Page 53 - RONDO_05
P. 53
”Kilpi tavoittaa hienosti, miten käytännönläheisenä ja
sääntöpohjaisena talonpoikaiselämän jatkumo näyttäy-
tyy. Samalla hänen tekstinsä on hyvin lyyristä ja rytmil-
tään kepeää. Ohjauksessani jännite rakentuu ruumiillisen
viestinnän keinoin – kun sanat loppuvat, fyysisen teatte-
rin ja tanssin puheenvuoro alkaa. Säveltäjät Anna ja Jan-
ne Riionheimo ovat luoneet esitykseen myös musiikin.”
Emännän kokija voi tunnistaa tekstissä kaikuja Niska-
vuoren Hetasta, Hella Wuolijoen tunnetusta saagasta.
”Mailiisassa on samanlaista kovuutta kuin Hetassa. Mie-
lessäni Sillankorvan emäntä linkittyy myös Lumikin tarinaan.
Vaikka asetelma on äitipuoli ja tytärpuoli, siinä elää sama
pelko siitä, syrjäyttääkö nuorempi nainen vanhemman.
Riionheimo uskoo, että yksinäisyyden pelko on ajaton Elina Kilkku toimii
taiteellisena johtajana
unohdetut teema. Volter Kilpi Kustavissa
”1800-luvun lopulla sääty-yhteiskunta mureni, teollis-
-kirjallisuusviikolla.
tuminen antoi mahdollisuuksia valita toisin. Tänä päivä-
nä taas hyvinvointivaltio ja yhteiskuntakulttuuri – jos niitä Hurmeen mukaan työryhmä aikoo pitää näytelmän oh-
näytelmäaarteet esiin enää on – ovat hajoamassa. Vaikka valinnanvapaus on li- jelmistossaan useita vuosia ja kiertää sen kanssa ympäri
sääntynyt, sosiaalinen turva on monelle epävarma. Kysy-
Suomea.
mys jää: yksin vai yhdessä?”
Vuoden 2001 jälkeen Leo ja Liina ei ole saanut uusia am-
Näytelmässä voi nähdä myös kaikuja Hilja Kilven mattiteatteriesityksiä.
omasta elämästä. ”Kivi kirjoitti muutaman muunkin hienon näytelmän,
”Hänen äitinsä vastusti avioliittoa Volter Kilven kanssa. mutta Leo ja Liina on lähes virheetön helmi. Teos kestää
Hiljan oli valittava perheensä ja rakkautensa välillä. Tästä vain tunnin – ja juuri siksi se on niin rakastettava. Valitetta-
voi juontua teoksessa ilmenevä kovuus – käsitelty suoraan vasti teatterit eivät juuri enää tunne näin lyhyitä näytelmiä;
tai tiedostamatta. Jokaisella tekijällä on subjektiivinen pol- ohjelmistot suosivat kahden tunnin eepoksia.”
kunsa, jota ei pääse pakoon.” Aikalaisia näytelmä ei juuri kiinnostanut, koska Kiven
”Hilja Kilven rohkeus näkyy siinä, että hän toi esiin vä- kuvaama seksisuhde tuntui liian radikaalilta.
hemmän kuullun sukupuolen näkökulmia – tehden niistä ”Leo ja Liina on täysiverinen intohimonäytelmä. Liina on
osan normaalia ja luonnollista elämää.” Leoa kahdeksan vuotta vanhempi, ja heillä on taustalla äi-
ti-lapsi-suhde: Liina on hoitanut Leoa kymmenvuotiaasta
Virheetön mutta unohdettu mestariteos saakka. Kun Leo on kasvanut aikuiseksi, heidän välilleen
Ohjaaja ja näytelmäkirjailija Juha Hurme on tuonut on syntynyt voimakas seksuaalinen veto, jota he yrittävät
näyttämölle kaiken, mitä Aleksis Kivi on kirjoittanut. kieltää. Tämä on hyvin kiinnostava ja raikas asetelma.”
Hän ohjasi Leo ja Liina -näytelmän Kustaviin 20 vuotta sit- Hurmeen mukaan näytelmä asettuu uuden teknologian,
ten, ja se nähtiin festivaalin ohjelmistossa kahtena peräk- rautatien, äärelle.
käisenä kesänä. ”Näytelmässä pieni hetki venyy tunnin mittaiseksi. Leon
”Esitys sai valtavan suosion. Odotan samaa nytkin, kun ja Liinan välinen intohimo on niin valtava, että sekä mono-
uuden sukupolven versio esitetään heinäkuussa.” logit että lopun dialogi rikkovat ajan lineaarisuuden ja vie-
vät sen kokeilevaan, lähes poeettiseen muotoon.”
Hurme ei ole juuri sovittanut tekstiä uudelleen.
”150 vuotta ei ole kulttuurissa pitkä aika. Aleksis Kivi on
ultramoderni kirjailija. Haluan näillä esityksilläni muistut-
taa, että Kivi on käytännössä aikalaisemme.” ■
Elävä puhe ja näytelmäkirjallisuuden
mestariteokset kohtaavat suomalaisen RONDO 5|2025
maaseudun idyllin Kustavissa. 53

