Page 48 - Rondo_07
P. 48

ESITYKSET





                                     KUVAT © JOERG LANDSBERG / THEATER HAGEN










            Valitettavasti konsepti ei kui-
          tenkaan kantanut ohjauksen
          yksityiskohtiin, pikemminkin
          tunkkainen male gaze määrit-
          ti iltaa. Rimanalitukselta tuntui
          kohtaus, jossa ohjaaja kuvit-
          taa instrumentaaliosuutta lait-
          tamalla miehet raiskaamaan
          Mary Carmichaelin ilman sen
          erityisempää taustoittamista.
          Irvokkuutta vain lisää, että seu-
          raavassa hetkessä hahmo jo lau-
          laa jostain aivan muusta, kuin
          mitään ei olisi tapahtunut. Tun-
          tuu aikansa eläneeltä käyttää
          seksuaalista väkivaltaa vain me-
          taforana, josta voi siirtyä olanko-  Mary Betonin (Dorothea Brandt)
          hautuksella eteenpäin. Ainakaan   kuvittelemassa kohtauksessa nuori
          seksuaalisen väkivallan trivia-  tyttö (Marie-Pierre Roy) ja nuori mies
          lisoiminen dramaturgisiin tar-  (Anton Kuzenok) ovat löytäneet miehen
          koituksiin ei tunnu erityisen   ja naisen yhteyden/ykseyden.
          feministiseltä.             Professorit ja dekaanit epäävät Mary
            Siinä missä ohjaus tuntuu   Betonin (Dorothea Brandt), Mary Setonin
          vanhanaikaiselta, Woolfin teks-  (Maria Markina) ja Mary Carmichaelin
          ti on kirkasta mutta kirjaimelli-  (Evelyn Krahe) pääsyn kirjastoon.
          sesti vanhaa. En halua vähätellä
          tekstin kuvailemia ongelmia (ja
          epäilemättä olen cis-miessävel-
          täjänä myös hyötynyt näistä ra-  mys, ja joskus kantaaottava taide
          kenteista), mutta lähes sadassa   voi jopa luoda vaarallisen illuu-
          vuodessa ylitsemme on pyyh-  sion, että pelkkä kauhisteltu riit-
          käissyt jo useampikin feminismin   täisi ratkaisuksi. Oopperana Oma
          aalto. Tämä kontekstualisointi   huone kuitenkin näyttää jotain
          teoksesta puuttuu. Koska muut   olennaisella tavalla uutta ja puo-
          tekijät tuntuvat vanhahtavilta,   lustaa siksi paikkaansa. Kertoja-  Oma huone
          myös Tarkiaisen musiikissa al-  minän muuttuminen kolmeksi   Sävellys: Outi Tarkiainen
          kaa kiinnittää huomiota klassi-  Maryksi tuo lavalle naishahmojen   Libreton sovitus ja dramaturgia: Francis Hüsers
          sempiin tehokeinoihin. Uutuus   musiikillista yhteistyötä, joka soi   Orkesterinjohto: Joseph Trafton
          itsessään ei toki ole ansio, mut-  aivan erityisellä voimalla.   Ohjaus: Magdalena Fuchsberger
          ta ehkä muutama kokeellisempi   Ooppera on myös tunteen tai-  Lavastus ja puvustus: Monika Biegler
          ja kyseenalaistavampi jäsen työ-  detta. Woolfin essee kuvaa lähes   Valosuunnittelu: Martin Gehrke
          ryhmässä olisi tuonut vielä lisää   viileän hypoteettisesti Shakes-  Videosuunnittelu: Aron Kitzig
          lähestymispintaa myös nykykat-  pearen lahjakasta sisarta, jonka   Kuoron harjoittaminen: Wolfgang Müller-Salow
          sojalle.                    olosuhteet vaientavat. Lavalla tä-
                                      mä nähtiin kehollistuneena pie-  Outi Tarkiaisen A Room of One’s Own nähdään ensi kesänä myös
               Woolfin uusissa         noisoopperana esseeoopperan   Suomessa, kun Savonlinnan oopperajuhlat kutsuu Theater Hagenin
                   väreissä           keskellä. Toiveikasta kirjailijanal-  vierailevaksi seurueekseen. Esitykset Olavinlinnassa ovat 26. ja 27.7.
          Palaan vielä teoksen sanomaan.   kua esittävän Marie-Pierre    Ne johtaa Joseph Trafton, ja illan toisena teoksena on Bartokin
          Tässä tapauksessahan essee ja   Royn kevyt koloratuurisopraano   Herttua Siniparran linna. Se on Tarkiaisen oopperan libretistin ja Francis
          ooppera argumentoivat jotakin   pakotetaan jäämään epävarmal-  Hüsersin ohjaus. Theater Hagen esittää toisena vierailutuotantonaan
          puolesta ja jotakin vastaan. Tai-  le keskialueelle, mikä rakentaa   Viulunsoittaja katolla -musikaalin. Se on ensimmäinen kerta, kun
          teen kyky vaikuttaa poliittisesti   herkän kuvan hiekkaan valuvista   oopperajuhlilla on ohjelmassaan musikaalia. Mukana on teatterin
          on tietysti monimutkainen kysy-  mahdollisuuksista. ■     kuoron ja Hagenin filharmonisen orkesterin lisäksi myös baletti.


         48     RONDO CLASSIC    7|2022
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53