Page 52 - Rondo_07
P. 52

CD







          soittavat Philipp von Steinaecke-
          rin johdolla paikoin hieman jähmeäs-  KAMARI- JA
          ti – Wongin näkemykseen olisi sopinut    SOITINMUSIIKKI
          periodityylisempi ote. ■
                                                Bach
                       HARRI KUUSISAARI
                  Sibelius


                                                                    Consort, René Clemencic. Oehms   rikkalaisen avantgarden oman tien
                                                                    Classics OC1904 (2 cd).    kulkijoista. Hänen teoksensa tähtä-
                                                                    ● Itävaltalainen, maaliskuussa   sivät usein arkaaiseen seremonialli-
                                                                    kuollut René Clemencic (1928-  suuteen nojaten keskiajan musiikista
                                                                    2022) kuului periodimusisoinnin   poimittuihin aineksiin, mutta suun-
                                       Johann Sebastian Bach: Sooloviu-  pioneeripolveen. Hänet muiste-  tautuen vahvasti tuntemattomaan
                                       lusonaatti nro 2, Sooloviulupartitat   taan nimeään kantavasta yhtyees-  tulevaisuuteen. Crumb kuunteli kor-
                                       nro 2 ja 3. Frank Peter Zimmer-  tä sekä 1970-luvulla tekemästään   va tarkkana sointivärejä ja käytti
          Jean Sibelius: Sinfonia nro 7,   mann, viulu. BIS-2577.   keskiaikaisen Carmina Buranan re-  rytmiä mystistä tunnelmaa kumuloi-
          Kuningas Kristian II -sarja, Pelléas   ● Uusia levytyksiä Bachin soolo-  hevästä kokonaislevytyksestä.   vana tekijänä. Outoja ääniä ja fu-
          ja Mélisande -sarja. Radion sinfonia-  viuluteoksista on viime vuosina il-  Hänen ohjelmistonsa ulottui kes-  turistisia maisemia tutkiessaan hän
          orkesteri, johtajana Nicholas Collon,   mestynyt tiuhaan ja tuntuu, että   kiajalta 1700-luvulle, ja hän oli   vaikutti usein new age -idealistin ja
          Ondine ODE 1404-2.           jokaisen itseään kunnioittavan – ja   myös aktiivinen säveltäjä. Vuon-  scifi-kirjailijan risteytykseltä.
          ● Nicholas Collon oli Radion   niitähän riittää – viulusolistin on   na 2005 äänitetylle tuplalevylle   Crumbin kuningashetket olivat
          sinfoniaorkesterin ensimmäisenä   painettava kanonisiin teoksiin puu-  hän on valinnut Biberin musiik-  1970-luvulla. Ehdoton hittiteos on
          ulkomaisena ylikapellimestarina yl-  merkkinsä. Frank Peter Zimmer-  kia trumpeteille ja jousille kokoel-  Vietnamin sodasta kasvanut profee-
          lätysveto. Kuherruskuukautta elettiin   mann on elänyt Bachin musiikin   masta Aris quam Aulis servientes, sekä   tallinen jousikvartetto Black Angels
          viime lokakuussa levyä äänitettäessä   kanssa pitkään, mutta ei ole aiem-  Johann Joseph Fuxin orkesteri-  (1970), joka tässä saa ranskalaisel-
          ja tuore julkaisu kertoo entistä lämpi-  min levyttänyt sooloviulusonaatte-  sarjoja Wienin keisarihoville.   ta Quatuor Hansonilta raivoisan
          mämmästä saundista ja vapautunees-  ja ja -partitoja. Hänelle teokset ovat   Esittelytekstissään Clemencic to-  tulkinnan. Teoksen ”Kolmetoista nä-
          ta tunneilmaisusta.          viulukirjallisuuden monumentti, jo-  teaa, että ”nykyisin me nostamme   kyä mustasta maasta” ovat päivittyneet
            Se kuuluu erityisesti Kuningas Kris-  ta lähestytään kunnioittavasti, mut-  historiasta esiin monia asioita, jopa   uudelleen uutiskuvissa, mutta mu-
          tian II -sarjasta, joka kylpee notkeissa   ta myös iloisen inspiroituneena.   keskinkertaisia”. Sellaistakin on ol-  siikin maagiset kosketukset hiipivät
          tempoissa ja etelämaalaisessa välit-  Modernisoitu Stradivarius soi muh-  lut nähtävissä, mutta Biberin ja Fu-  syvempiin alitajunnan kerroksiin.
          tömyydessä. Nocturne laulaa ooppe-  keasti ja ote on enemmän perintei-  xin teokset kuuluvat aikakauden   Bartókin innoittamana syntynees-
          ramaisella hehkeydellä, eikä Elegia   käs kuin periodityylinen.  parhaimpiin. Biberin ”yhtä hyvin   sä Makrokosmos III:ssa soitetaan Mu-
          alistu alakuloisuuteen – jopa Tukhol-  Ensimmäisellä levyllä on muka-  alttarille kuin ruokapöytään” tar-  siikkia kesäillalle (1974) kahdella
          man verilöylyä kuvasteleva Balladi soi   na a-molli-sonaatti, jonka fuuga on   koitetut tanssisarjat ovat trumpet-  pianolla ja veikeillä lyömäsoittimil-
          ironisen hilpeästi. Maeterlinckin   eritelty germaanisella jämeryydel-  teineen juhlavaa musiikkia. Myös   la. Se on rennossa juonikkuudessaan
          Pelléaksessa ja Mélisandessa on poimittu   lä. Suurimman vaikutuksen tekevät   totisena kontrapunktikkona pidetty   tarpeellinen vastakohta kauhutehoi-
          myös traafiset enteet, jotka lunastuvat   kuitenkin hitaat osat, Grave ja An-  Fux yllättää sulavaliikkeisillä rans-  selle kvartetolle. ■
          riipaisevasti Mélisanden kuolemassa.   dante, joihin Zimmermann lataa   kalaisilla orkesterisarjoilla, joissa   ANTTI HÄYRYNEN
          Erityinen kiitos sarjan upeasti soiville   rohkeasti vilpitöntä tunnetta. Yhtä   voi törmätä turkkilaiseen janitsaa-
          englannintorvisooloille.     pysäyttävä on d-molli-partitan Sa-  rimusiikkiin. Clemencic Consort ei
            Collonilla on Sibeliuksen mu-  rabande, jota kiivaan Giguen jälkeen   korosta periodisoiton erityispiirtei-  Palmgren
          siikkiin ymmärtävä suhde ja hänen   seuraa suorapuheinen Chaconne.   tä vaan saa kaiken kuulostamaan
          opettajiinsa kuului brittiläisen Sibe-  Zimmermann kasvattaa muun-  luonnolliselta, ehkä pitkässä juok-
          lius-tradition soihdunkantaja Colin   nelmaosan intensiteettiä harkiten,   sussa vähän samanlaiseltakin. ■
          Davis. Seitsemännessä sinfonias-  mutta määrätietoisen virtuoosises-  ANTTI HÄYRYNEN
          sa tuo perinne kuuluu kokonaisuu-  ti. Ranskalaistyylinen E-duuri-partita
          den varmana muotoiluna, elastisesti   voisi välillä tanssia kevyemminkin,
          muuntuvana sointina ja vakaana kas-  mutta pelkistetyssä suvereeniudes-  Crumb
          vuna kohti huippuja. Scherzo-koh-  sakin on puolensa. ■
          tauksiin löytyy tarpeellista terävyyttä   ANTTI HÄYRYNEN  George Crumb: Black Angels,
          ja koko tulkinnassa kosminen kohtaa                       Makrokosmos III: Musiikkia kesäil-  Selim Palmgren: Complete piano
          kotoisan harvinaisen luontevasti. Kun                     lalle. Hanson-kvartetti, Philippe   works 4. Vårbäckarnas brus, Valse
          musiikki lopussa kohoaa majesteetilli-  Biber             Hattat ja Théo Fouchenneret,   d’amour, Une Nocture en trois
          seen C-duuriin, tie on löydetty musii-                    piano, Emmanuel Jacquet ja   scenes, 3 Fantasier, Triptych, Uusia
          kin sisältä, ei muotokaavioista. RSO:n   Heinrich Ignaz Biber: Balletti &   Rodolphe Théry, lyömäsoittimet. B   klaveeriskitsejä, Pieni romanssi, Juh-
          soitto on korvin kuultavan innostu-  Sonatas trumpeteille ja jousille.   Records LBM 040.   latilaisuus, Vakava välikohtaus, En
          nutta. ■                     Johann Joseph Fux: Concentus   ● Helmikuussa 92-vuotiaana kuol-  Längtansvals och andra klaverstyc-
                        ANTTI HÄYRYNEN  musico-instrumentalis. Clemencic   lut George Crumb oli yksi ame-  ken, Spinning Song, Pianokappaleet

         52     RONDO CLASSIC    7|2022
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57