Page 51 - Rondo_07
P. 51
CD
on valitettavan ajankohtainen, kun ORKESTERI meistelty, ehdottomasti paras, mitä Mozart
maailmassa riehuu jälleen kuolemaa teoksesta on kuultu. Varhaisempi
kylvävä keisari. ■ Koechlin Vers la vôute étoilée täydentää julkai-
ANTTI HÄYRYNEN sun tyylikkäästi. ■
ANTTI HÄYRYNEN
VOKAALIMUSIIKKI Nielsen ja
Desprez Sibelius
Mozart Minore. W. A. Mozart:
pianokonsertot nro 20 d ja 24 c.
See Siang Wong, piano, Southwest
Charles Koechlin: The Seven Star’s German Philharmonic, Philipp von
Symphony, Vers la vôute étoilée. Steinaecker. RCA 1907591322.
Baselin sinfoniaorkesteri, johtajana ● Mozartin kahdesta molliin kir-
Ariane Matiakh. Capriccio C5449. joittamasta pianokonsertosta ei
● Charles Koechlin (1867–1950) ole varsinaisesti levypulaa, mut-
kuului Sibeliuksen sukupolveen, Carl Nielsen: Viulukonsertto. Jean ta See Siang Wong tarjoaa niis-
Josquin Desprez: Tant vous aime mutta sinfonikkona hänellä oli täh- Sibelius: Viulukonsertto. Johan tä niin tuoreet tulkinnat, että niitä
– chansoneja ja maallisia lauluja. täimessään jotain muuta. Seven Dalene, viulu, Tukholman Kunin- kuuntelee uusin korvin. Vaikka
Doulce Mémoire, johtajana Denis Star’s Symphony valmistui vuonna kaallinen filharmoninen orkesteri, molemmissa teoksissa on traa-
Raisin Dadre. Ricercar RIC 436. 1933 ja sen aiheena eivät olleet tai- johtajana John Storgårds. ginen pohjavire, ja niitä on pidetty
● Josquin kuului siihen burgun- vaankappaleet, vaan elokuvatäh- BIS 2620. romanttisen pianokonserton isi-
dilaissäveltäjien joukkoon, joiden det. Teoksen seitsemän tähteä ovat ● Johan Dalene aloit- nä, niin See Siang Wongin ilmei-
luultiin tehneen suurimman osan Douglas Fairbanks Jr. Bagda- ti viulunsoiton neljävuotiaana käs ja irtonainen kosketus ja soiton
elämäntyötään Italiassa. Vuositu- din varkaassa, Lilian Harvey, Gre- ruotsinsuomalaisen Päivi Wirk- mielikuvitus ottavat etäisyyttä ras-
hannen vaihteessa kävi ilmi, että ta Garbo, Clara Bow, Marlene kala-Malmqvistin johdolla, ja kauteen. Hän fraseeraa ja kuvioi
Josquin työskenteli pitkään Anjoun Dietrich, Emil Jannings Sinisessä nyt hän on ainakin BIS-levymerkin melodioita usein eri tavalla niiden
”Hyvän kuninkaan” Rénen se- enkelissä ja Charlie Chaplin. odotuksia herättävä solistinen toi- toistuessa tai jatkuessa uudella sä-
kä Ranskan kuningas Ludvig XI:n Elokuvahistorian ensim- vo. Teknisesti huolitellun Tshai- vyllä. Kummankin konserton hi-
palveluksessa. Se selittää, miksi suuri mäinen suuri toimintasankari kovskin jälkeen ovat vuorossa taissa osissa varioiva kuviointi ja
osa hänen maallisista lauluistaan on Fairbanks saa runollisen muo- suuret skandinaaviset viulukonser- koristelu luo koko ajan muuntuvia
ranskankielisiä chansoneja tai nii- tokuvan, joka herättää eloku- tot. Kulttuurimaantiede ei paljon harmonisia värejä ja emotionaa-
den pohjalta sommiteltuja pienois- van fantasiamaailman. Kuohuvan auta, niin eri puusta ovat veiste- lisia tasoja. Silti se ei mene itse-
motetteja. Doulce Mémoire -yhtye 20-luvun seksisymboli Bow kir- tyt Nielsenin raikkaasti maanlä- tarkoitukselliseksi vaan korostaa
on koonnut levylleen kolme- ja ne- mailee scherzossaan Kaliforni- heinen ja Sibeliuksen tummana musiikin eteenpäin soljuvaa, oop-
liäänisiä maallisia kappaleita, joiden an jetset-ympäristössä. Koechlinin kytevistä tunteista leimahtava viu- peramaista ja retorisesti keskustele-
otsikko – Tant vous aime – on rakkau- orkesterinkäsittely on harkitun hie- lukonsertto. Dalene tuntuu olevan vaa luonnetta.
dentunnustus pikku paimentytölle. nostunutta ulottuen impressionis- enemmän kotonaan tanskalaisessa Laulavuus ja puhuvuus ovat ta-
Kuuluisin Josquinin maallisista mista modernismiin. Se on usein kuin ugrilaisessa ilmapiirissä. sapainossa, fraaseissa on aina sisäis-
lauluista on silti italialainen El Gril- kontrapunktisesti jännittynyttä, ku- Nielsenin konsertossa taituri- tä eloa ja suuntaa, mutta vivahteita
lo, ylistys heinäsirkan laulutaidoille. ten idolilleen Harveylle omista- vaatimuksia tarkastellaan toisinaan riittää myös melankolian suuntaan.
Tunnettu chanson Adieu mes amours massaan menuettifuugassa. Garbo ironisesti, ja se antaa mahdolli- Konserttojen luonne-erot Wong to-
puuttuu levyltä, mutta muuten vali- väreilee eteerisenä ondes marte- suuden ronskimpiin otteisiin, vaik- teuttaa taitavasti. Usein tuntuu,
koima sisältää säveltäjän maallisten not’n saundeissa ja Dietrich saa ka Dalene soittaakin kaiken hiotun kun kuuntelisi Don Giovanni -ooppe-
laulujen kirjon ritarillisesta perin- nimikirjaimiinsa perustuvat kaiho- viimeistellysti. Ote kuulostaa kui- raa: tilanteet vaihtuvat alinomaa,
teestä renessanssin modernismiin. mieliset muunnelmat. tenkin verrattain vapautuneelta ja komediaa varjostavat mustat pil-
Denis Raisin Dadre on onnistu- Chaplin-osa on enteellises- ja musiikin äkkivääristä käänteis- vet. Lisäarvoa tulkinnalle tuo vielä
nut täydentämään eri lähteistä vail- ti muita osia kolme kertaa suurem- tä nauttivalta varsinkin, kun John se, että pianisti on valinnut kaik-
linaisia tekstejä, jotka herättävät pi, vuoroin riipivän runollinen ja Storgårds ja ”Ruotsin kuninkaal- kiin kadensseihin totutusta poik-
eloon aikakauden tunneasteikon, vuoroin virtuoosisesti säntäilevä fi- liset” ottavat orkesteriosuudesta keavat versiot. D-molli konsertossa
jossa ”suu nauraa ja mieli itkee”, naali. Koechlinin ”Tähtisinfonia” on ilon irti. Sibeliuksen viulukonser- Mozartin oppilaan Johann Ne-
kuten laulussa Ma bouche rit. Laula- paljon enemmän kuin albumillinen ton tulkinta on geneerisempi, kaik- pomuk Hummelin kadenssit ke-
jista erottuu sopivasti erilaisia ääniä fanitusta. Se on rakkaudentunnus- ki paikallaan ilman erityisempää hittelevät teemoja virtuoosisesti ja
ja persoonallisuuksia. Soitinvalikoi- tus uudelle taidemuodolle ja sen persoonallista leimaa tai syvempää kiehtovasti, ja c-molli konsertossa taas
ma luuttuineen, harppuineen, nok- avaamalle taikamaailmalle, jonka sidettä. Se on vahinko, sillä myös Philipp Karl Hofmann vie nii-
kahuiluineen ja krummhorneineen valkokangashahmot syöpyvät aja- täällä Storgårds onnistuu muotoi- tä aivan omaan suuntaansa. Saman
on hyödynnetty monipuolisesti. ■ tuksiin todella elämää suurempina. lemaan orkesteriosuuden paljon ta- tien Wong olisi voinut improvisoida
ANTTI HÄYRYNEN Ariane Matiakhin ja Baselin sin- vanomaista oivaltavammin. ■ omat kadenssinsa.
foniaorkesterin levytys upeasti vii- ANTTI HÄYRYNEN Lounais-Saksan filharmonikot
RONDO CLASSIC 7|2022 51 |