Page 53 - Rondo_07
P. 53
CD
Stravinsky
op. 76. Jouni Somero, piano. Grand
Piano GP907
Selim Palmgren: Complete piano
works 5. Exotisk marsch op. 46,
Postludium, Ljus och skugga op. 51, Igor Stravinsky: Kootut pianoteok-
Trois morceaux op. 57, Impromptu set ja -sovitukset. Alexei Zuev,
och scherzo op. 10, Six morceaux piano. Fuga Libera FUG 777 (5 cd).
op. 67a, Sonatiini op. 93, Vår op. 47. ● Piano oli Stravinskyn oma soi-
Jouni Somero, piano. Grand Piano tin, mutta julkaistuja pianosävellyk-
GP 907. siä on vain kourallinen: Neljä etydiä,
● Selim Palmgren (1878–1951) Les cinq doigts, Piano Rag Music, Tan-
oli pianolyyrikkona uskollinen ai- go, myöhäisempi Sonaatti ja Serenadi,
heilleen, joita yhdistävät pitkät jää- sekä tunnetuimpana Rubinstei-
hyväiset romantiikan aikakaudelle. nille tehdyt Kolme kohtausta Petrush-
Vuodenajat, varsinkin kevät, nos- kasta. Ne mahtuvat kutakuinkin
talgiset muistot, salongeissa pyö- yhdelle cd:lle, mutta Aleksei Ly-
rähtelevät tanssit ja sormien kanssa bimovin johdolla opiskellut Alek-
kujeilevat humoreskit ovat piano- sei Zujev tarvitsee Stravinskyn
kappaleiden keskeistä kuvastoa koko koottuihin pianoteoksiin viisi levyä.
pitkän uran ajalta. Niistä kasvaa vie- Pääosan tilasta vievät pianoversi-
hättävä, romanttisuudessaan usein ot tunnetuista orkesteriteoksista.
alakuloinen, mutta ei paatokselli- Niissä voi kuulla, kuinka Stravinsky
nen kuva 1900-luvun alkupuolen hahmotti teokset pianon ääressä:
Suomesta sekä täältä käsin seuratus- rakenteet ja radikaali rytminkäsit- KATRINA
ta maailman menosta. Palmgren oli tely kimpoavat klaviatuurista pel-
suopea sielu, joka ei halunnut hät- kistettynä olennaisimpaan. Nämä
kähdyttää saati järkyttää kuulijoi- eivät ole orkesterimusiikin piano- KAMARIMUSIIKKI
taan, mutta veti heidät puoleensa sovituksia perinteisessä mielessä,
impressionistisella kyvyllään ajatella vaan sävellyksien musiikillisten
ääneen pianon kautta. ydinajatusten kiteytyksiä. AHVENANMAA 9.–13.8.2022
Jouni Someron Palmgren-ko- Tulilinnun pianotranskriptio
konaislevytyksen 4. ja 5. osa sisäl- vuodelta 1910 puraisee moderneil- TAITEELLINEN JOHTAJA
tää tukuittain ensilevytyksiä, jotka la tehoillaan, jotka pääsevät val- CECILIA ZILLIACUS
enemmänkin syventävät kuin laa- loilleen Kashtshein puutarhassa.
jentavat säveltäjäkuvaa. Tutunoloi- Lopputulos on hätkähdyttävämpi VUODEN SÄVELTÄJÄ
suudestaan huolimatta esimerkiksi kuin pianistien harrastamassa Gui- SEBASTIAN FAGERLUND
Triptyykki op. 81, Kolme fantasiaa op. do Agostin sovituksessa. Saman-
82, Eksoottinen marssi, Ljus och skug- kaltainen tiivistys riisuu Sotilaan TEEMA
ga -sarja ja monet pikkukappaleet, tarinan ja Satakielen laulun miltei ku- ”ERASMUSIIKKI – ERASMUKSEN
kuten puoliminuuttinen Vakava väli- bistisen graafisiksi. Vaikutelma on JA HUMANISMIN JÄLJILLÄ”
kohtaus, ovat mainioita lisäyksiä Palm- vielä vahvempi uusklassisissa teok-
gren-ohjelmistoon. Kolmiosainen sissa, Pulcinellassa, Apollossa ja Kort-
sonatiini op. 93 on näiden levyjen tipelissä, joiden linjat terävöityvät ja El Gran Teatro del Mundo • Diego Chenna
ainoa suurimuotoiseksi luonnehdit- paljastavat modernistisen sielunsa. Simon Crawford-Phillips • Karin Dornbusch
tava teos. Tiettyä samankaltaisuut- Lisäksi levyiltä löytyy paljon pie- Jukka Harju • Eero Ignatius • Julia-Maria Kretz
ta syntyy väistämättä, kun mukaan niä lastuja modernistin höyläpen- Anna Petrini • Kati Raitinen • Cecilia Zilliacus
on otettu jokainen lastu, mutta kap- kistä. Zujevin tarkka artikulaatio
paleiden taitavalla ryhmittelyllä sekä varma rytmin ja dynamiikan Ylvali Zilliacus • Peltomaa Fraanje Perkola -trio
syntyy tarpeellinen vaihtelu. Buso- käsittely tekee tutustumisesta tä- Zilliacus-kvartetti
nin opissa opiskellut Palmgren oli hän pianistiseen aarreaittaan silk-
soittimensa mestari, ja Somero on kaa juhlaa. ■ MESTARIKURSSIT 9.-12.8.2022
urakkansa varrella kasvanut ja her- ANTTI HÄYRYNEN Sebastian Fagerlund
kistynyt hänen teostensa tulkkina. ■ K
ANTTI HÄYRYNEN www.katrina.ax
RONDO CLASSIC 7|2022 53