Page 48 - Rondo_07
P. 48
ESITYKSET
KUVAT © JOERG LANDSBERG / THEATER HAGEN
Valitettavasti konsepti ei kui-
tenkaan kantanut ohjauksen
yksityiskohtiin, pikemminkin
tunkkainen male gaze määrit-
ti iltaa. Rimanalitukselta tuntui
kohtaus, jossa ohjaaja kuvit-
taa instrumentaaliosuutta lait-
tamalla miehet raiskaamaan
Mary Carmichaelin ilman sen
erityisempää taustoittamista.
Irvokkuutta vain lisää, että seu-
raavassa hetkessä hahmo jo lau-
laa jostain aivan muusta, kuin
mitään ei olisi tapahtunut. Tun-
tuu aikansa eläneeltä käyttää
seksuaalista väkivaltaa vain me-
taforana, josta voi siirtyä olanko- Mary Betonin (Dorothea Brandt)
hautuksella eteenpäin. Ainakaan kuvittelemassa kohtauksessa nuori
seksuaalisen väkivallan trivia- tyttö (Marie-Pierre Roy) ja nuori mies
lisoiminen dramaturgisiin tar- (Anton Kuzenok) ovat löytäneet miehen
koituksiin ei tunnu erityisen ja naisen yhteyden/ykseyden.
feministiseltä. Professorit ja dekaanit epäävät Mary
Siinä missä ohjaus tuntuu Betonin (Dorothea Brandt), Mary Setonin
vanhanaikaiselta, Woolfin teks- (Maria Markina) ja Mary Carmichaelin
ti on kirkasta mutta kirjaimelli- (Evelyn Krahe) pääsyn kirjastoon.
sesti vanhaa. En halua vähätellä
tekstin kuvailemia ongelmia (ja
epäilemättä olen cis-miessävel-
täjänä myös hyötynyt näistä ra- mys, ja joskus kantaaottava taide
kenteista), mutta lähes sadassa voi jopa luoda vaarallisen illuu-
vuodessa ylitsemme on pyyh- sion, että pelkkä kauhisteltu riit-
käissyt jo useampikin feminismin täisi ratkaisuksi. Oopperana Oma
aalto. Tämä kontekstualisointi huone kuitenkin näyttää jotain
teoksesta puuttuu. Koska muut olennaisella tavalla uutta ja puo-
tekijät tuntuvat vanhahtavilta, lustaa siksi paikkaansa. Kertoja- Oma huone
myös Tarkiaisen musiikissa al- minän muuttuminen kolmeksi Sävellys: Outi Tarkiainen
kaa kiinnittää huomiota klassi- Maryksi tuo lavalle naishahmojen Libreton sovitus ja dramaturgia: Francis Hüsers
sempiin tehokeinoihin. Uutuus musiikillista yhteistyötä, joka soi Orkesterinjohto: Joseph Trafton
itsessään ei toki ole ansio, mut- aivan erityisellä voimalla. Ohjaus: Magdalena Fuchsberger
ta ehkä muutama kokeellisempi Ooppera on myös tunteen tai- Lavastus ja puvustus: Monika Biegler
ja kyseenalaistavampi jäsen työ- detta. Woolfin essee kuvaa lähes Valosuunnittelu: Martin Gehrke
ryhmässä olisi tuonut vielä lisää viileän hypoteettisesti Shakes- Videosuunnittelu: Aron Kitzig
lähestymispintaa myös nykykat- pearen lahjakasta sisarta, jonka Kuoron harjoittaminen: Wolfgang Müller-Salow
sojalle. olosuhteet vaientavat. Lavalla tä-
mä nähtiin kehollistuneena pie- Outi Tarkiaisen A Room of One’s Own nähdään ensi kesänä myös
Woolfin uusissa noisoopperana esseeoopperan Suomessa, kun Savonlinnan oopperajuhlat kutsuu Theater Hagenin
väreissä keskellä. Toiveikasta kirjailijanal- vierailevaksi seurueekseen. Esitykset Olavinlinnassa ovat 26. ja 27.7.
Palaan vielä teoksen sanomaan. kua esittävän Marie-Pierre Ne johtaa Joseph Trafton, ja illan toisena teoksena on Bartokin
Tässä tapauksessahan essee ja Royn kevyt koloratuurisopraano Herttua Siniparran linna. Se on Tarkiaisen oopperan libretistin ja Francis
ooppera argumentoivat jotakin pakotetaan jäämään epävarmal- Hüsersin ohjaus. Theater Hagen esittää toisena vierailutuotantonaan
puolesta ja jotakin vastaan. Tai- le keskialueelle, mikä rakentaa Viulunsoittaja katolla -musikaalin. Se on ensimmäinen kerta, kun
teen kyky vaikuttaa poliittisesti herkän kuvan hiekkaan valuvista oopperajuhlilla on ohjelmassaan musikaalia. Mukana on teatterin
on tietysti monimutkainen kysy- mahdollisuuksista. ■ kuoron ja Hagenin filharmonisen orkesterin lisäksi myös baletti.
48 RONDO CLASSIC 7|2022