Page 44 - Rondo_07
P. 44
Ligetin Requiem tiedostaa menneisyytensä alkaen en- ja baritonisolistille, jazzyhtyeelle, uruille, ääninauhalle
simmäisestä säilyneestä Jean Ockeghemin sielunmes- sekä isolle orkesterille.
susta. Sen hillitty moniäänisyys on Ligetin teoksessa Kokonaisuus hahmottuu neljänä laajana osana Pro-
monistunut 21-ääniseksi mikropolyfoniaksi, jossa koko logi, Requiem I, Requiem II ja Dona nobis pacem. Prologissa
ihmiskunnan ääni tuntuu soivan elävänä, kuiskaavana, lausuja esittelee Wittgensteinin ajatuksen Filosofisten tut-
mumisevana, puhuvana ja huutavana massana. Sielun- kimusten (1953) alusta ja kuoro laulaa sielunmessun lop-
messun tekstistä Ligeti on käyttänyt vain puolet: Introitus, puun kuuluvan siunauksen (postcommunio) vainajille.
Kyrie, Dies irae ja Lacrimosa. Kokoonpano on laaja: suuri Requiem I aloittaa historiallisen kujanjuoksun
orkesteri, kaksi kuoroa ja kaksi naissolistia. 1900-luvun poliittisen historian läpi. Äänessä ovat ru-
Introituksessa (Requiem aeternam) vaikutelmana on noilijat – kuten oman käden kautta kuolleet Jesenin,
enemmän kuolleet muistuttamassa eläviä kuin elävät muis- Majakovski ja Konrad Mayer (1932–1964), requie-
tamassa kuolleita. Osan lopussa kurotetaan kohti kaukana min ”nuori runoilija” – sekä diktaattorien ja vapaut-
kajastavaa valoa. Kyriessä limittyvistä äänistä kasvaa pyör- tajien puhekatkelmat. Hitler ilmoittaa vuonna 1939
ryttävä fuuga, jossa seremoniallisesta arvokkuudesta riisut- johtavansa saksalaiset takaisin kotimaahansa. Kreikan
tu rukous yltyy hätääntyneeksi parkumiseksi. pääministeri Papandreou julistaa ”Demokratia voit-
Dies iraen tuomiopäivänäyssä ilmaisusta on jäljellä taa!” juuri kun sotilasjuntta on syrjäyttänyt hänet vuon-
äärimmäinen. Ligetin käyttämät laatusanat ovat ”ylen- na 1967. Murskattua toivoa edustavat myös Unkarin
palttinen, ylidramaattinen, pidäkkeetön”, ja hän mainit- kansannousun Imre Nagy ja Prahan kevään Alexan-
si innoittajikseen Memlingin, Breughelin, Boschin der Dubcek.
ja Dürerin kuvat viimeisestä tuomiosta. Orkesteri mu- Requiem II jakaantuu viiteen pienempään taittee-
kiloi sekasortoisia ihmisääniä, joita ajetaan kohti kuilun seen, Ricercar, Rappresentazione, Elegia, Tratto ja Lamento.
reunaa. Musiikki kyntää haudan syvyyksissä tai viiltävis- Orkesteri ja jazzyhtye nousevat esiin, ja kuorot palautta-
sä korkeuksissa, ja solistit kurovat välimatkaa harottavis- vat katolisen sielunmessun tekstin. Kirjalliset lainaukset
sa intervalleissa. Näyttämöllisestä draamasta huolimatta ovat keskittyneempiä, enemmän taiteellisia välähdyksiä
teksti taotaan kirkkaana perille. kuin poliittisia kannanottoja. © EMANUELE MAZZONI PHOTO / SHUTTERSTOCK.COM
Kuoleman kauhu esitetään keskiaikaisena spektaak- Ricercarissa Konrad Mayerin runosta rakentuu ne-
kelina, mutta päättävässä Lacrimosassa kaikki on supis- liääninen puhefuuga. Rappresentazionessa sopraano
tettu, äänien määrä, tempot, dynamiikka. Suru siivilöi ja baritoni esittävät Ezra Poundin Canton leimuava-
mikropolyfoniasta esiin tunnistettavaa, vaikka atonaalis- na atonaalisena duettona. Elegiassa riittää kolme sanaa
ta harmoniaa, sfäärien soittoa, joka ”ikään kuin katoaa kal- Sandor Weöresin runosta: ”Hiljaisuus. Rauha, Valo”.
peaan valoon” (Ligeti). Ligetin Requiemilla on futuristinen Tratto on orkesterin ja urkujen välisoitto. Lamentossa
lataus, joka sai Stanley Kubrickin hyödyntämään si- baritoni tulkitsee tuskaisena Majakovskin muistorunon
tä Avaruusseikkailu 2001:ssä (1968). Sielunmessunsa satel- Jeseninille, ja jakso päättyy kuorojen riitasointisesti par-
liitiksi Ligeti sävelsi 16-äänisen Lux aeternan (1966), jonka kuvaan Kyrie eleisoniin.
Kubrick nappasi myös elokuvaansa. Viimeinen osa on sielunmessun perinteinen rau-
hananomus Dona nobis pacem. Poliittiset puhujat ovat
Vuosisadan kujanjuoksu hetkeksi vaienneet, mutta ilmestyvät uudelleen häirit-
Neljä vuotta Ligetin jälkeen Bernd Alois Zimmermann semään katolista rituaalia. Draama huipentuu sodan-
sävelsi viimeisen suuren teoksensa, Requiem für einen junges lietsojien puheisiin, joista tunnetuin näyte on Joseph
Dichterin, ”Requiemin nuorelle runoilijalle”. Zimmermann oli Göbbelsiltä vuodelta 1943: ”Minä kysyn teiltä: Haluat-
ennen sotaa käynyt katolista koulua ja opiskellut musiikkia teko totaalista sotaa? Haluatteko sotaa, joka on – jos on tarpeen
ja pedagogiikkaa, mutta joutui natsi-Saksan työvelvollisek- – vielä julmempi ja vielä armottomampi kuin olemme tunteneet.”
si (Reicharbeitsdienst) vuonna 1937. Wehrmachtiin hänet Propagandaministerin ääni hukkuu lopussa kansan-
komennettiin vuonna 1940, mutta vapautettiin palveluk- joukkojen kannatushuutoihin.
sesta vuonna 1942 vakavan ihosairauden vuoksi. Orkesteri jyrää kuorojen rauhananomusten yli. Lop-
Zimmermannista tuli Saksan sodanjälkeisen moder- pu on apokalyptistä kaaosta, ja orkesterin viimein hil-
nismin individualisti. Siinä missä monet modernistit jetessä nauhalla jäävät kaikumaan kansanjoukkojen
luottivat yhteen tekniikkaan tai yhteiskunnalliseen nä- hihkuvat ja iskulauseita toistavat äänet. Sen jälkeen yk-
kemykseen, Zimmermannin musiikki eteni pluralistisiin sinäinen lausuja esittää Bayerin säkeet: ”Kuten kaikki tie-
tekniikoihin ja totaaliseen pessimismiin. Requiemissa sä- tävät… kaikki eivät voi mitenkään tietää… kuten jokainen voi
veltäjän näkemys on laajentunut valtavaksi kollaasiksi ih- nähdä.” Viimeisenä kajahtaa kuoron epätoivoinen hätä-
miskunnan kohtalosta. huuto Dona nobis pacem.
Zimmermannin oma alamääritelmä messulle oli Lin-
guaali, ”kielirituaali”, joka viittaa teoksen moniin kirjal- Näkyykö valoa?
lisiin lähteisiin sekä filosofi Ludwig Wittgensteinin Zimmermannin Requiem nuorelle runoilijalle on
kielipeleihin. Historiallisissa lainauksissa kuullaan ää- 1960-luvun sielunmessuista lohduttomin. Se on mo-
nitteitä 1900-luvun kansanjohtajilta sekä reaaliaikaisesti derni kuolemantanssi, jossa ihmiskunnan marssia koh-
lausuttuja runoja ja kaunokirjallisia katkelmia. Musiikil- ti väkivaltaista tuhoa tahdittavat Mao, Stalin, Hitler,
listen lainausten asteikko ulottuu Wagnerin Tristanista Göbbels, Ribbentrop, Chamberlain ja Churchill.
Beatlesien Hey Judeen katolisen sielunmessun polveillessa Sen mahdollistavat väkijoukot, jotka ovat aina varmoja
taustalla. Kokoonpano on kahdelle lausujalle, sopraano- taistelemaan oikean asian puolesta.
44 RONDO CLASSIC 7|2022