Page 47 - RONDO_05
P. 47

EFISTO KERTOO TARINAN                 Mefisto valmistui kevättalvella  2021, keskelle koronaa.
                                   1930-luvun tähtinäyttelijästä, joka   Miten se oli mahdollista?
                                   vähitellen myy sielunsa nousevalle    ”Meillä koronan rajoitukset olivat erilaisia kuin teil-
                                   poliittiselle virtaukselle, natsismille.   lä. Itse esityksen prosessille korona teki oikeastaan hyvää.
   M                               den ajan virolaisen avantgardistisen   harjoittelemaan yleensä vain aamuisin, mutta kun talo oli
                                   Mefistona nähdään yksi itsenäisyy-
                                                                       Tällaisessa  laitosteatterissa  päästään  isolle näyttämölle
                                                                       koronan vuoksi osan meidän harjoituskaudestamme koko-
                                   teatterin ja elokuvan tunnetuista ni-
                                   mistä, Juhan Ulfsak. Hänen inten-   naan kiinni, meillä oli kuukauden ajan iso sali aina käytös-
               siivinen olemuksensa on myös suomalaisille tuttu monista   sä. Oli aikaa istua siellä näyttämöllä ja kriisiytyä ja ajatella,
               yhteistyöprojekteista Kristian Smedsin kanssa sekä roo-  mitä hittoa sille esitykselle tehdään. Ja sitten kun teatteri
               litöistä kameran edessä, viimeksi Mikko-Pekka Heikki-   avattiin, meillä oli ensi-ilta, ja tähän mennessä Mefistosta on
               sen romaaniin perustuvassa tv-sarjassa Poromafia ja Pirjo   ollut lähes 80 näytäntöä.”
               Honkasalon elokuvassa Orenda.                             Mainitsin  Ulfsakin  intensiivisyyden.  Ensimmäisek-
                 Juhan Ulfsak on paitsi näyttelijä, myös ohjaaja ja mo-  si kiinnittyy huomio silmiin ja katseeseen, oli sitten kyse
               dernin virolaisen näyttämöilmaisun syntysijan, von Krahl   elokuvasta, televisiosta tai teatterista. Tai vaikkapa haastat-
               -teatterin nykyinen taiteellinen johtaja. Sinne ne johtanevat   telutilanteesta. Katse on suora ja vaativa. Kuunteletko si-
               hänen Mefistonsa kiihkeän ja ekspressiivisen ilmaisun juu-  nä varmasti? Kasvojen ilmeet vaihtuvat salamannopeasti,
               retkin. Hän on tällä kertaa lavalla jotenkin erityisen mer-  silmien myös. Ymmärsitkö sinä vitsin? Kehonkieli seuraa
               kitsevästi läsnä. Palataan siis muutaman vuosikymmenen   mukana: kun Ulfsak astuu näyttämölle, hänet huomataan.
               taakse, esteettiseen vallankumoukseen 1990-luvulla, kun   Kun hän suuntaa katseensa yleisöön, se katsoo takaisin.
               Neuvostoliitto mureni ja Viron tasavalta ja moderni viro-  Draamateatterin  produktioon  hän  tuli  ulkopuolelta,
               lainen teatteri syntyivät.                              tuoden sitä vanhaa ag-energiaa mukanaan. Hän ei näytte-
                 ”Von Krahl oli ensimmäinen yksityisteatteri, ensimmäi-  le Mefistossa eri näytelmässä kuin muut, mutta hän on hie-
               nen virolainen teatteri, joka teki jotain, mitä silloin sanot-  man eri tavoin virittynyt. Hän ei ole vain roolihahmonsa,
               tiin nykyteatteriksi. Punkkariteatteria”, nauraa Ulfsak ja   näyttelijä Hendrik Höfgén, joka muuntuu työläisten vallan-
               jatkaa: ”Kysymys ei ollut ainoastaan sisällöstä vaan myös   kumousteatterista haaveilevasta idealistista maineen myö-
               estetiikasta. Se, mitä ja miten me teimme, koettiin hyök-  tä opportunistiksi, joka alkaa myötäillä natseja ja lopulta
               käyksenä  teatterin perinteisiä  arvoja  vastaan. Virolainen   astuu  heidän  palvelukseensa.  Ulfsak  on  myös  se  tarinan
               teatteritaide oli Neuvostoliiton jäljiltä klassista venäläistä,   Mefisto, alusta asti. Hänen roolityönsä suorastaan huutaa
               hyvin tehtyä psykologista draamaa, ja se nähtiin ainoana   katsojalle, että varo, tämä on vaarallista, tällainen liukumi-
               oikeana. Kaikki, mikä oli toisenlaista, oli vaarallista.”  nen pahan pauloihin, viehtymys vallasta.
                 Aluksi von Krahlia  halveksuttiin. ”Mutta  me kehitet-
               tiin oma maailma, oma bändi. Ja pian me oltiin monille             Mikä on taiteilijan vastuu?
               ainoa teatteri, jossa he ylipäätään kävivät.” Kysyttäessä oli-  Ulfsak ei ole lukenut Mannin romaania mutta on joskus
               siko von Krahl voinut tehdä Mefiston silloin, Ulfsak on ensin   nuoruudessaan nähnyt Klaus Maria Brandauerin un-
               epäileväinen,  mutta  innostuu sitten: ”Esteettisesti  se olisi   karilaisen Istvan Szabon Mefisto-elokuvan vaikuttavana
               ollut likainen ja punk, ja neljä näyttelijää olisivat vetäneet   päähenkilönä.
               kaikki roolit. On kyllä hyvä juttu, että se tehtiin Draamate-  ”Klaus Mannin kirjaa ei pidetä maailmankirjallisuuden
               atteriin ja vasta nyt,” hän virnistää.                  mestariteoksena. Se toinen Mann on paljon kuuluisampi
                 Kohta ollaan elokuussa 2025, ja käsikirjoittaja-ohjaaja   ja parempi,” hän hymähtää. ”Minua ei kiinnostanut kirja,
               Kertu Moppelin kotimaassaan palkittua versiota Draa-    otin vain vastaan sen materiaalin, mitä minulle annettiin
               mateaterin  Mefistosta esitetään pian Suomen Kansallis-  työstettäväksi. Brandauerin roolityöstä pidin aikoinaan. Ja
               teatterin lavalla. Se ei ole likainen ja  punk. Tyylikkäitä   koska pidin siitä, en halunnut katsoa elokuvaa uudestaan.”
               viittauksia teatterin historiaan vilisevä esitys on kyllä musi-  Elokuvat kyllä kiinnostavat Ulfsakia. Hän on ohjannut
               kaalinen ja moderni, mutta klassisen kauniiksi viimeistelty.   esityksen, joka pohjautuu Lars von Trierin Melancholiaan
               Lavastuksessa ja puvustuksessa ei ole säästelty. Esityksen sa-  ja toisen, joka perustuu Pier-Paolo Pasolinin Teoreemaan.
               noma on taitavasti rytmitetty: aihe on raskas, mutta se tar-  Täksi kesäksi valmistui Pärnun teatteriin esitys, jonka läh-
               joillaan ilmavasti. Viron kansallisoopperan poikakuoro tuo   tökohta oli tuore ranskalaisfilmi, Yannick.
               hienon lisän kerrontaan.                                  ”Nämä ovat elokuvia, jotka ovat olleet tärkeitä minul-
                 Mefiston ensi-ilta oli jo neljä vuotta sitten, mutta yhä kat-  le. Kirjoitan dramaturgin kanssa ne uusiksi. Yritän unoh-
               somot täyttyvät, kun sitä esitetään.                    taa elokuvan ja kehittää teatteriversion siitä. Olen nähnyt
                 Tilanne  on  tuttu  Helsingistä.  ”Aina  on  joku  teatteri,   paljon enemmän elokuvia kuin lukenut näytelmäkäsikir-
               johon on mahdotonta saada lippuja, ja sitten muutaman   joituksia. Elokuvat ovat minulle tärkeämpiä elämässä kuin
               vuoden päästä se on joku toinen teatteri. Nyt sellainen on   näytelmät, eikä minua  kiinnosta ohjata versiota jostain
               Tallinnassa Draamateater,” naurahtaa Ulfsak.            näytelmästä, jonka olen nuorena nähnyt.”               |


                                                                                                       RONDO    5|2025   47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52