Page 43 - RONDO_05
P. 43

Mestarikurssi oli hautomo, jossa  saivat ratkaisevan sy-
            säyksen uralleen esimerkiksi sopraano Tuuli Lindeberg,
            kontratenori Teppo Lampela, tenorit Topi Lehtipuu ja
            Kari Turunen sekä basso Jussi Lehtipuu. Heistä tuli sit-
            temmin historiatietoisen vokaalimusiikin esittämisen johto-
            hahmoja Suomessa. Mestarikurssin 2000-luvun kasvatteja
            ovat puolestaan vaikkapa barokkiviulisti Anthony Mari-
            ni, kontratenori David Hackston ja keskiaikamuusikko
            Aino Peltomaa.
               Tänä keväänä Michael Fieldsin laajamittainen vaikutus
            noteerattiin Suomen vanhan musiikin liiton Vuoden van-
            han musiikin teko -tunnustuksella.

                       Renkaat leviävät lammessa
            Sastamala ei edes ollut kovin hämmästyttävä askel luutistille,
            joka oli jo kulkenut synnyinpaikastaan Havaijilta Kaliforni-
            an ja Australian kautta Lontooseen. Vanhan musiikin laula-
            ja Evelyn Tubb, jonka kanssa Fields oli muodostanut duon
            Lontoon-opiskeluaikoinaan, oli 1990-luvun alussa käynyt
            Suomessa esiintymässä ja kertoi Fieldsille innoissaan saunas-
            ta ja avantouinnista. Vuonna 1995 Tubb ja Fields kutsuttiin
            pitämään mestarikurssia Sibelius-Akatemialle. Parivalja-
            kon opettaminen teki vaikutuksen. Koska he opettivat myös
            maineikkaassa Dartingtonin kesäkoulussa Lounais-Englan-
            nin Devonissa, heti seuraavana vuonna sinne saapui jouk-
            ko suomalaisia vanhan musiikin pureman saaneita laulajia.
               ”Evelyn ja minä opetimme Dartingtonissa luuttulaulu-
            ja ja madrigaaleja, ja kurssillemme tuli vuonna 1996 suo-
            malainen madrigaaliyhtye”, Michael Fields kertoo. ”Yksi
            laulajista oli Kari Kaarna, joka oli juuri perustanut Sasta-
            malaan uuden vanhan musiikin festivaalin. Hän kysyi, ha-
            luaisinko tulla sinne opettamaan.”
               Tässä vaiheessa Sastamala Gregorianaa mestarikurssei-
            neen oli järjestetty yhden kerran.
               ”Kurssi ei kuitenkaan ollut toiminut ihan niin kuin Ka-
            ri oli toivonut. Hän halusi nimenomaan, että Sastamalassa
            olisi jotakin Dartingtonin kesäkoulun tapaista.”
               Fields lähti heti mukaan ja alkoi kehittää mestarikurs-  Evelyn Tubb ja Michael Fields Sastamalan Pyhän Marian kirkossa 2022. 50 vuotta
            sin konseptia. Opettajina  ja  Sastamalan voimahahmoina   yhdessä työskennellyt duo loi Sastamalassa kulttuuria, jolla oli kauaskantoiset
            toimi vuosien varrella Fieldsin läheisiä kollegoita, Evelyn   vaikutukset etenkin historiatietoiselle vokaalimusiikin esittämiselle Suomessa.
            Tubbin lisäksi esimerkiksi brittiläinen mezzosopraano An-
            sy Boothroyd sekä myöhemmin italialainen kontrateno-
            ri  Roberto Balconi, joka menehtyi vastikään syöpään       ta 2010 ja on perustanut muunmuassa madrigaaliyhtyeet
            58-vuotiaana. Tämän kesän festivaalin  Messias-esitys on   Giardino Novon ja The Cipriano Projectin.
            omistettu hänen muistolleen.                                  ”Olen onnellinen, kun näen että Suomessa on tapahtunut
               Mestarikurssin opiskelijat  ja  opettajat myös toteuttivat   paljon siinä hengessä, jota minä ja Evelyn olemme vaalineet
            kunnianhimoisia projekteja osana festivaalin ohjelmaa. En-  Sastamalassa. Tuntuu, että olemme ikään kuin pudottaneet
            simmäisiä isoja hankkeita, ja ylipäätään alan merkkitapa-  lampeen kiven, joka synnytti renkaita”, sanoo Fields.
            us Suomessa, oli Hildegard Bingeniläisen Ordo Virtutum
            -mysteerinäytelmä vuonna 1998.                                     HIP-pöhinää 70-luvun Lontoossa
               ”Sittemmin toteutin unelmani, jossa Ordo Virtutum esite-  Michael Fieldsin ensimmäinen soitin oli ukulele, jonka hä-
            tään ulkoa aitona draamana, ja 2010 toimme tämän ver-      nen äitinsä oli hankkinut pojan syntyessä.
            sion Sastamalaan silloisen yhtyeeni Vox Animaen kanssa”,      ”Se on yhä seinälläni! Sitten asuimme Kaliforniassa ja
            kertoo Fields.                                             soitin klarinettia puhallinbändissä, mutta 60-luvulla oli pak-
               Vahvoja  yhteyksiä  alkoi 2000-luvun mittaan muodos-    ko saada kitara.”
            tua myös Baseliin, jonne Evelyn Tubb oli perustanut van-      Fields alkoi soittaa  folkia, rockia  ja  jazzia. Hän ei näe
            han musiikin ensemblelaulun maisteriohjelman. Baselin      katkosta musiikillisten juuriensa ja vanhan musiikin välillä,
            Schola Cantorum oli aiemminkin ollut yksi tärkeä opinah-   päinvastoin. Tärkeimpinä yhtyeinään hän pitää nuoruuten-
            jo suomalaisille vanhan musiikin muusikoille, ja nyt Tubbin   sa kellaribändejä, ja Bob Dylan ja Leonard Cohen ovat
            luokalle alkoi tulla häneen Sastamalassa tutustuneita lau-  hänelle englantilaisten luuttulaulusäveltäjien suoria perilli-
            lajia. He puolestaan laittoivat opit käytäntöön kotimaassa.   siä. Kun Fields parikymppisenä rakastui vanhaan musiik-
            Esimerkiksi tenori  Mats Lillhannus valmistui Baselis-     kiin, hyppäys oli siis lyhyt ja luonnollinen.           |


                                                                                                       RONDO    5|2025   43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48