuvaa, oop-
            liäänisiä maallisia kappaleita, joiden   an jetset-ympäristössä. Koechlinin   kytevistä tunteista leimahtava viu-  peramaista ja retorisesti keskustele-
            otsikko – Tant vous aime – on rakkau-  orkesterinkäsittely on harkitun hie-  lukonsertto. Dalene tuntuu olevan   vaa luonnetta.
            dentunnustus pikku paimentytölle.  nostunutta ulottuen impressionis-  enemmän kotonaan tanskalaisessa   Laulavuus ja puhuvuus ovat ta-
              Kuuluisin Josquinin maallisista   mista modernismiin. Se on usein   kuin ugrilaisessa ilmapiirissä.  sapainossa, fraaseissa on aina sisäis-
            lauluista on silti italialainen El Gril-  kontrapunktisesti jännittynyttä, ku-  Nielsenin konsertossa taituri-  tä eloa ja suuntaa, mutta vivahteita
            lo, ylistys heinäsirkan laulutaidoille.   ten idolilleen Harveylle omista-  vaatimuksia tarkastellaan toisinaan   riittää myös melankolian suuntaan.
            Tunnettu chanson Adieu mes amours   massaan menuettifuugassa. Garbo   ironisesti, ja se antaa mahdolli-  Konserttojen luonne-erot Wong to-
            puuttuu levyltä, mutta muuten vali-  väreilee eteerisenä ondes marte-  suuden ronskimpiin otteisiin, vaik-  teuttaa taitavasti. Usein tuntuu,
            koima sisältää säveltäjän maallisten   not’n saundeissa ja Dietrich saa   ka Dalene soittaakin kaiken hiotun   kun kuuntelisi Don Giovanni -ooppe-
            laulujen kirjon ritarillisesta perin-  nimikirjaimiinsa perustuvat kaiho-  viimeistellysti. Ote kuulostaa kui-  raa: tilanteet vaihtuvat alinomaa,
            teestä renessanssin modernismiin.   mieliset muunnelmat.   tenkin verrattain vapautuneelta   ja komediaa varjostavat mustat pil-
            Denis Raisin Dadre on onnistu-  Chaplin-osa on enteellises-  ja musiikin äkkivääristä käänteis-  vet. Lisäarvoa tulkinnalle tuo vielä
            nut täydentämään eri lähteistä vail-  ti muita osia kolme kertaa suurem-  tä nauttivalta varsinkin, kun John   se, että pianisti on valinnut kaik-
            linaisia tekstejä, jotka herättävät   pi, vuoroin riipivän runollinen ja   Storgårds ja ”Ruotsin kuninkaal-  kiin kadensseihin totutusta poik-
            eloon aikakauden tunneasteikon,   vuoroin virtuoosisesti säntäilevä fi-  liset” ottavat orkesteriosuudesta   keavat versiot. D-molli konsertossa
            jossa ”suu nauraa ja mieli itkee”,   naali. Koechlinin ”Tähtisinfonia” on   ilon irti. Sibeliuksen viulukonser-  Mozartin oppilaan Johann Ne-
            kuten laulussa Ma bouche rit. Laula-  paljon enemmän kuin albumillinen   ton tulkinta on geneerisempi, kaik-  pomuk Hummelin kadenssit ke-
            jista erottuu sopivasti erilaisia ääniä   fanitusta. Se on rakkaudentunnus-  ki paikallaan ilman erityisempää   hittelevät teemoja virtuoosisesti ja
            ja persoonallisuuksia. Soitinvalikoi-  tus uudelle taidemuodolle ja sen   persoonallista leimaa tai syvempää   kiehtovasti, ja c-molli konsertossa taas
            ma luuttuineen, harppuineen, nok-  avaamalle taikamaailmalle, jonka   sidettä. Se on vahinko, sillä myös   Philipp Karl Hofmann vie nii-
            kahuiluineen ja krummhorneineen   valkokangashahmot syöpyvät aja-  täällä Storgårds onnistuu muotoi-  tä aivan omaan suuntaansa. Saman
            on hyödynnetty monipuolisesti. ■  tuksiin todella elämää suurempina.   lemaan orkesteriosuuden paljon ta-  tien Wong olisi voinut improvisoida
                         ANTTI HÄYRYNEN  Ariane Matiakhin ja Baselin sin-  vanomaista oivaltavammin. ■  omat kadenssinsa.
                                         foniaorkesterin levytys upeasti vii-    ANTTI HÄYRYNEN    Lounais-Saksan filharmonikot


                                                                                                RONDO CLASSIC    7|2022  51     |
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56