Page 51 - RONDO_05
P. 51
Klassista musiikkia
Lapin upeissa
tunturimaisemissa
”En pidä vaikeudesta vaikeuden
vuoksi, mutta minusta musiikki
on mielenkiintoisempaa, kun se
LUOSTO
on hieman epämukavaa.”
SOI!
Kobekinalle hän tekee sellokonserttoa. Meditaatiota ja merellisyyttä
Marraskuussa Dublinissa kantaesitet- Pianokonserttonsa Dessner on omistanut 31.7.–3.8.2025
tävää sellosinfoniaa edeltää Dessnerin solistin lisäksi sisarelleen Jessica Reese
tuotannossa neljän täysimittaisen kon- Dessnerille, joka on sairastanut syöpää
serton sarja, johon kuuluvat Kuusiston ja viimeiset seitsemän vuotta. Pääkonsertissa 2.8.
Ottin konserttojen ohella Katia ja Ma- ”Samalla halusin säveltää jollain lail-
rielle Labèquelle sävelletty kahden pia- la positiivisen teoksen. Minulla on ollut Oulu Sinfonia
non konsertto (2017) sekä Kuninkaallisen tapana kirjoittaa varsin tuskaista musiik-
Concertgebouw-orkesterin soolopasunisti kia, mutta halusin tuoda tähän konsert-
Jörgen van Rijenille kirjoitettu pasuu- toon enemmän lämpöä ja anteliaisuutta.
nakonsertto. Ensimmäinen osa on kuin tanssi ilman
”Nämä konsertot ovat olemassa, koska tanssijaa. Toinen osa taas ilmentää ulos-
niiden solistit ovat halunneet minun sävel- ja sisäänhengityksen tunnetta. Sisareni
tävän ne heille. Teokseni syntyvät enim- on perehtynyt sairautensa myötä medi-
mäkseen tilauksina – en juuri koskaan taatioon, joten tämä ulottuvuus korostuu
ryhdy vain kirjoittamaan tietynlaista mu- osan musiikissa, joka on myös monella ta-
siikkia. Muutaman konsertontapaisen paa haastavinta koko teoksessa. Se pe-
sähkökitarakappaleen olen toki tehnyt it- rustuu polyrytmiikkaan ja muuttuviin
selleni, mutta ne ovatkin sitten oma lu- horisontteihin.”
kunsa.” Monissa Dessnerin teoksissa musiikki
Pekka Kuusiston Dessner kertoo tava- kumpuaa merellisistä kuulokuvista, joista
neensa ensimmäisen kerran joskus vuo- sen muoto ja liike saavat alkunsa. Piano-
den 2008 tienoilla, kun hän tuli käymään konserton toisen osan esitysohje Dans un
Luosto
backstagella heidän bändinsä keikan jäl- rêve, gentle, sea-like on säveltäjälle varsin Luosto
keen. Hän pitää Kuusistoa yhtenä ai- tyypillinen, kun taas viulukonsertossa yksi
Pyhätunturi
kamme kiinnostavimmista muusikoista säveltäjän keskeisistä innoittajista on ollut Pyhätunturi
Sodankylä
ennakkoluulottomuutensa vuoksi. Anne Carsonin vuonna 1995 julkaistu Sodankylä
Soittimellinen virtuoosisuus onkin essee The Anthropology of Water.
Dessnerin musiikin yksi ominaispiirteitä. ”En ole kasvanut meren äärellä, vaan
Pianokonserton avausosassa Alice Sara vartuin joen rannalla Ohiossa. Olen sy-
Ott saa aluksi taiteilla 245 tahtia 7/8- västi tietoinen valtameren läsnäolosta ja
ja 6/8-tahtilajien välillä yhteen soittoon, sen alisten mannerlaattojen fyysisestä voi-
kunnes hänelle koittaa ensimmäinen masta. Kunnioitan sitä, mutta se ei ole
neljän tahdin mittainen tauko. Samas- minulle synnynnäinen ympäristö, vaan
sa hengessä saa Pekka Kuusisto tarttua jotakin, minkä olen hiljalleen löytänyt.”
konserttonsa viulustemmaan, jonka en- ”Samalla tapaa suhtauduin orkesteriin,
simmäiset 113 tahtia täyttyvää kuudes- joka tuntui kuin vuorelta tai valtamereltä,
toistaosanuottien loputon vuo, jota seuraa jonka luo tieni kulki yhdelle nuottiviivas- LUE LISÄÄ
kahden tahdin tauko ennen solistin seu- tolle kirjoitetuista huilustemmoista taktii-
raavaa sukellusta musiikin herkeämättö- listen soitinten, kuten kitaran ja pianon www.luostosoi.fi
mään virtaan. kautta. Valtameren luontainen duaali-
”En pidä vaikeudesta vaikeuden suus vuorovesineen ja aaltojen sykleineen
vuoksi, mutta minusta musiikki on mie- samoin kuin se, miten tuuli muovaa sen
lenkiintoisempaa, kun se on hieman epä- pintaa, tuntuvat minusta hyvin orkestraa-
mukavaa. Tiesin Pekan tekevän paljon lisilta. Meillehän muodostuu kokonainen
uusia konserttoja, joita hän oli tilannut traditio kaikista näistä kuuluisista teoksis-
monilta ihailemiltani säveltäjiltä. Silti mi- ta, jotka ovat saaneet vaikutteita meres-
nusta tuntui, että Pekan ohjelmistossa oli tä. Niistä [Debussyn] La Mer on minulle
tilaa teokselle, joka todella veisi hänet ää- rakkain, ja tietenkin tämä koko perinne
rirajoille.” on vaikuttanut minuun todella syvästi.” ■
RONDO 5|2025 51

