Page 52 - Rondo_07
P. 52
CD
soittavat Philipp von Steinaecke-
rin johdolla paikoin hieman jähmeäs- KAMARI- JA
ti – Wongin näkemykseen olisi sopinut SOITINMUSIIKKI
periodityylisempi ote. ■
Bach
HARRI KUUSISAARI
Sibelius
Consort, René Clemencic. Oehms rikkalaisen avantgarden oman tien
Classics OC1904 (2 cd). kulkijoista. Hänen teoksensa tähtä-
● Itävaltalainen, maaliskuussa sivät usein arkaaiseen seremonialli-
kuollut René Clemencic (1928- suuteen nojaten keskiajan musiikista
2022) kuului periodimusisoinnin poimittuihin aineksiin, mutta suun-
Johann Sebastian Bach: Sooloviu- pioneeripolveen. Hänet muiste- tautuen vahvasti tuntemattomaan
lusonaatti nro 2, Sooloviulupartitat taan nimeään kantavasta yhtyees- tulevaisuuteen. Crumb kuunteli kor-
nro 2 ja 3. Frank Peter Zimmer- tä sekä 1970-luvulla tekemästään va tarkkana sointivärejä ja käytti
Jean Sibelius: Sinfonia nro 7, mann, viulu. BIS-2577. keskiaikaisen Carmina Buranan re- rytmiä mystistä tunnelmaa kumuloi-
Kuningas Kristian II -sarja, Pelléas ● Uusia levytyksiä Bachin soolo- hevästä kokonaislevytyksestä. vana tekijänä. Outoja ääniä ja fu-
ja Mélisande -sarja. Radion sinfonia- viuluteoksista on viime vuosina il- Hänen ohjelmistonsa ulottui kes- turistisia maisemia tutkiessaan hän
orkesteri, johtajana Nicholas Collon, mestynyt tiuhaan ja tuntuu, että kiajalta 1700-luvulle, ja hän oli vaikutti usein new age -idealistin ja
Ondine ODE 1404-2. jokaisen itseään kunnioittavan – ja myös aktiivinen säveltäjä. Vuon- scifi-kirjailijan risteytykseltä.
● Nicholas Collon oli Radion niitähän riittää – viulusolistin on na 2005 äänitetylle tuplalevylle Crumbin kuningashetket olivat
sinfoniaorkesterin ensimmäisenä painettava kanonisiin teoksiin puu- hän on valinnut Biberin musiik- 1970-luvulla. Ehdoton hittiteos on
ulkomaisena ylikapellimestarina yl- merkkinsä. Frank Peter Zimmer- kia trumpeteille ja jousille kokoel- Vietnamin sodasta kasvanut profee-
lätysveto. Kuherruskuukautta elettiin mann on elänyt Bachin musiikin masta Aris quam Aulis servientes, sekä tallinen jousikvartetto Black Angels
viime lokakuussa levyä äänitettäessä kanssa pitkään, mutta ei ole aiem- Johann Joseph Fuxin orkesteri- (1970), joka tässä saa ranskalaisel-
ja tuore julkaisu kertoo entistä lämpi- min levyttänyt sooloviulusonaatte- sarjoja Wienin keisarihoville. ta Quatuor Hansonilta raivoisan
mämmästä saundista ja vapautunees- ja ja -partitoja. Hänelle teokset ovat Esittelytekstissään Clemencic to- tulkinnan. Teoksen ”Kolmetoista nä-
ta tunneilmaisusta. viulukirjallisuuden monumentti, jo- teaa, että ”nykyisin me nostamme kyä mustasta maasta” ovat päivittyneet
Se kuuluu erityisesti Kuningas Kris- ta lähestytään kunnioittavasti, mut- historiasta esiin monia asioita, jopa uudelleen uutiskuvissa, mutta mu-
tian II -sarjasta, joka kylpee notkeissa ta myös iloisen inspiroituneena. keskinkertaisia”. Sellaistakin on ol- siikin maagiset kosketukset hiipivät
tempoissa ja etelämaalaisessa välit- Modernisoitu Stradivarius soi muh- lut nähtävissä, mutta Biberin ja Fu- syvempiin alitajunnan kerroksiin.
tömyydessä. Nocturne laulaa ooppe- keasti ja ote on enemmän perintei- xin teokset kuuluvat aikakauden Bartókin innoittamana syntynees-
ramaisella hehkeydellä, eikä Elegia käs kuin periodityylinen. parhaimpiin. Biberin ”yhtä hyvin sä Makrokosmos III:ssa soitetaan Mu-
alistu alakuloisuuteen – jopa Tukhol- Ensimmäisellä levyllä on muka- alttarille kuin ruokapöytään” tar- siikkia kesäillalle (1974) kahdella
man verilöylyä kuvasteleva Balladi soi na a-molli-sonaatti, jonka fuuga on koitetut tanssisarjat ovat trumpet- pianolla ja veikeillä lyömäsoittimil-
ironisen hilpeästi. Maeterlinckin eritelty germaanisella jämeryydel- teineen juhlavaa musiikkia. Myös la. Se on rennossa juonikkuudessaan
Pelléaksessa ja Mélisandessa on poimittu lä. Suurimman vaikutuksen tekevät totisena kontrapunktikkona pidetty tarpeellinen vastakohta kauhutehoi-
myös traafiset enteet, jotka lunastuvat kuitenkin hitaat osat, Grave ja An- Fux yllättää sulavaliikkeisillä rans- selle kvartetolle. ■
riipaisevasti Mélisanden kuolemassa. dante, joihin Zimmermann lataa kalaisilla orkesterisarjoilla, joissa ANTTI HÄYRYNEN
Erityinen kiitos sarjan upeasti soiville rohkeasti vilpitöntä tunnetta. Yhtä voi törmätä turkkilaiseen janitsaa-
englannintorvisooloille. pysäyttävä on d-molli-partitan Sa- rimusiikkiin. Clemencic Consort ei
Collonilla on Sibeliuksen mu- rabande, jota kiivaan Giguen jälkeen korosta periodisoiton erityispiirtei- Palmgren
siikkiin ymmärtävä suhde ja hänen seuraa suorapuheinen Chaconne. tä vaan saa kaiken kuulostamaan
opettajiinsa kuului brittiläisen Sibe- Zimmermann kasvattaa muun- luonnolliselta, ehkä pitkässä juok-
lius-tradition soihdunkantaja Colin nelmaosan intensiteettiä harkiten, sussa vähän samanlaiseltakin. ■
Davis. Seitsemännessä sinfonias- mutta määrätietoisen virtuoosises- ANTTI HÄYRYNEN
sa tuo perinne kuuluu kokonaisuu- ti. Ranskalaistyylinen E-duuri-partita
den varmana muotoiluna, elastisesti voisi välillä tanssia kevyemminkin,
muuntuvana sointina ja vakaana kas- mutta pelkistetyssä suvereeniudes- Crumb
vuna kohti huippuja. Scherzo-koh- sakin on puolensa. ■
tauksiin löytyy tarpeellista terävyyttä ANTTI HÄYRYNEN George Crumb: Black Angels,
ja koko tulkinnassa kosminen kohtaa Makrokosmos III: Musiikkia kesäil- Selim Palmgren: Complete piano
kotoisan harvinaisen luontevasti. Kun lalle. Hanson-kvartetti, Philippe works 4. Vårbäckarnas brus, Valse
musiikki lopussa kohoaa majesteetilli- Biber Hattat ja Théo Fouchenneret, d’amour, Une Nocture en trois
seen C-duuriin, tie on löydetty musii- piano, Emmanuel Jacquet ja scenes, 3 Fantasier, Triptych, Uusia
kin sisältä, ei muotokaavioista. RSO:n Heinrich Ignaz Biber: Balletti & Rodolphe Théry, lyömäsoittimet. B klaveeriskitsejä, Pieni romanssi, Juh-
soitto on korvin kuultavan innostu- Sonatas trumpeteille ja jousille. Records LBM 040. latilaisuus, Vakava välikohtaus, En
nutta. ■ Johann Joseph Fux: Concentus ● Helmikuussa 92-vuotiaana kuol- Längtansvals och andra klaverstyc-
ANTTI HÄYRYNEN musico-instrumentalis. Clemencic lut George Crumb oli yksi ame- ken, Spinning Song, Pianokappaleet
52 RONDO CLASSIC 7|2022