Page 50 - RONDO_05
P. 50
Teksti: JARI KALLIO
bryce dessner
säveltää kuin
koreografi
Säveltäjä, kitaristi ja The National -yhtyeen
perustajajäsen BRYCE DESSNERISTÄ on tullut
yksi uuden musiikin vitaalisimmista voimanpesistä.
Helsingin juhlaviikoilla esiteltävän säveltäjän
teoksia leimaavat tanssillisuus, soittimellinen
virtuoosisuus ja merelliset elementit.
b RYCE DESSNER SAAPUU Helsingin juhlavii-
koille yhdessä Sydney Dance Companyn, Aust-
ralian String Quartetin, sellotaiteilija Anastasia
Kobekinan ja sopraano Fleur Barronin kans-
sa. Vierailu alkaa Huvilan keikalla keskiviikkona
27.8., jota seuraa jousikvartetille sävelletyn, tunnin mittai- Bruce Dessnerin tuotannossa yhdistyvät vaikutteet länsimaisesta taide- ja
sen Impermanence (2020) -tanssiteoksen neljä esitystä Tans- populaarimusiikista sekä näyttämötaiteista.
sin talolla.
Dessnerin tuotannossa tanssilla on erityinen asema. Ko-
reografisten teosten ohella säveltäjän konserttimusiikissa on ”Soitinmusiikissa minulle on tärkeää tietty instrumen-
usein läsnä tanssillinen elementti – kenties korostetuimmin taalinen fyysisyys, äänimassa. Tämä toki liittyy myös rock-
Alice Sara Ottille kirjoitetussa tuoreessa pianokonsertos- musiikin maailmaan, jonka parissa kasvoin. Lisäksi minua
sa (2023). viehättää tanssijoiden tapa reagoida musiikkiin. He eivät
”Ensimmäiset sävellykseni kirjoitin sisarelleni pari- niinkään lähesty sävellyksiä intellektuaalisten kysymysten
kymppisenä New Yorkissa. Ne olivat liki tunnin mittaisia, kautta, vaan heidän tulokulmansa perustuu ennen kaikkea
abstrakteja, ala-Manhattanin tanssiteoksia pienelle kvartet- siihen, mitä musiikki on saanut heidät tuntemaan. Siinä on
tikokoonpanolle. Se oli minulle todella tärkeää aikaa. Sä- jotain todella voimakasta.”
vellänpä millaista instrumentaalimusiikkia tahansa, tunnen
olevani koreografi, ja muokkaan materiaaliani samaan ta- Tanssia ja virtuoosisuutta
paan kuin nämä työskentelevät tanssijoiden kehojen kans- Dessnerin mukaan koreografien kanssa työskentely on aidosti
sa”, hän kertoo studioltaan Pariisista Rondolle. tasavertaista yhteistyötä, johon tanssijat tuovat paljon lisää.
Dessnerin moni-ilmeisessä tuotannossa yhdistyvät laa- ”Ihailen heidän tapaansa omaksua intuitiivisesti kaik-
ja-alaiset vaikutteet niin länsimaisesta taide- ja populaa- kein monimutkaisintakin rytmiikkaa. Hyvä tanssija pys-
rimusiikista kuin näyttämötaiteistakin. Perinteisemmän tyy tekemään ulkomuistista sellaisia asioita, joiden parissa
työnkuvan ohella hänet tunnetaan myös The National -yh- taitavimmatkin klassisen puolen muusikot joutuvat todel-
tyeen perustajajäsenenä sekä useiden Hollywood-tuotanto- la kamppailemaan. Minua hämmästyttää, kuinka tanssijat
jen säveltäjänä. voivat oppia ulkoa niin laajoja muotoja – yli tunnin mittai-
”Minulle säveltämisessä ei ole niinkään kyse spektri- sia kappaleita.”
musiikin kaltaisesta sointivärien tai säveltasojen hiomises- Konsertoivien teostensa ja soolokappaleidensa puitteissa
ta kohti täydellisyyttä, vaan työskentelyni on jollain lailla Dessner on saanut työskennellä monien oivallisten solistien
intuitiivisempaa, fyysisempää ja emotionaalisempaa”, hän kanssa. Pekka Kuusistolle hän on kirjoittanut viulukon-
kertoo. serton. Huvilan konsertissa soittavalle sellistille Anastasia
50 RONDO 5|2025

