Page 49 - Rondo_07
P. 49
KIRJAT
Boris Sirpo
ratsastaa jälleen
Tiina-Maija Lehtonen & Laila
Tarpila: Tutkimaton Boris Sirpo &
Viipurin musiikin menestystarina.
Siltala 2022, 208 s.
ORIS SIRPON ja Vii-
purin musiikkiopiston
taival on kerrottu eri
b yhteyksissä moneen ker-
taan, mutta ei vielä näin näyt-
tävästi kuvitettuna. Mitenkään
tutkimaton Sirpo ei ole, vaik-
ka Tiina-Maija Lehtosen ja © LEWIS & CLARK SPECIAL COLLECTIONS AND ARCHIVES
Laila Tarpilan kirjan otsikko
sellaista väittääkin. Hekin ker-
tovat Viipurin musiikin menes-
tystarinaa paljolti haastattelujen
ja muistelmien kautta, joista on
syntynyt enemmän myyttinen
kuin historiallinen sankaritaru. rilaisesta musiikkimenestyksestä, Nuori armenialainen viulisti Boris Wolfson, joka
Menestyksekäs Viipurin mu- ja Lehtonen ja Tarpila nostavat myöhemmin vaihtoi nimensä muotoon Boris Sirpo.
siikin kehitys toki oli, mutta sen hänen rinnalleen mm. kantto-
juuret ulottuivat 1400-luvulle as- ri- ja lukkarikoulun 1893 perus-
ti ja siihen vaikuttivat yksittäisiä taneen Emil Sivorin, kanttori
henkilöitä syvemmin kaupungin Oskari Tillin, Karjala-lehden
erityispiirteet, monikansallinen toimituskuntaa, sekä oikeutetusti
väestörakenne ja kansainvälinen opiston opettajapersoonia. Laaja
ilmapiiri. Lehtosen ja Tarpilan henkilögalleria ja erilliset episodit
kirja perustuu YLEn nettisivuil- eivät kaikki valaise pääasiaa, joka
la julkaistuun juttusarjaan, jonka vaatisi kirjan otsikon viittaamaa
seuraajille painettu kirja on ter- historiantutkimuksellista otetta.
vetullut. Nettiteksteillä on valtti- Kirjassa tulee kerratuk-
naan tuoreus ja editoituna niistä si myös Heimo Haiton tarina,
syntyy elävä, mutta hajanainen jossa 9-vuotias poika luovutet-
kokonaisuus. tiin yksinoikeudella Sirpon kou-
Boris Sirpo, alun perin lutettavaksi. Sirpo keskittyi
Wolfson, sitten Sirob ja lopulta opistokriisien jälkeen Haiton val-
Sirpo, on hämärän alkuperänsä mennukseen, ja lopputuloksena
ja vahvan persoonansa ansiosta oli ilmiömäinen viulutaiteilija,
kiehtova hahmo. Hän oli oikeaan joka voitti 14-vuotiaana Paga-
aikaan oikeassa paikassa perus- nini-kilpailun Lontoossa. Kasva- Greta ja Boris Sirpo poseeraavat kasvattipoikansa Heimo Haiton kanssa 1953.
taessaan vuonna 1918 Viipurin tuksellisesti kokeilu ei ollut yhtä
musiikkiopiston sotien runtele- onnistunut. Haittoa Yhdysvaltoihin. Sirpo mutta kaupungin musiikin his-
maan kaupunkiin. Osakeyhtiö- Sirpo johti Viipurin musiik- pettyi kuitenkin myös amerikka- toria kaipaa yhä kunnollista
muotoisen opiston ohjenuoraksi kiopistoa sen suurimpana osak- laiseen ”superdemokratiaan”, ja analyysiä ja johtopäätöksiä. Vii-
tuli vahva panostus musiikin esit- kaana itsevaltaisesti. Kun pitkään hänet valittiin uudelleen vuonna purissa asioita tehtiin toisin kuin
tämiseen sekä itäisten konser- kytenyt konflikti opettajakunnan 1964 nyt Lahdessa toimivan mu- muualla, ja sitä ei pääkaupungis-
vatorioiden mukainen tiukka kanssa leimahti vuonna 1938, siikkiopiston johtajaksi. Paikan sa aina katsottu hyvällä. Ehkä sii-
koulutus. Karjalaisille tällainen hän ja johtokunta antoivat kyl- päällä vierailtuaan hän vetäytyi tä voisi oppia, ettei edes pienessä
äkseeraus sopi, mutta muualla se mästi potkut 23:lle opettajalle. tehtävästä vedoten terveyteensä. maassa tarvitse taiteellisia pyrki-
saattoi johtaa ahdistavaan puur- Viipurilaiset eivät toimintaa hy- Reijo Pajamon Musiikin juh- myksiä sitoa yhteen ainoana ja
tamiseen. väksyneet, mikä joudutti Sirpon laa Wiipuris (2018) tarjosi aihee- oikeana pidettyyn ihanteeseen. ■
Sirpo ei vastannut yksin viipu- lähtöä Suomesta markkinoimaan seen pidemmän perspektiivin, ANTTI HÄYRYNEN |
RONDO CLASSIC 7|2022 49