Page 47 - Rondo_07
P. 47

HEINÄKUUN
                                                                                 arviot

                      ESITYKSET     KIRJAT      CD       DVD




                                tarkiaisen oma huone


             MIIKA HYYTIÄINEN
                                virtaa sanoja ja värejä




           v         irginia Woolfin essee

                     Oma huone alkaa erääs-
                     tä lokakuun päivästä
                     1928. Raukea pohdis-
             kelu joen rannalla kasvaa kirk-
             kaiksi ajatuksiksi ja suvereeniksi
             kieleksi, jotka vaikuttavat vielä li-
             ki vuosisataa myöhemminkin.
             Tällä kertaa ajatukset virtasivat
             Ruhr-joella, kun Hagenin teat-
             teri kantaesitti Woolfin teokseen
             perustuvan Outi Tarkiaisen es-
             seeoopperan.
               Hagenin oopperaa ja teatte-
             ria esittävä talo ei ole suoranainen
             nykymusiikin metropoli, mutta ti-
             laus on ehdottomasti tapaus nuo-                                                                                 KUVAT © JOERG LANDSBERG / THEATER HAGEN
             relle säveltäjälle. Esityspaikka on
             maantieteellisesti keskeinen: lähi-
             alueella asuu viisi miljoonaa ih-
             mistä, ja ammattiteattereita tai
             -oopperoita on tusinan verran.
             Ne muodostavat yhdessä tiiviin
             verkoston, jonka sisällä teokset   Professori (Kenneth Mattice) selittää kirjailija Mary Carmichaelille (Evelyn Krahe), miksi olisi outoa,
             voivat saada uusia esityksiä ja nä-  jos joku nainen olisi kirjoittanut Shakespearen näytelmät. Mary Seton (Maria Markina) ja
             kyvyyttä.                   Mary Beton (Dorothea Brandt) kuuntelevat. Taustalla teatteri Hagenin kuoro.
               Tarkiaisen musiikki on kuin
             sävelletty oopperataloon, ja se   Päähenkilöt, eli kolmeksi Ma-  lin myös sellaisia tunteita, joita   dikotomioiden välttelynä.
             käyttää orkesteria ja kuoroa su-  ryksi jakaantunut minäkertoja,   Puccini ei olisi voinut sävel-  Eri maailmojen vertailu on
             vereenisti ja tehokkaasti. Musii-  taas laulavat suurelta osin musiik-  tää. Vertailua ei voi välttää, sil-  myös osa Hagenin teosparin dra-
             kissa kuuluu säveltäjän persoona,   kia, joka on resitatiivimaisempaa   lä illan aikana näimme kaksi   maturgiaa: Sisar Angelican lavas-
             mutta se käyttää tuttuja rakentei-  ja jossa orkesterin värimaailma   tunnin pituista oopperaa: Pucci-  tus ja ohjaus olivat ammattimaiset
             ta. Rivisoittajakin pystyy lähesty-  on intiimimpi ja myös lähestyttä-  nin Sisar Angelican ja Tarkiaisen   mutteivät erityisen kiinnostavat.
             mään materiaalia nopeasti ja voi   vämpi. Tästä materiaalista kasvaa   Oman huoneen. Toisaalta mui-  Illan suurin yllätys koettiinkin,
             keskittyä yksityiskohtiin. Sama   muutamia dramaattisia kohtauk-  takin vertailukohtia voisi vali-  kun väliajan jälkeen esirippu nou-
             pätee suurelta osin myös laula-  sia, esimerkiksi Maryjen Beton   ta. Olga Neuwirthin Orlando,   si kantaesitystä varten, ja Puccinin
             jiin, ja monet solistit loistivat jopa   ja Seton duetto, joka aaltoilee   joka kantaesitettiin 2019 Wie-  oopperan historialliset lavasteet ja
             vaikuttavammin kuin perusreper-  musiikillisesti ja näyttämöllisesti   nin valtionoopperassa, perustuu   jopa kuoleva hahmo olivat edel-
             tuaarissa.                  puolelta toiselle, ja Betonin aaria-  Woolfin samannimiseen kirjaan,   leen paikoillaan. Oma huone jatkoi
                                         mainen monologi, joka huipentaa   joka on myös epäoopperamai-  siis aivan kirjaimellisesti samoissa
                Puccini, Tarkiainen,     oopperan siistiksi paketiksi.   nen, joskin päinvastaisista syistä.   lavasteissa ja osin samoin esiinty-
                     Neuwirth              Tässä myös näkyy pulppuile-  Neuwirth kokeilee teokses-  jin kuin Sisar Angelica.
             Musiikin kuuleminen vain masku-  van libreton ja virtaavan musiikin   saan äänen ja musiikkiteatterin   Ohjaaja Magdalena Fuchs-
             liinisena tai feminiinisenä on to-  välinen suhde: Suurimman osan   rajoja ja tuntuu aina libretos-  berger halusi tehdä vanhemman
             ki rankka yksinkertaistus, mutta   ajasta teksti vie musiikkia elegan-  ta teosmuotoon asti hylkäävän   oopperan klassisesti, parodioiden
             Oma huone tekstinä ja oopperana   tisti, mutta ehkä liiankin hallitus-  koko kysymyksen patriarkaatin   miehistä katsetta, ja kantaesitet-
             eivät epäröi tunnustaa väriä, joten   ti. Vasta kohtauksissa, joissa teksti   määrittelemästä sukupuolisuu-  tävässä teoksessa taas dekonstru-
             siltä ei voi välttyäkään. Erityisesti   muuttuu yhdenvertaiseksi osak-  desta. Neuwirth kertoo etsi-  oida feministisestä näkökulmasta.
             miesten alistavaa valtaa kuvaavis-  si musiikkia, saavutetaan suurin   neensä jo vuosikymmenien ajan   Monin paikoin idea myös toimi:
             sa kohtauksissa toistuvat nousevat   intensiteetti, ja Betonin esittäjän   ”androgyyniä ääntä tai klangia”,   luostarin seinät olivat jatkuvas-
             asteikkokulut, jotka huipentuvat   Dorothea Brandtin ääni löytää   mikä näyttäytyy esimerkiksi mo-  ti läsnä joko naturalistisina raken-
             mahtipontisina hehkuviin dra-  aivan uusia sävyjä.       nien musiikkityylien yhteentör-  nuksina tai kaiken yllä leijuvina
             maattisiin sointuihin.        Juuri näissä kohdissa kuu-  mäyttämisenä ja kaikenlaisten   pahaenteisinä valtarakenteina.   |



                                                                                                 RONDO CLASSIC    7|2022  47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52