Page 49 - Rondo_07
P. 49

KIRJAT







            Boris Sirpo

            ratsastaa jälleen






            Tiina-Maija Lehtonen & Laila
            Tarpila: Tutkimaton Boris Sirpo &
            Viipurin musiikin menestystarina.
            Siltala 2022, 208 s.

                   ORIS SIRPON ja Vii-
                   purin musiikkiopiston
                   taival on kerrottu eri
           b yhteyksissä moneen ker-
            taan, mutta ei vielä näin näyt-
            tävästi kuvitettuna. Mitenkään
            tutkimaton Sirpo ei ole, vaik-
            ka Tiina-Maija Lehtosen ja                                                                                    © LEWIS & CLARK SPECIAL COLLECTIONS AND ARCHIVES
            Laila Tarpilan kirjan otsikko
            sellaista väittääkin. Hekin ker-
            tovat Viipurin musiikin menes-
            tystarinaa paljolti haastattelujen
            ja muistelmien kautta, joista on
            syntynyt enemmän myyttinen
            kuin historiallinen sankaritaru.   rilaisesta musiikkimenestyksestä,    Nuori armenialainen viulisti Boris Wolfson, joka
               Menestyksekäs Viipurin mu-  ja Lehtonen ja Tarpila nostavat          myöhemmin vaihtoi nimensä muotoon Boris Sirpo.
            siikin kehitys toki oli, mutta sen   hänen rinnalleen mm. kantto-
            juuret ulottuivat 1400-luvulle as-  ri- ja lukkarikoulun 1893 perus-
            ti ja siihen vaikuttivat yksittäisiä   taneen Emil Sivorin, kanttori
            henkilöitä syvemmin kaupungin   Oskari Tillin, Karjala-lehden
            erityispiirteet, monikansallinen   toimituskuntaa, sekä oikeutetusti
            väestörakenne ja kansainvälinen   opiston opettajapersoonia. Laaja
            ilmapiiri. Lehtosen ja Tarpilan   henkilögalleria ja erilliset episodit
            kirja perustuu YLEn nettisivuil-  eivät kaikki valaise pääasiaa, joka
            la julkaistuun juttusarjaan, jonka   vaatisi kirjan otsikon viittaamaa
            seuraajille painettu kirja on ter-  historiantutkimuksellista otetta.
            vetullut. Nettiteksteillä on valtti-  Kirjassa tulee kerratuk-
            naan tuoreus ja editoituna niistä   si myös Heimo Haiton tarina,
            syntyy elävä, mutta hajanainen   jossa 9-vuotias poika luovutet-
            kokonaisuus.                tiin yksinoikeudella Sirpon kou-
               Boris Sirpo, alun perin   lutettavaksi. Sirpo keskittyi
            Wolfson, sitten Sirob ja lopulta   opistokriisien jälkeen Haiton val-
            Sirpo, on hämärän alkuperänsä   mennukseen, ja lopputuloksena
            ja vahvan persoonansa ansiosta   oli ilmiömäinen viulutaiteilija,
            kiehtova hahmo. Hän oli oikeaan   joka voitti 14-vuotiaana Paga-
            aikaan oikeassa paikassa perus-  nini-kilpailun Lontoossa. Kasva-  Greta ja Boris Sirpo poseeraavat kasvattipoikansa Heimo Haiton kanssa 1953.
            taessaan vuonna 1918 Viipurin   tuksellisesti kokeilu ei ollut yhtä
            musiikkiopiston sotien runtele-  onnistunut.             Haittoa Yhdysvaltoihin. Sirpo   mutta kaupungin musiikin his-
            maan kaupunkiin. Osakeyhtiö-   Sirpo johti Viipurin musiik-  pettyi kuitenkin myös amerikka-  toria kaipaa yhä kunnollista
            muotoisen opiston ohjenuoraksi   kiopistoa sen suurimpana osak-  laiseen ”superdemokratiaan”, ja   analyysiä ja johtopäätöksiä. Vii-
            tuli vahva panostus musiikin esit-  kaana itsevaltaisesti. Kun pitkään   hänet valittiin uudelleen vuonna   purissa asioita tehtiin toisin kuin
            tämiseen sekä itäisten konser-  kytenyt konflikti opettajakunnan   1964 nyt Lahdessa toimivan mu-  muualla, ja sitä ei pääkaupungis-
            vatorioiden mukainen tiukka   kanssa leimahti vuonna 1938,   siikkiopiston johtajaksi. Paikan   sa aina katsottu hyvällä. Ehkä sii-
            koulutus. Karjalaisille tällainen   hän ja johtokunta antoivat kyl-  päällä vierailtuaan hän vetäytyi   tä voisi oppia, ettei edes pienessä
            äkseeraus sopi, mutta muualla se   mästi potkut 23:lle opettajalle.   tehtävästä vedoten terveyteensä.  maassa tarvitse taiteellisia pyrki-
            saattoi johtaa ahdistavaan puur-  Viipurilaiset eivät toimintaa hy-  Reijo Pajamon Musiikin juh-  myksiä sitoa yhteen ainoana ja
            tamiseen.                   väksyneet, mikä joudutti Sirpon   laa Wiipuris (2018) tarjosi aihee-  oikeana pidettyyn ihanteeseen. ■
               Sirpo ei vastannut yksin viipu-  lähtöä Suomesta markkinoimaan   seen pidemmän perspektiivin,   ANTTI HÄYRYNEN   |



                                                                                                  RONDO CLASSIC    7|2022  49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54